5/7 De H. Maagd openbaart 3 redenen voor fysieke boetedoening - Uniquely Mary Wat Onze gezegende Moeder openbaarde aan de eerbiedwaardige Maria van Agreda. Vandaag gaan we het hebben over boetedoening uit het boek De Mystieke Stad Gods. De enige manier waarop we ooit in de Hemel zullen komen, is door boetedoening, er meester over te worden en het te begrijpen.
Maria: Mijn dochter, lichamelijke boetedoeningen zijn zo passend voor mensen dat de onwetendheid van deze waarheid en de verwaarlozing en minachting van lichamelijke zelfkastijding het verlies van vele zielen veroorzaken en nog veel meer in gevaar brengen van eeuwig verlies.
1 De eerste reden waarom mensen hun lichaam zouden moeten kwellen en hun vlees zouden moeten kwellen, is dat ze in zonde ontvangen zijn. (Psalm 57). Door deze erfzonde is de menselijke natuur verdorven, vervuld van hartstochten, opstandig tegen de rede, geneigd tot het kwaad en vijandig tegenover de geest. (Romeinen 7:23). Als de ziel zich erdoor laat meeslepen, zal ze worden overmand door de eerste ondeugd en door vele andere. Maar als dit beestachtig vlees beteugeld wordt door zelfkastijding en boetedoening, verliest het zijn kracht en erkent het de autoriteit van de geest en het licht van de waarheid.
Zovelen van jullie die worstelen om je vlees aan je geest te onderwerpen, moeten de weg van boetedoening kiezen. Er is geen andere weg. Boete dient om het vlees te verzwakken, zodat de ziel erover kan heersen en het kan laten doen wat het wil. Die verzen uit de Schrift: mijn geest is gewillig, maar mijn vlees zwak. Boete maakt dat het vlees zich aan de geest onderwerpt. En we moeten weten dat er geen andere weg is.
2 De tweede reden is dat geen enkele mens het helemaal heeft kunnen vermijden om tegen God te zondigen. En de straf en vergelding moeten onvermijdelijk overeenkomen met de schuld, hetzij in dit leven, hetzij in het volgende, zoals in het Vagevuur. Daarom, aangezien de ziel zonde begaat in vereniging met het lichaam, volgt daaruit dat beide gestraft moeten worden. Innerlijke verdriet is niet voldoende voor verzoening als het vlees de straf probeert te ontlopen die bij de schuld hoort. Bovendien is de schuld zo groot en de genoegdoening die de mens kan geven zo beperkt en karig, dat er voortdurende onzekerheid blijft bestaan of de Rechter tevreden is, zelfs na de inspanningen van een heel leven.
Daarom zou de ziel geen rust moeten vinden tot het einde van het leven. Hoewel de goddelijke genade zo vrijgevig is jegens mensen dat, als zij proberen hun zonden te verzoenen door boetedoening voor zover hun beperkte vermogen reikt, God hun overtredingen vergeeft en bovendien de schuldigen nieuwe gaven, genaden en eeuwige beloningen heeft beloofd. Toch zijn zijn trouwe en voorzichtige dienaren, die hun Heer werkelijk liefhebben, gedwongen om vrijwillig andere boetedoeningen te doen.
Want de schuldenaar die alleen maar wil doen waartoe hij verplicht is en niets uit vrije wil toevoegt, betaalt zeker zijn schulden, maar zal arm en behoeftig blijven als er na betaling van zijn schulden niets overblijft. Wat kunnen zij dan verwachten die noch betalen, noch zich inspannen om te betalen? De Heilige Moeder zegt dat we de straf voor de zonde in ons vlees moeten betalen door boetedoening. Er is geen andere manier. Nu hebben we in onze katholieke kerk het sacrament van boetedoening.
En wanneer we onze zonden belijden, moet er boetedoening worden gegeven. De boete die we ontvangen is te licht. Ze moet ook lichamelijke boetedoening omvatten. We zijn dit in de Kerk vergeten. Het is niet genoeg om innerlijk spijt te hebben, wat we nodig hebben om te biechten. Maar ze zegt dat je meer nodig hebt. Je hebt meer nodig om die schuld af te betalen. Dat is niet genoeg. En het Vagevuur leert ons dit. Het is waarschijnlijk zo dat velen die in het Vagevuur zitten, naar de biecht gingen en hun boetedoeningen zeiden. Ze zeiden hun drie Onze Vaders en twee Weesgegroetjes.
