Gelderland : Kerstmarkt/Winterwonderland in Zaltbommel van 1 december t/m 7 januari Utrecht : Kerstland in de Veemarkthallen Utrecht van 25 december t/m 30 december N-Holland : Kerstmarkt en Kerstspel in Naarden op 16 december Z-Holland : Kerstritten met een oude RTM tram in Ouddorp op 26 en 27 december
Groningen: Kerstmarkt Uithuizermeeden rondom de Meister toren op 9 december Friesland : Winterboerenmarkt in Pingjum op 9 december Drenthe : Winterfair Oude Rolde op 9 en 10 december, het thema is zang en toneel in het Charles Dickens tijdperk Overijssel : Sfeervolle kerstmakt op het landgoed in Rossem op 10 december
In Brazilie worden geen echte, maar plastic kerstbomen in huis gezet. Men gaat naar de nachtmis, er wordt gegeten, gedronken en cadeautjes uitgepakt. De volgende dag wordt om 12 uur vuurwerk afgestoken.
In Oost-Europa vasten mensen de dag voor Kerstmis, zodat het kerstmaal extra goed smaakt. Men gaat aan tafel als de eerste ster aan de hemel verschijnt en er wordt bij het diner 1 stoel vrijgelaten voor het kerstkind.
>
De Germaan Winfried was een van de eerste predikers van het evangelie; hij deed zijn werk in het jaar 725, onder de Saksers. Dat had niet veel zin: men blééf geloven in de Dondergod. En trouw hield men de bijeenkomsten onder de 'heilige eik' die aan Donar gewijd was. Winfried gaf het echter niet op. Dagelijks bad hij tot God of deze zijn werk wilde zegenen. In een koude winternacht dwaalde hij door het woud en onverwachts stond hij voor de heilige, grote eik! Vlakbij hoorde hij een hevig tumult en hij zag hoe een aantal woestuitziende mannen bezig waren met iets op de grond ... Zijn aandacht werd getrokken door een klein kind, dat, zo begreep hij, geofferd zou worden aan Donar! In eerlijke verontwaardiging sprong hij naar voren, nam het kind in zijn armen en bracht het in veiligheid. Toen greep hij een bijl. Ontzet weken de mannen achteruit. Als deze brutale priester waarachtig hun heilige eik wilde vellen, zou Donar zijn boom wel onmiddellijk door de bliksem laten treffen. Maar vreemd - er gebeurde niets. Urenlang keken de mannen bevreesd toe. Eindelijk, eindelijk stortte de enorme boom ter aarde. En toen begrepen de mannen dat daar een mens stond die geen angst voelde voor hun oppergod en die niét gestraft werd daarvoor. En zij hadden plotseling eerbied voor de eenzame prediker. Vlak achter de gevelde boom stond een kleine, jonge spar. En onverwachts bereikte een manestraal het boompje en en zette alle fijne naalden in een geheimzinnige zilverwitte glans! De mannen zagen het en deinsden onwillekeurig terug. Dit was een wonder, een vreemd teken, dachten zij. Maar Winfried liep erheen, ging naast het sparretje staan en zei: 'Van nu af aan zal de spar Uw heilige boom zijn. Hij is de boom van de vrede, want van zijn hout worden Uw woningen gemaakt. En hij is het teken van onsterfelijkheid, want hij blijft altijd groen. En hij is de boom van het Christuskind, want zijn takken wijzen naar de hemel!'
In Engeland en Amerika hangt men een mistletoe op in huis. De mistletoe (ook vogellijm of maretak genoemd) is het symbool van vriendschap. Een meisje dat per ongeluk (?) onder de mistletoe staat, mag door een jongen worden gekust. En vice versa natuurlijk.
De Germanen vierden rond 25 december midwinter- of joelfeesten. Feesten van dankbaarheid voor wat geweest was en hoop voor wat nog komen moest. Ze duurden 13 dagen en 12 nachten (van 24 december tot 6 januari) en sloten direct aan op de grote slachttijd. Er werd niet gewerkt, maar wel enorm veel gegeten, gedronken en lawaai gemaakt. Het lawaai was bedoeld om de geesten die tegen het einde van het jaar tevoorschijn komen te verjagen.
Pas in 381 kwam het Christelijke element om de hoek kijken: men koos 25 december als geboortedag van Christus. Voor 381 werd alleen Zijn kruisiging, besnijdenis en wederopstanding herdacht en gevierd. Het heidense 'feest van het licht' versmolt vervolgens met het Christelijke 'feest van de vrede'. De kerk maakte op deze manier handig gebruik van de enorme populariteit van de joelfeesten om het Christendom verder te verspreiden.