een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
20-08-2006
den gerard - zand 1
voor wie verwacht dat een foto een "objektief dokument" is dat de realiteit zo getrouw mogelijk weergeeft, is dit een indrukwekkende technische stunt: naaldscherp én met de juiste lichtval om de struktuur van het zand en de virtuoziteit van de zand-beeldhouwer tot in de kleinste details minutieus vast te leggen. een fotograaf heeft echter de mogelijkheid om een onderdeel uit die realiteit te isoleren, zodat het een onderwerp op zichzelf wordt (en daardoor meer aandacht krijgt) - de Meesters in de natuurfotografie hebben dat zeer goed begrepen en daarom werken ze met giga-telelenzen: NIET om de vogel of vlinder "dichterbij" te brengen (zoals ijverige verkopeners van lenzen hun argeloze klanten trachten wijs te maken) maar om hun onderwerp LOS TE MAKEN van de achtergrond, door handig in te spelen op de zeer beperkte dieptescherpte van een tele. als "dokument" is jouw foto zonder meer àf, maar door de uitsnijding die ik voorstel, gaan die buikdansende kobra's een eigen leven leiden: aan jou de keuze, maar als ik naar jouw "zand 2" kijk, denk ik dazt jouw keuze héél vlug zal gemaakt zijn. *** het "wegstempelen" van de achtergrond kan écht zorgvuldiger, maar dat worden dan overuren. *** nu vlug vlug vlug naar jouw onvergetelijk (en hopelijk ook onvergankelijk meesterwerk "zand 2". warme groet van fjet.