Maar dat is niet genoeg. Het Vagevuur leert ons dat we vrijwillig fysiek lijden op ons moeten nemen als we in de Hemel willen komen. Alle Heiligen hebben dit gedaan. Bidden is niet genoeg. We moeten ook vrijwillige fysieke boetedoening ondergaan. We doen dit niet alleen om onze schuld aan God te betalen, maar ook om nieuwe genade te verkrijgen. Veel van de redenen waarom we geen nieuwe genade, genezingen, bekeringen, nieuwe geestelijke gaven, nieuwe geestelijke inzichten ontvangen, die God van ons wil.
Waarom? Omdat Jezus het deed. Daarom. Het is niet genoeg dat we arm blijven. Dat is niet goed genoeg. We moeten groeien in geestelijke rijkdom, groeien in heiligheid. En de enige manier waarop we meer genade kunnen verkrijgen om te groeien in heiligheid, is door fysieke boetedoening. Alle heiligen deden het. Er is geen andere weg.
3 De derde reden voor fysieke boetedoening en de meest urgente is de plicht van Christenen om hun goddelijke Leraar en Meester na te volgen. Bovendien hebben mijn goddelijke Zoon en ik, zonder ons schuldig te maken aan enige fouten of slechte neigingen, ons toegewijd aan arbeid en ons leven tot een voortdurende praktijk van boetedoening en zelfkastijding gemaakt. Zo achtte de Heer het gepast om de glorie van Zijn Lichaam en Zijn heilige Naam te bereiken, en Hij wilde dat ik Hem in alles zou volgen.
Als wij dan zo'n levenswandel volgden, omdat het redelijk was, wat moeten we dan denken van stervelingen die niets anders zoeken dan zoetheid en genot, en alle boetedoeningen, beledigingen, schande, vasten en zelfkastijding vermijden? Zouden dan alleen Christus, onze Heer, en ik, al deze ontberingen moeten ondergaan, terwijl de schuld die gelegd is bij schuldenaren en verzakers van al deze straffen zich hals over kop in het vuil van hun vleselijke neigingen storten?
Zullen zij hun vermogens die hun gegeven zijn, gebruiken voor de dienst van Christus, mijn Heer, en voor zijn loutere navolging en dansende aanwezigheid in hun lusten en de duivel die het kwaad in de wereld heeft gebracht? Deze absurde positie die de kinderen van Adam aanhield, wekt grote verontwaardiging bij de rechtvaardige Rechter. Het is waar, mijn dochter, dat door de lichamelijke kwellingen en vernederingen van mijn meest gezegende Zoon de tekortkomingen en gebreken van menselijke verdiensten zijn verzoend, en dat Hij wenste dat ik, als een gewone mens en als iemand die de plaats van andere mensen innam, volmaakt en nauwgezet met Hem zou samenwerken in al Zijn boetedoeningen en oefeningen.
Maar dit was niet om mensen vrij te stellen van de beoefening van boetedoening, maar om hen ertoe aan te moedigen, want om hen louter te redden, was het niet nodig om zoveel te lijden. Onze gezegende Heiland, als een ware vader en broeder, wilde ook de inspanningen en boetedoeningen van hen die in Zijn voetsporen zouden treden, bevorderen. Want de inspanningen van mensen zijn van weinig waarde in de ogen van God, tenzij ze kostbaar worden gemaakt door de verdiensten van Christus.
Als dit geldt voor werken die volledig deugdzaam en volmaakt zijn, hoeveel te meer geldt het dan voor werken die besmet zijn met zoveel fouten en tekortkomingen, zelfs in de grootste deugdzame daden zoals die gewoonlijk door de kinderen van Adam werden verricht? Soms hoor je van veel mensen, veel Katholieken, de vraag: Wat is het minste dat ik moet doen om in de Hemel te komen? Wat is het minimale vereiste?
Je vergist je volledig als je zo denkt, want Christus kwam om zoveel mogelijk te doen en Hij wil meer van ons dan de minimale vereiste. Dat is niet genoeg. Hij wil niet dat we alleen dit of dat doen, maar dat we zoveel mogelijk doen, niet alleen om onze schulden af te lossen, maar ook om in rijkdom te groeien in ons leven.
We leven niet alleen om onze schulden af te betalen, maar om rijkdom te vergaren en die rijkdom met anderen te delen. We doen dat fysiek, natuurlijk gesproken, en spiritueel. We zouden niet alleen onze schulden aan God moeten afbetalen, maar we zouden rijkdom moeten vergaren zoals de heiligen. Zodat we na onze dood onze rijkdom kunnen uitdelen zoals de heiligen.
