Begin met "Jezus, ik vertrouw op U." Dat is het begin van alles, vraag om genade, niet alleen voor jezelf, maar voor de wereld, voor degenen die zijn afgevallen, voor degenen die niet meer bidden. Wees een brug tussen hun pijn en Gods liefde. En onthoud: genade is de taal van de Hemel. Leer het met elke ademtocht te spreken. Wanneer de wereld donkerder wordt, moet het hart van de discipel waakzamer worden. In Getsemane zei Jezus tegen zijn beste vrienden: Waak en bid, opdat jullie niet in verleiding komen. En toch vielen ze in slaap. Dezelfde verleiding staat ons nu te wachten.
Paus Benedictus XVI zei ooit: We zijn niet gewoon toeschouwers van de geschiedenis, maar verantwoordelijk voor de ontvouwing ervan door ons gebed. Fatima herinnert ons eraan: "Blijf waakzaam." Maria's boodschap is niet passief, het is een oproep tot spirituele strijd. De rozenkrans, boete, eucharistische aanbidding. Dit zijn geen opties voor de overvromen, maar een pantser voor elke ziel. We zijn niet geroepen om ons te verbergen in angst, maar om te waken in geloof. Het derde geheim openbaartt dat het kwaad echt is, maar genade ook. We moeten waakzaam blijven.
Gebed: O Heer, ontwaak mijn ziel, schud me wakker uit de slaap van afleiding. Leer me een wachter te zijn in gebed, zelfs als de nacht lang is. Laat mijn gebeden opstijgen als wierook in de stilte. Laat me niet moe worden van het goede doen, zelfs als ik me onzichtbaar en ongehoord voel.
Benedictus XVI zag dat gebed nooit alleen persoonlijk is, het is kerkelijk. Wanneer je bidt, ademt de hele Kerk. Jouw gefluisterde voorspraak in een stille kamer versterkt een missionaris over de hele wereld. Jouw middernachtrozenkrans troost een ziel op de rand van de afgrond. De Hemel verspilt geen gebed. Elke liefdesdaad weerklinkt in de eeuwigheid. Maar waakzaamheid gaat niet alleen over actie, het gaat ook over innerlijke stilte, over het bewaken van ons hart, het bewaken van onze gedachten en het verankerd blijven in Gods woord.
De vijand komt niet altijd met lawaai soms komt hij door afleiding ontmoediging of gevoelloosheid. We moeten leren de subtiele gevechten in het derde geheim te herkennen. De stilte van de bisschop en het gebed van de martelaren spreken luider dan de chaos om hen heen. Dit is ons voorbeeld, geen reactie maar contemplatie, geen paniek maar volharding in de wereld verslaafd aan lawaai. Degene die in stilte waakt wordt een ware profeet van hoop. Wees die ziel die waakt, die knielt als anderen weglopen, die bidt als anderen scrollen, die gelooft als anderen spotten. Wees degene die bij Jezus blijft in Getsemane.
De nacht zal voorbijgaan, de dageraad zal opstaan, maar alleen degenen die wakker zijn gebleven zullen het licht met vreugde zien. Vooraleer Maria verscheen in Fatima kwam een engel om de kinderen voor te bereiden. Hij leerde hen de Eucharistie met eerbied en liefde te aanbidden. Hij gaf hun het lichaam en bloed van Christus in stilte, op hun knieën, op de tong. Paus Benedictus XVI schreef: De Kerk put haar leven uit de Eucharistie. Het is niet zomaar een symbool, het is Jezus Zelf verborgen en stralend, die op ons wacht. Het derde geheim is gevuld met beelden van offer.
Dit is geen toeval: de Eucharistie is waar de Hemel de aarde raakt. Het is het kloppende hart van de Kerk, zelfs als dat hart gebroken lijkt. Bij elke mis wordt het offer van Christus tegenwoordig gesteld, niet als een herinnering, maar als een mysterie en we worden uitgenodigd om binnen te gaan.
Gebed: O Eucharistische Jezus, ik geloof zelfs als ik U niet voel, ik geloof zelfs als de wereld U negeert, ik aanbid U. Maak van mijn hart een tabernakel van liefde. Leer mij U met ontzag te ontvangen en Uw aanwezigheid mee te dragen in mijn leven. Laat mij U nooit als vanzelfsprekend beschouwen.
Benedictus XVI waarschuwde voor een verlies van eerbied als we het gevoel voor het heilige verliezen. Hij zei dat we het gevoel voor God verliezen. Fatima nodigt ons uit terug te gaan naar de bron om opnieuw te knielen, om opnieuw te ontvangen, om opnieuw te geloven. De kinderen van Fatima ontvingen Jezus met tranen in hun ogen. De Eucharistie is niet alleen voor de heiligen, het is voor de hongerigen. Als je ziel dor is, ga naar Hem, als je leven gebroken is, kniel voor Hem. Hij vraagt niet om perfectie alleen om openheid.
