Verslag van 21 april 2018 “in het spoor van de Rode Baron naar de Somme”
* Vertrek zoals gepland van op de parking bij de voormalige Duitse begraafplaats te Marke. Een korte kennismaking om dan met z’n 38 te vertrekken.
* Eerste stopplaats “gemeentelijke begraafplaats, Bertincourt”. Duits monument voor de Piloten van het eerste vliegveld Jasta Boelcke.
* Vandaar naar Cappy, het vliegveld waar MvR voor het laatst opsteeg. Daar bleek dat het info bord verkeerd staat, er waren 2 vliegvelden in Cappy, dat waar het infobord staat bij het kasteel van Cappy was vermoedelijk van Jasta 5, iets zuidelijker was het vliegveld van Jagdgeschwader 1 met Jasta 4, 6, 10 en 11
* Dan richting Fricourt, 2de begraafplaats van MvR
* Volgende stop, Thiepval, picknick in de stralende zon, bezoek aan het museum en de Frans – Engelse begraafplaats.
* Zo richting “Vaux-sur-Somme”, crashplaats van MvR
* Vandaar naar “Bertangles” 1ste begraafplaats van MvR, Kransneerlegging waarbij iedereen aangenaam verrast werd. Hier werd ook de groepsfoto genomen door Nick. Onder luid applaus voor onze chauffeur die bij het vertrek van de Begraafplaats in Bertangles een bijna onmogelijk maneuver moest uithalen om onze bus te keren ging het richting:
* Beaumont-Hamel, Australische en Duitse loopgraven
* Volgende stop, Lochnagar Crater
* En laatste stopplaats “Poziëres”, Monument voor de 1ste Australische divisie en de Gibraltarbunker.
* Zo ging het terug richting Marke, iedereen tevreden en
Bustocht naar de Somme (Frankrijk) Op 21 april 2018.
Bustocht naar de Somme (Frankrijk)
Op 21 april 2018.
Thema: In het spoor van de Rode Baron, Manfred von Richthofen
Naar aanleiding van 100ste verjaardag) van de dood van de Rode Baron (21 april 1918) organiseert de geschiedkundige vereniging Markebeke een daguitstap naar de Somme. De rode draad doorheen het verhaal van de activiteit is de geschiedenis van de Rode Baron, Rittmeister Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen.
De dag wordt geleid door de professionele gids Jan Vancoillie, auteur en historicus. In de loop van de dag zal hij ons uitgebreid het verhaal van deze legendarische figuur en piloot toelichten.
Vertrek: We verzamelen op de parking van Frituur Natuur, Kleine Pontestraat 7 ( bij de oude Duitse begraafplaats Marke). Vertrek om 7u30.
Programma: "We bezoeken onder meer:..."
Cappy: vliegveld waar de Rode Baron voor het laatst opsteeg.
Vaux sur Somme: plaats waar de Rode Baron werd neergehaald.
Bertangles: eerste begraafplaats van de Rode Baron.
Fricourt: tweede begraafplaats van de Rode Baron.
Pozières: Le Tommy eetplaats (eigen picknick)
Thiepval: bezoek aan het Thiepval memorial to the missing, begraafplaats + museum
Beaumont-Hammel: bezoek aan Beaumont-Hamel Newfoundland Memorial, loopgraven en bezoekerscentrum.