Je favoriete heiligen. Weet je waarom zij je favoriete heiligen zijn? Omdat ze spiritueel rijk zijn. Omdat ze je iets te geven hebben. Vanwege het lijden dat ze vrijwillig op zich hebben genomen, niet alleen om hun schulden af te betalen, het minimum, maar om zoveel rijkdom in de Hemel te hebben dat ze die vervolgens aan jou kunnen uitdelen en je kunnen helpen. Dit is wat we allemaal zouden moeten doen. We zouden allemaal zo rijk mogelijk moeten worden, spiritueel gesproken, een schat in de Hemel, zodat wanneer we sterven en mensen om onze gebeden vragen, we hen daadwerkelijk kunnen helpen. Dit is waar ze het over heeft.
Want zelfs in de werken van de meest spirituele en deugdzame mensen komen veel tekortkomingen voor. Deze tekortkomingen worden goedgemaakt door de verdiensten van Christus, onze Heer, zodat de werken van de mens aanvaardbaar worden voor de Vader. Maar zij die goede werken verwaarlozen, kunnen geenszins verwachten de goede werken van Christus zelf toe te passen. Want zij hebben in zichzelf niets dat door de werken van Christus vervolmaakt kan worden, maar alleen die dingen die veroordeling verdienen. We kunnen niet niets doen en dan verwachten God de Vader de werken van Christus aan te bieden alsof dat alles kan betalen.
Die moeten aan de Vader worden aangeboden in harmonie met alles wat we deden om Christus na te volgen. Die tezamen is wat we de Vader aanbieden voor onze redding. Want als Jezus dat allemaal deed en wij niets doen en alleen maar zeggen: "Nu, ik aanvaard Jezus", dan zullen Zijn werken, net als het lijden van Jezus, onze veroordeling zijn. God de Vader zal naar ons kijken en zeggen: "Jezus deed dat allemaal en jij hebt niets nagevolgd." Je hebt Christus verworpen en in die verwerping ben je veroordeeld tot de Hel. Die zullen onze veroordeling zijn.
We moeten dus iets te bieden hebben aan de Vader, iets dat we verenigen met de werken van Christus. Zo werkt verlossing. Ik spreek nu niet, mijn dochter, over de vervloekte dwaling van sommige gelovigen die de zinnelijkheid en ijdelheid van de wereld in hun boetedoening hebben binnengebracht, waardoor ze een grotere straf verdienen voor hun boete dan voor hun zonden. Omdat ze in hun boetedoening ijdele en onvolmaakte doelen koesteren en de bovennatuurlijke doelen van de boete vergeten, die alleen waarde geven aan de boete en leven aan de ziel.
Wat zijn de bovennatuurlijke doelen van de boete? Onze nederigheid, onze navolging van Christus, verzoening voor onze zonden. Die eerste drie redenen.
Boete doen uit nederigheid, niet uit trots om de achting van anderen te winnen, maar alleen om de achting van God zelf te winnen. Betreur nu deze blindheid en werk met grote ijver. Want zelfs als uw inspanningen even groot waren als die van de apostelen, martelaren en belijders, zouden ze niet groter zijn dan ze zouden moeten zijn. Als we net zoveel boete doen als de heiligen, voldoen we slechts aan de minimumvereisten.
Dat is wat Jezus en Maria van ons verwachten. Als je alleen doet wat de heiligen doen, doe je wat je zou moeten doen, niet meer. Dus, geen trots hier. Er is geen ruimte om onszelf op de borst te kloppen. Zoals de Schrift zegt, zijn we slechts nutteloze dienaren. Laat dat je nederig maken. Tuchtig het lichaam met steeds grotere gestrengheid. En bedenk dat u in veel dingen tekortschiet, terwijl u maar een kort leven hebt en zo zwak bent en niet in staat om uw schulden af te lossen. Dit is een van de grootste gaven die ik u kan geven.
We moeten boete doen omdat we in zonde geboren zijn, omdat we veel schulden moeten afbetalen en in rijkdom moeten groeien, en omdat we Christus moeten navolgen, want dat is wat Hij deed. En we zouden Jezus genoeg moeten liefhebben om verder te willen gaan dan het absolute minimum. En als we doen wat de heiligen deden, doen we alleen wat we moeten doen en niets meer.
Vrienden, we moeten bidden. We moeten de sacramenten bijwonen en zoveel mogelijk. Maar als we geen boete doen, geen lichamelijke verstervingen, geen vrijwillig lichamelijk lijden, en het lijden dat God ons heeft toegezonden niet accepteren, samen met vasten... Vasten is er dus maar één van. Dat is boete. De heiligen leren ons dit alles. Boete zal jouw ziel en de ziel van velen redden en vele zielen uit het vagevuur bevrijden.
|