Van Br Hendrikus van de Karmelgemeenschap in Bierbeek (dank aan Martine)
De Heilige Mis en haar vruchten.
De Heilige Mis is van onschatbare waarde. Pastoor van Ars heeft eens gezegd, dat als wij werkelijk zouden weten wat de H.Mis is, dat we dan zouden sterven, omdat het onmogelijk is dit met ons verstand te omvatten.
De H.Mis is de ziel van ons Geloof, het hart van de godsdienst van Jezus Christus.
Daarom moeten wij niet alleen de H.Mis horen, maar onszelf mee opofferen op de pateen. De eenvoudige gelovige kan en moet offeraar worden genoemd, zoals wij dat lezen in hoofdstuk V van de Apocalyps; “Heer, Gij hebt van ons uw koninkrijk en uw priesters gemaakt”.
„Christus is de enige Opperpriester ; Hij verlengt a.h.w. Zijn Priesterschap tot 't bij ons komt. Door 't Sacrament van het Priesterschap schenkt Christus die deelachtigheid aan Zijn Priesters. Door 't mérkteken van het H. Doopsel ontvangen de gelovigen die deelachtigheid en zo kunnen ze zich door de Priesters met Jezus Christus de Opperpriester verenigen. Daar krijgen de gelovigen een koninklijk priesterschap, zoals de H. Petrus zegt (I Petr., II. 9), waardoor ze, door de Priester, mede-offerraars worden met Christus."
Het mee offeren op de pateen, doen we uit eerbied en om kracht bij te zetten, knielend, dat was vroeger zo en behoord nog steeds worden gedaan. Waarom wordt dat niet meer gedaan? En uit respect: praten we niet onder de H.Mis of kijken niet wie er binnenkomt of wie er een geluid maakt of half slaperig misschien de H.Mis bijwonen.
God kijkt naar de gesteldheid van ons hart als wij de kerk binnenkomen, niet naar de buitenkant. Als Hij ziet dat ons hart niet voor Hem is, dan zijn wij naakte- en blinde personen voor Hem. Laat God ons dus mooi zien van binnen door goede voorbereiding en verlangen om naar Hem toe te gaan en ook om Hem met deze gesteldheid te ontvangen.
Pater Croiset zei voor zijn eerste H.Mis; ik verheug er mij ten zeerste over, niet alleen, omdat ik mij ermee zal verenigen, maar ook om het genoegen, dat onze - goddelijke Meester erin zal nemen een hart binnen te treden, dat Hem bemint, dat geheel aan Hem is en dat niets anders wil dan Hem."
De H.Leonadus van Porto Mauritio zegt; O, ik kan mezelf niet weerhouden hier uit te roepen: Onzinnige wereld, die niets begrijpt van deze verheven mysteries! Hoe is het mogelijk dat men zich nabij het altaar ophoudt met verstrooide geest en onoplettend hart, terwijl de engelen in een heilige vurigheid de voltrekking van een wonderbaarlijk werk beschouwen.
Nogmaals , indien men alle vruchten en genade uit de H.Mis wilt halen, dient men zich goed, indien mogelijk, voor te bereiden en bewust worden waar je naar toe gaat en ook het verlangen opwekken in Liefde om graag bij de H.Mis aanwezig te zijn en een groot verlangen koesteren om Ons Heer te willen ontvangen.
Doet men dat niet en alleen maar uit plichtsbesef, dan gaat dit alles aan u voorbij of met heel weinig neemt u mee naar huis.
We hebben 6 verplichtingen tegenover God;
1. Lof en eer toe brengen aan zijn oneindige Majesteit;
Pater St.Jure spreekt van een heilige ziel, die bezield door de liefde van God, haar hart luchtte in duizend tedere verlangens. Zij wilde alle mensen bij Jezus brengen uit liefde tot Hem. Toen zei Jezus haar: “Troost je mijn dochter, want een enkele H.Mis die je devoot bijwoont, geef je Mij alle eer die je wenst en nog oneindig veel meer.
Door de eer, die men Jezus Christus in dit wonderbare Sacrament brengt, Hem 'n soort van eerherstel te geven voor de onwaardige behandeling en de smaad, die Hij geleden heeft en nog lijdt in het Heilig Sacrament.
2. Voldoening geven voor zoveel zonden die wij hebben bedreven;
De Heilige Mis geeft ons een enorme kracht om staande te blijven bij alle bekoringen en wist onmiddellijk alle dagelijkse zonden uit, mits men ten minste er berouw over heeft, zoals St. Augustinus duidelijk zegt: “Als iemand, godsvruchtig de H.Mis bijwoont, zal hij niet in doodzonde vallen, en de dagelijkse zonden zullen hem vergeven worden.
Alles valt of staat bij de gesteltenis van hem die de H.Mis leest en diegene die laat lezen of van hen die haar bijwonen.
Hun geloof, Heer, is U bekend, hun vroomheid hebt Gij voor ogen," zegt de Kerk in de gebeden van de Canon. En daardoor laat zij horen wat de theologen uitdrukkelijk leren, nl. dat de min of meer grote voldoening, voor de smarten, verschuldigd wegens onze zonden, wordt bepaald door de gesteltenis van de vurigheid van de vertegenwoordiger en de aanwezigen.
