een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
08-06-2006
rons music - brugge 2
soms is het moeilijk om reeds bij de opname een keuze te maken HOE je gaat kadreren, want als je onder de indruk bent van een heerlijk stukje groen, dan wil je er zoveel mogelijk van vastleggen op foto, maar achteraf valt zoiets meestal tegen, omdat de toeschouwer niet weet wààr hij/zij éérst moet kijken. de ervaring leert dat je de aandacht veel méér kan trekken door één "hoofdonderwerp" uit te kiezen: één plaats waar de blik naartoe getrokken wordt en even kan "rusten", om dan van dààr uit de rest van de foto te verkennen - in de les kadreren wordt uitvoerig uitgelegd dat zo'n "hoofdonderwerp" veel beter de aandacht trekt als je rekening houdt met die beruchte "sterke punten" en "sterke lijnen". je hoeft dat niet klakkeloos te geloven omdat het zo in het boekje staat, de bedoeling is dat je verschillende van die "uitsnijdingen" met elkaar vergelijkt en dan zélf tot het inzicht komt of je foto écht BETER wordt als je rekening houdt met die bazisregels van kadreren. het is de bedoeling van deze site om jou de keuze te laten tussen twee versies van eenzelfde foto en zo dat "gevoel" in je vingertoppen te krijgen en er voortaan bewust rekening mee te houden (zoals je op een VOORBEELDIGE wijze gedaan hebt met je vorige foto!) door minder op de foto te zetten, lijkt alles opeens groter en... boeiender: je ogen worden nu automatisch naar één punt getrokken, rusten daar even en gaan dan van daar uit verder op verkenning. het nogal nijdige lichtgroen van het gras links onder, heb ik iets donkerder gemaakt, omdat het anders naar mijn gevoel teveel de aandacht afleidt. ook voor jou herhaal ik dat achteraf uitsnijden een lapmiddel blijft, omdat je foto er kwaliteit door verliest (minder scherpte en minder definitie). jij woont wel toevallig in het "mooiste dekor van de wereld" en ik hoop dat jij met topfotoos nog heel wat parels kan toevoegen aan de kroon van bruhhhhhe die scoone... warme groet van fjet.