Edson Glauber (1972-2021) is een Katholieke ziener uit Brazilië die na een korte terminale ziekte is overleden. Edsons hemelse boodschappen begonnen in 1994 en zijn vooral bekend vanwege de promotie van het Meest Kuise Hart van de H. Jozef, waaronder een verzoek om een officiële feestdag voor het Meest Kuise Hart in de Katholieke Kerk op de woensdag voor de verenigde Harten (vrijdag en zaterdag) in juni.

Tijdens de verschijning van 2 december 2015 ontving de ziener, zoals altijd, een boodschap van de Heilige Maagd. Maar het unieke is dat Edson bij deze gelegenheid vier profetische tekeningen heeft gemaakt die de opeenvolging van vier visioenen weergeven die hem door OLVrouw werden gegeven.
De eerste tekening behandelt de manifestatie van de Moeder Gods over de hele wereld, waar ze haar tranen vergiet vanwege de ernstige situatie van zonden en gruwelen die de aarde in stromen verontreinigen. De woorden op de tekening zijn de voortdurende smeekbede van OLVrouw, reeds twee eeuwen lang: "Bid voor de wereld, bid. Bid."
De tweede tekening toont de verwoesting van het Vaticaan. Je kunt duidelijk vlammen en (naar het schijnt) explosies zien opkomen tot aan de zijkanten van de Sint-Pietersbasiliek en vele doden op het plein. Bovenaan het blad staat geschreven: "Stop met zondigen, keer terug naar God, bid." Dit is het verzoek dat de Moeder Gods tot de Kerk richt, opdat zij mag terugkeren naar een heilig leven, haar goddelijke roeping.
De derde tekening spreekt van een grote catastrofe voor Italië: er wordt aangegeven dat alle Apennijnen getroffen zullen worden door een zware aardbeving. Er zijn drie breuklijnen die Italië in vier delen zullen verdelen. Vervolgens wordt in de tekening aangegeven dat er twee tsunami's zullen zijn, die zowel de Adriatische als de Tyrreense kust zullen treffen. De uitdrukking bovenaan het blad is veelzeggend: "gerechtigheid". God zal gerechtigheid doen geschieden, de wereld reinigen van morele verrotting met exemplarische straffen als de mensen in zonde blijven leven, niet naar Hem luisteren, zich niet bekeren en steeds meer verblind raken.

Ten slotte is in de vierde tekening de Heilige Maagd Maria afgebeeld met haar Onbevlekt Hart, en op het blad staan de woorden: "Wijd je toe aan mijn Onbevlekt Hart; vrede, gebed en bekering". In deze voorstelling houdt de Moeder Gods een rozenkrans in haar rechterhand.
Zo legt Edson het beeld van het Onbevlekte Hart van Maria uit: "Kom binnen in mijn Onbevlekte Hart... OLVrouw vraagt ons om binnen te treden in haar Hart. Wie haar Onbevlekte Hart binnentreedt, wordt door haar beschermd. OLVrouw verwelkomt ons en beschermt ons."
En hier is de boodschap van 2 december die OLVrouw aan de ziener overbracht:
"Vrede, mijn geliefde kinderen, vrede! Mijn kinderen, offer aan de eeuwige Vader de verdiensten van mijn goddelijke Zoon voor de bekering en redding van de wereld. Het geliefde Hart van mijn Zoon is verontwaardigd en de wereld verkeert in grote geestelijke blindheid. De Vader is verontwaardigd over de zonden van de wereld en Zijn hand drukt zwaar op de Kerk en op de ondankbare mensheid.
Bid veel en bied eerherstel aan, want velen geloven niet meer, hun harten zijn onrein en hun handen vuil vanwege hun fouten. Ik, jullie Onbevlekte Moeder, grijp in om barmhartigheid te verkrijgen voor jullie en voor de wereld. Keer terug naar de Heer! Vraag Hem om vergeving, en Hij zal barmhartig zijn voor jullie allen. Een groot kwaad zal komen en velen zullen lijden en hun leven offeren in pijn en bloed. Bid, mijn kinderen!
Dit is wat ik jullie wil zeggen! Wees God trouw tot het einde en geloof dat voor hen die de Heer echt liefhebben, de dood niet het einde zal zijn, maar je ontmoeting met de Heer voor altijd, in eeuwigheid. Keer terug naar het gebed en de weg van boetedoening, en zoals de Heer zich over Nineve ontfermde, zal Hij zich ook over ieder van jullie ontfermen."
Wat is de betekenis van deze tekeningen en hun volgorde?
De opeenvolging van de tekeningen heeft zijn eigen logica. De eerste tekening is een visioen-vermaning die in eenvoudige en beeldende taal herhaalt wat de Heilige Schrift leert en de Kerk als onweerlegbare waarheid presenteert: zij die zondigen "kruisigen de Zoon van God opnieuw om zichzelf en stellen Hem te schande" (Heb. 6:6).