En let hier op de dwaasheid van hen die de meest vlugge Missen aflopen, de minst stichtelijke, of wel, wat erger is, die er bij aanwezig zijn zonder ingekeerdheid of bijna zonder devotie, of die zich ook nog weinig eraan gelegen laten liggen , als zij ze voor zich laten opdragen, zich te richten tot een vrome en vurige priester. Zonder twijfel hebben alle Missen dezelfde waarde, voor zover dit het sacrament betreft; toch merkt St Thomas op, dat ze niet meer gelijk zijn als het gaat om de vruchten die men er uit haalt. Hoe groter de godsvrucht van de celebrant op dat ogenblik of gewoonlijk is, des te groter zal ook de vrucht van haar toepassing zijn.
Hetzelfde moet gezegd worden van hen die de Mis bijwonen; en hoewel ik u uit alle macht aanspoor haar dikwijls bij te wonen, waarschuw ik u niettemin minder te letten op het aantal Missen dan op de devotie die u er uithaalt; want als u meer godsvrucht hebt in één enkele Mis dan een ander in vijftig Missen, dan zal deze éne Mis meer eer geven aan God, en aan u meer voordeel, zelfs van dat wat zij uit eigen kracht voortbrengt, dan de ander met zijn vijftig Missen eruit zal halen.
Intussen is het aan te raden, omdat u noch de inwendige gesteldheid kent waarin u de Mis bijwoont, noch de graad van voldoening die er mee overeenstemt, zoveel mogelijk uw maatregelen nemen, door haar vaak bij te wonen, met alle mogelijke devotie. Gelukkig, als u er een groot vertrouwen in de barmhartigheid van God uithaalt, die wonderbare dingen bewerkt in dit goddelijk Offer; en als u haar dikwijls bijwoont met inkering en devotie, dan kunt u in uw hart de hoop hebben naar de hemel te gaan zonder het vagevuur door te maken, aldus de heilige Leonardus.
3. Hem danken voor zoveel weldaden, die wij ontvangen hebben.
Dankbaarheid voor de enorme weldaden waarmee Hij ons heeft overladen. Verenig alle gunsten, alle milde gaven, alle genaden die u van Hem hebt ontvangen: weldaden
volgens de natuur en volgens de genade, weldaden naar lichaam en naar geest, uw zintuigen, uw vermogens, uw gezondheid, uw leven; en vervolgens het leven van Jezus, zijn goddelijke Zoon, en de dood die Hij voor ons heeft ondergaan: dat alles vermeerdert uitermate onze schuld jegens God. Hoe zullen wij Hem dus waardig kunnen danken?
Tevens Hem te bedanken voor alle genaden, die Hij aan de Heilige Maagd heeft geschonken; deze dankbaarheid behaagt Hem ten zeerste.
De eerbiedwaardige zuster Françoise Farnèse werd, gekweld door zorg om alles wat zij van God had ontvangen en de onmacht waarin zij zich bevond om de schuld te voldoen van haar door liefde bewogen hart. Maar zie, op een mooie dag verschijnt haar de Allerheiligste Maagd; Zij legt het Goddelijk Kind in de armen van Françoise en zegt tot haar dienares: "Neem Hem, mijn dochter; Hij is voor u: weet alleen gebruik van Hem te maken in ongerustheid: Jezus voldoet voor alles..."
4. Hem de genade te vragen, die wij doodzakelijk is voor ons.
Ja, in de Heilige Mis neemt de aanbiddelijke, welbeminde Jezus, als voornaamste en soevereine priester, onze zaak ter hand, komt voor ons tussenbeide, wordt onze machtige advocaat. Laten wij niet vergeten dat ook Maria haar smeekbeden voegt bij de onze, altijd wanneer wij ons in geloof tot God richten,
Wat is er meer nodig voor wie verhoord wil worden? Zal vertrouwen, de vaste en zekere hoop u ontbreken, wanneer u bedenkt dat het Jezus Christus is die aan het altaar spreekt voor ons, zijn zeer kostbaar bloed voor ons offert, die in één woord de rol van goddelijke bemiddelaar op Zich neemt? O gezegende Mis, bron van alle weldaden en van alle gaven!
Dus…Hem eenvoudig en met 'n groot vertrouwen véél vragen, vooral zijn volmaakte liefde: Heer, maak me heilig, kan men bijv. zeggen; maak me heilig, Gij zult er alle glorie van ontvangen; Gij zult elders mensen vinden, die uw genade waardiger zijn dan ik, maar ik durf zeggen, dat Ge er geen dankbaarder zult vinden dan mij: Inveni quem diligit animamea, tenui eum nec dimittam; Ik heb Hem gevonden van wie mijn ziel houdt, ik heb Hem vastgehouden en zal Hem niet laten gaan.
