een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
09-08-2006
agness - agressieve hamburger
de bovenstre foto heb je ingezonden ter bespreking en ze is voorbeeldig scherp en anatomisch gedetailleerd genoeg om een slager in vervoering te brengen, maar voor niet-vakmensen is ze erg "braafjes" vergeleken bij de onderste, die je naar de mailgroep gestuurd hebt: die is niet ZO scherp, maar wél enorm boeiend: want minder onverschrokken fotografen zouden waarschijnlijk eerder aan weglopen gedacht hebben dan aan fotograferen. merk op dat in e bovenste foto niet meteen sprake is van een sterke lijn of sterk punt en dat in de onderste foto de veel kleinere (maar veel dreigender) kop op... een scherp punt staat: waarmee in de praktijk nogmaals aangetoond wordt hoe belangrijk de reels voor kadreren zijn. *** het "vreemde" is dat die scherpe brave en die onscherpe boeiende SAMEN opeens wél een fantastisch VERHAAL vormen: hoe die logge luie kolos opeens een alles verpletterende stormram kan worden. een TIP dus voor àlle geïnteresseerden: probeer KOMBINATIES te maken van twee (of méér) fotoos waarover je niet écht tevreden bent, omdat ze allebei slechts een STUKJE weergeven van wat je wou tonen, want het kan best dat ze elkaar aanvullen. *** dat betekent beslist niet dat je nu lukraak twee of vijfmaal hetzelfde onderwerp moet gaan fotograferen in de hoop^dat ze samen wel iets worden: elke foto apart moet wel degelijk een ander aspekt van het onderwerp onthullen.
belangrijk: beide fotoos zijn van agness en aan geen van beide werd ook maar iets veranderd... een enorm kompliment dus! (zelf noemde je deze inzending "zucht", hopelijk is dat vandaag een zucht van opluchting geworden!) als je bewust BLIJFT oefenen op sterke lijnen en sterke punten, wordt dat stilaan een soort instinkt en ga je meer plezier beleven aan fotograferen en aan... het bekijken van de fotoos van ànderen. warme groet van fjet.