een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
05-06-2006
blikoogje - vogels
lieve blikoogje, stuur voor de bespreking asjeblief enkel fotoos waar je zélf tevreden over bent (die kanarie stond op de juiste plaats, maar was ZO onscherp...) ook bij deze foto heb je het jezelf iets té gemakkelijk gemaakt: vogeltjes zien en klikken... er komt echt wel wat méér bij kijken en een uiterst belangrijke gave voor een natuurfotograaf is: geduld. als je een béétje door je knieën was gegaan, had je die storende bodem kunnen vermijden en de vogels op de koop toe GROTER laten lijken (kikkerperspektief maakt het onderwerp altijd indrukwekkender) - ik heb hier wat gefoefeld met de kloon-stempel om dat onderaan wat op te ruimen) ook dat blokje snoep dat rechts boven tussen de tralies zit, leidt de aandacht af... dat zijn details waar je reeds bij de opname rekening mee moet houden. om een echt "spanningsveld" te bekomen tussen TWEE hoofdonderwerpen, zouden BEIDE op een sterke lijn moeten komen en zo mogelijk ook op een sterk punt: als je geacht had tot dat linkse pietje iets verder opgeschoven was naar links, had je de volledige breedte van het beeld kunnen benutten, terwijl ik nu een stuk heb weggeknipt om toch een béétje die tweede sterke lijn te halen. als je dan met nog MEER geduld zou gewacht hebben tot die linkse vogel lager zat, dan had je een mooi diagonaal gekregen tussen beide kopjes. maar het "verhaal" zit er wel in: de "afgewezen liefde..." als je fotoos van andere natuurfotografen ziet, lijkt het allemaal heel vanzelfsprekend, maar wees gerust dat er heel wat denkwerk aan vooraf gegaan is en dat ze MASSA's opnamen in de prullenmand gekeild hebben omdat ze nét niet goed genoeg waren. maak het jezelf niet té gemakkelijk, want ik weet nu dat je véél beter kan. voor je volgende inzending eens proberen met landschap? maar dan héél bewust werken met sterke lijnen en sterke punten, okay? warme groet van fjet.