Elke communie is een ontmoeting van barmhartigheid. Elk bezoek aan het tabernakel is een stille revolutie van genade in de verwoeste stad van het derde geheim. De bisschop bidt voor het kruis, dat eucharistische beeldspraak is. Een Kerk die lijdt maar toch aanbidt. Een volk dat verpletterd is maar toch Christus aanbiedt.
Zo overleeft de Kerk niet door kracht, maar door overgave. Niet door controle, maar door de communie. Als je vanavond tijd hebt, bezoek dan eens een kerk, al is het maar voor 5 minuten, of sluit gewoon je ogen en zeg: Jezus, ik geloof dat U werkelijk aanwezig bent in de Eucharistie. Eén gebed kan een vuur aanwakkeren en in dat vuur zal je hart branden met nieuwe hoop, nieuwe kracht en nieuwe liefde. De laatste woorden van OLVrouw in Fatima blijven gegrift in de ziel van de Kerk: Uiteindelijk zal mijn Onbevlekte Hart zegevieren. Het is een zekerheid.
Paus Benedictus XVI zag dit niet als een privé-profetie, maar als een diepe theologische hoop. Het is de zekerheid dat God, ondanks alle kwaad, verwarring en verraad, wint en dat Hij ervoor kiest dit te doen door het hart van een moeder. Deze triomf is niet politiek, het is geen krantenkop. Het is de stille opkomst van genade in een wereld die dacht dat de Hemel tot zwijgen was gebracht. Maria's Hart is geen passief beeld, het is een laaiend vuur van zuiverheid en Moederlijke kracht. Haar ja blijft weerklinken en op een dag zal het het laatste woord zijn dat over de geschiedenis wordt gesproken.
Gebed: O Maria, Onbevlekt Hart, ik geef je het mijne, zelfs als het gewond, moe of afgeleid is. Neem het, vorm het. Laat uw Hart kloppen in uw triomf, in mij, niet met lawaai, maar met stilte, niet met kracht, maar met liefde. Laat uw triomf beginnen waar niemand het ziet, in de geheime kamer van mijn ziel.
Benedictus XVI geloofde dat de boodschap van Fatima wijst op de triomf van Gods genade door hen die trouw blijven, niet perfect. Mensen, maar biddende mensen. Niet beroemd maar verborgen. De Kerk zal niet vernieuwd worden door strategie, maar door heiligen, door mannen en vrouwen die steeds weer ja zeggen, zelfs als de wereld nee zegt. Jouw ja telt. Jouw gebed telt, zelfs als je je klein voelt. Er is nog tijd. De triomf van Maria gaat over trouw en bereid zijn. De triomf begint in ieder hart dat met oprechtheid, nederigheid en vertrouwen tot God terugkeert. Deze triomf is niet ver weg.
Misschien begint het reeds in jouw leven, jouw familie, jouw lijden. Kijk goed. Het begint overal waar iemand vergeeft, waar iemand opnieuw gelooft, waar iemand in het geheim de rozenkrans bidt. De wereld merkt het misschien niet, maar de Hemel wel, en Maria glimlacht. Bied vanavond je hart aan haar aan en zeg moedig: Laat mij geschieden naar Uw woord. De wereld is donker, maar de dageraad komt eraan en wanneer die komt, zal die opgaan over een volk dat uiteindelijk niet heeft opgegeven.
Haar Hart zal zegevieren en dat van jou ook. Als je bij haar geliefde ziel blijft, heb je Maria en de leer van Paus Benedictus XVI, begeleid door het mysterie van Fatima. In een wereld vol angst en lawaai heb je stilte en gebed gekozen. En de Hemel ziet dat wat je net hebt meegemaakt niet alleen een weerspiegeling was, maar een offer. En nu zullen we het bezegelen in gebed.
Gebed: O God van genade en licht, we leggen de harten van allen die verloren zijn, moe en zoekend, voor U neer. We vertrouwen onze wereld in haar verwarring en pijn toe aan het Onbevlekte Hart van Maria, onze toevlucht en onze Moeder. Laat de triomf van Uw liefde vanavond in ons beginnen. O Heer Jezus, verborgen in de Eucharistie en regerend vanaf het kruis, vernieuw Uw Kerk in heiligheid en waarheid. Versterk onze Paus. Heilig onze Priesters. Troost onze zieken en wek de lauwen op met het vuur van Uw Geest.
Laat dit moment van gebed door de eeuwigheid weerklinken.
|