5. Nog veel meer weldaden van de Heilige Mis
St. Bernardus zegt: "Wie devoot de Mis hoort of opdraagt verdient veel meer dan wanneer hij al zijn bezittingen aan de armen zou geven en de hele wereld zou doorkruisen op bedevaart." Die woorden geven de innerlijke waarde weer van het H. Offer. Welke enorme schatten bevat het dus?
St. Thomas geeft ons de reden ervan. "Dat is", zegt hij, "omdat de Mis alle vruchten bevat, alle genaden en alle schatten die de Zoon van God zo overvloedig heeft uitgestort over zijn Kerk, in het bloedig Kruisoffer."
Houd hier een ogenblik stil, verzamel in gedachte alle weldaden en alle vruchten die de H. Mis verschaft; beschouw ze in stilte en zeg mij vervolgens of u aarzelt te geloven dat een enkele Mis, wat betreft zijn innerlijke waarde, zo werkzaam is, dat hij volgens meerdere kerkleraren voldoende zou zijn om het heil van geheel het menselijk geslacht te verkrijgen.
Maar, helaas, ongelukkigen die wij zijn, beperken wij de onmetelijke invloedssfeer van dit eerbiedwaardig Offer en maken het ondoeltreffend door onze lauwheid.
6. De Mis laten lezen voor de zielen in het vagevuur
Luister naar de H. Hieronymus, een der grote kerkleraren, die u uitdrukkelijk zegt dat, als men het zeer heilig Offer opdraagt voor een ziel in het vagevuur, dat verslindende vuur zijn aanvallen onderbreekt en dat heel de tijd dat de Mis duurt de marteling ophoudt. Hij bevestigt onder andere, dat er bij iedere H. Mis velen de plaats van uitboeting verlaten en naar de vreugden van het paradijs vliegen.
Ten slotte
Wat is de oorzaak van alle rampen? Niet alleen het ongeloof en heiligschennissen, maar een van de voornaamste oorzaken is de hardheid jegens de arme overledenen, de nalatigheid om de vrome legaten uit te voeren, de wreedheid waarmee men de zielen van het vagevuur de troost weigert die men hun verschuldigd is.
Daarom worden er zoveel heiligschennissen gepleegd en is het huis van God, zoals onze Heer Jezus Christus zegt, een rovershol geworden. Verwondert u niet als God zijn banvloek over de aarde laat neerkomen, en ons dreigt met oorlog, aardbevingen, en allerlei soort rampen. Ziehier de oorzaak: zij hebben het Offer voor de doden achterwege gelaten, en de rampen hebben zich opgestapeld boven hun hoofden, aldus heilige Leonardus.
O, wat zijn wij achteruit gegaan in vuur in vergelijking met de eerste gelovigen die, iedere dag het heilig Misoffer bijwoonden, en zich voedden met het brood der Engelen in de H. Communie. En intussen hadden zij ook hun zaken; maar juist door middel van deze vrome praktijk konden zij zo goed hun geestelijke en tijdelijke belangen behartigen.
Laat we dus herhalen: ga naar de H. Mis, ga iedere dag naar de Mis, indien mogelijk, en in overeenstemming met de plichten van uw levensstaat, maar woon haar bij met grote devotie. U zult in korte tijd, dat is verzekerd, in uzelf een wonderbaarlijke verandering bemerken, en als het ware met de hand het goede aanraken dat uw ziel eruit zal halen, want nu kan het nog, omdat er een tijd zal komen, dat het misschien niet meer mogelijk is.
„Ziehier, schrijft Margareta Maria Alacoque , wat mijn goddelijke Meester me gezegd heeft in een retraite van 1678: „Ik verlang, dat uw hart voor Mij een veilige toevlucht zal zijn, waarin Ik Mij kan terugtrekken, als de zondaars Mij achtervolgen en Mij uit hun hart werpen. Wanneer Ik u zal doen kennen, dat de goddelijke rechtvaardigheid tegen hen is ontstoken, zult ge Mij in de H. Communie komen ontvangen."
Om haar nog meer te doen verlangen naar de eerherstellende Communie, toonde Hij haar in verschillende visioenen, wat Hem wordt aangedaan, wanneer lauwe en onverschillige zielen Hem ontvangen.
Gedicht dat uw broeder 25 jaar geleden, na de Heilige Mis, direct heb opgeschreven.
Ondergetekende was toen ceremoniarius en stond naast de priester na de consecratie en toen overviel me zo een grote vreugde.
0, Jezus, zo mooi en dichtbij Het maakt mij zo volle blij.
0, Jezus, vol liefde en leed En niemand die het weet.
0, Jezus, U ligt daar voor ons neer Eerst brood en nu héél veel meer.
0, Jezus, U straalt zoveel liefde uit
Ik verlang naar U en kijk naar U uit.
0, Jezus, U bent het Die daar ligt Onbegrijpelijk en toch zo gewicht.
0, Jezus, U laat mij voelen zo diep in mijn hart Dat dienen iets moois is en heel apart.
0, Jezus, mag ik U danken voor dit moment Om te mogen verblijven in Uw Tabernakeltent.
Br. Hendrikus
|