Niet alleen Christus, maar ook OLVrouw, die Medeverlosseres van de mensheid is en als zodanig, met haar Zoon, werkelijk de last van de zonden van de wereld droeg. En dat is: met hun zonden hebben de mensen waarlijk de Zoon van God en zijn Onbevlekte Moeder gekruisigd, wiens bloedige offer van 2000 jaar geleden elke dag op het altaar van het kruis sacramenteel, op onbloedige wijze, wordt hernieuwd, tijdens de viering van de H. Mis.
Een groot en toch zeer reëel mysterie, waarvoor OLVrouw tranen weent die zij 2000 jaar geleden op Golgotha vergoot en waarvan allen die willens en wetens zondigen de oorzaak zijn geweest, nog steeds zijn en in de toekomst zullen zijn.
De tweede en derde tekening zijn de profetieën van twee verschrikkelijke rampen die verklaard kunnen worden door de wet van het Evangelie: "Aan wie veel gegeven is, zal veel gevraagd worden; aan wie veel is toevertrouwd, zal veel meer geëist worden" (Lc. 12:48).
Rome en Italië, zo gezegend door God, zo glorierijk vanwege hun verleden, zijn vandaag de dag erger geworden dan de ongelovige volkeren vanwege hun zonden die de wereld bezoedelen, zoals de ziener zelf uitlegde aan degenen die hem vroegen waarom deze verschrikkelijke profetieën Rome en Italië betreffen. Daarom zijn Jezus' profetische woorden van toepassing:
"Wee u, Chorazin, wee u, Betsaïda! Want als de wonderen die onder u zijn verricht in Tyrus en Sidon waren gebeurd, zouden ze zich allang bekeerd hebben, gekleed in boetekleren en bedekt met as. Daarom zullen Tyrus en Sidon bij het oordeel minder hard aangepakt worden dan u" (Lc. 10:13-14).
De leer van de Heer is eeuwig, onfeilbaar en onveranderlijk: zij die meer hebben ontvangen en niet hebben teruggegeven, zullen harder gestraft worden, omdat de ontrouw van hen die door God begunstigd zijn en door Hem met grotere genaden zijn begunstigd, ernstiger is en een hardere straf verdient.
De vierde tekening is de beslissende, maar kan alleen begrepen worden in het algemeen beeld van de boodschap en de andere profetische plannen. Men zou kunnen zeggen dat, hoewel het chronologisch gezien het laatste visioen is, het toch het eerste is in volgorde van belangrijkheid. De laatste omdat het, net als alle andere Mariaverschijningen, ook deze van Itapiranga omvat. OLVrouw heeft altijd uitgelegd dat, als we ons allen aan haar Onbevlekt Hart toewijden, de redding verzekerd is en straffen worden afgewend, zoals de H. Maagd in haar boodschap zegt: "Zoals de Heer barmhartig was over Nineve, zal Hij ook barmhartig zijn voor ieder van jullie."
Maar op voorwaarde dat er bekering plaatsvindt en dat we ons toewijden aan het Hart van Maria! In deze opeenvolging is de theologische en spirituele kern van de vier profetieën dan ook precies de toewijding aan OLVrouw, die ze vraagt als een absoluut doeltreffend middel om onze zielen, die van vele van onze broeders en zusters, en waarschijnlijk ook onze lichamen, te redden. Het is het "beslissende" middel met betrekking tot elke ramp die de zonde in onze wereld en in onze Kerk veroorzaakt, van elke catastrofale ramp die de mensheid dreigt te treffen vanwege haar ondraaglijke, herhaalde goddeloosheid en ontrouw.
Toewijding aan het Onbevlekt Hart van Maria is waarlijk de "remedie der remedies" die iedereen kan aanvaarden en in samenhang en diepgang kan beleven, overeenkomstig de verzoeken van de Heilige Maagd. Om elke twijfel weg te nemen, moeten we echter duidelijk maken dat de bescherming die met de toewijding wordt beloofd, niet in de eerste plaats betrekking heeft op het fysieke leven. Kortom, we kunnen niet de garantie hebben op een "tijdelijke immuniteit", maar ons wordt wel de "geestelijke immuniteit" beloofd die betrekking heeft op het geestelijke vlak.
Deze immuniteit garandeert ons dat we aan de zonde en haar gevolgen kunnen ontsnappen en dat we over alle genaden beschikken die nodig zijn om klaar te zijn voor het moment waarop de mensheid door de goddelijke gerechtigheid zal worden getroffen.
Het lijkt echter een onmiskenbaar feit dat ook van verschillende rechtvaardigen gevraagd zal worden hun leven te offeren. Maar de dood van de goddelozen en de rechtvaardigen is totaal verschillend. De zondaar die getroffen wordt, verliest zijn leven voor eeuwig, terwijl de rechtvaardige, zoals Maria in haar boodschap zegt, het leven vindt en een instrument wordt zodat vele anderen het leven ook kunnen vinden:
"Velen zullen lijden en hun leven geven in pijn en bloed... Wees God trouw tot het einde en geloof dat voor hen die de Heer echt liefhebben, de dood niet het einde zal zijn, maar hun ontmoeting met de Heer voor eeuwig zal zijn."
Mogen deze woorden ons allen troosten en nieuwe moed geven voor de strijd die ons te wachten staat en waaraan we geroepen zijn actief deel te nemen.
|