Deelnameprijs: 35€ per persoon (eigen lunchpakket meenemen)
Tijdig inschrijven is de boodschap, de plaatsen zijn beperkt. Gelieve vooraf in te schrijven en te betalen voor 21 februari 2018, op rekeningnummer: BE06 0018 1690 9222 Gelieve op de overschrijving te vermelden: “de Somme, in het spoor van de Rode Baron”
Meer info te verkrijgen via e-mail freddy.anja1@telenet.be
100 JAAR VLIEGVELD MARKEBEKE 23 EN 24 SEPTEMBER 2017
100 JAAR VLIEGVELD MARKEBEKE 23 EN 24 SEPTEMBER 2017 De vereniging Markebeke stond op 23 en 24 september 2017 stil bij wat zich hier op deze plaats in Marke afspeelde tijdens de eerste wereldoorlog. Het verleden van het vliegveld van Markebeke werd getoond met een expo, maar ook met een geleide wandeling. Op het vliegveld "Markebeke" was in 1917 onder meer één van beroemdste Duitse piloten gestationeerd namelijk "Rittmeister Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen", ook bekend als "de Rode Baron" Dit evenement kwam tot stand door Freddy Vandevoorde, Anja Goderis, Stichting de Bethune, Michel Faillie, Jan Vancoillie, Philippe Delameilleure, Bigscale modelairplanes en de Stad Kortrijk. Het eerste Jagdgeschwader in wording; Door Michel Faillie De Duitse Jagdgeschwaders werden in april 1917 in het leven geroepen om de suprematie van de Britse en Franse luchtmacht te bekampen. Op 24 juni 1917 kwam het bevel om het Jagdgeschwader I te vormen. Dit kwam neer op de samenvoeging van de Jasta’s 4, 6, 10 en 11. Al gauw werd duidelijk dat men met het eerste Jagdgeschwader te doen had met de elite van het Duits luchtleger... De Kogenluft (Kommandierenden General der Luftstreitkräfte) besliste op 27 juni 1917 dat “om de 4 Jasta’s te verenigen, de terreinen ten zuidwesten van Kortrijk worden toegewezen. Het zijn Marke, Markebeke en Bissegem”. Op 2 juli nam het Jagdgeschwader I zijn posities in. Het stond onder het opperbevel van het 4. Armee (AOK 4).Rittmeister Manfred Freiherr von Richthofen werd er aangesteld tot commandeur. Maar hoe was de toestand vlak vóór de vorming van het eerste Jagdgeschwader? Jasta 4 had op 27 juni 1917 zijn tenten opgeslagen in Kuurne en Jasta 11, met bevelhebber M. von Richthofen himself, was sinds 10 juni gestationeerd in Bavikhove. Jasta 18 diende Markebeke, dat het sinds 15 juni 1917 betrok, te verlaten en kreeg als nieuwe bestemming Bavikhove. Jasta 6 en Jasta 10 daarentegen waren al respectievelijk sinds 10 juni te Bissegem (tussen de weg Kortrijk-Menen en de spoorweg) en sinds 29 mei te Marke (verblijfshoeve) gevestigd. Bijzonder detail: bij de aankomst van Jasta 18 op Markebeke ontstond een conflict tussen de staf van de piloten en de staf van een Fussartillerie-Regiment omtrent het betrekken van het kasteel de Bethune. De artilleriestaf moest wijken... Flugplatz Marke (verblijfshoeve) zou van januari tot maart 1917 de standplaats worden van Jasta 28 met als aanvoerder Oberleutnant Lang. In januari 1917 al werd een verordening geafficheerd waarbij werklieden werden gevraagd voor het aanleggen van het vliegveld op de Markebeke. Niemand bood zich aan, waarop burgemeester François Bethune de delicate taak kreeg zelf de werklieden uit te kiezen... Niettegenstaande de harde vorst werd er toch gewerkt. De bomen van de dreef naar de hoeve Bekaert waren al geveld. Samen met boer Wyseur moest boer Bekaert verplicht de mest wegnemen van het land. In maart moest de helft van de bomen in de Kasteeldreef afgehakt. Niets werd aan het toeval overgelaten en eind januari 1917 werd een telefoonlijn gelegd vanaf het vliegveld Marke naar de villa De Witte.
Tijdens de voorbereidingen van ‘100 jaar Vliegveld Markebeke’ kwam buurtbewoner Freddy Vandevoorde te weten dat er een vergeten bunker ligt op amper 100 meter van zijn deur. “De bunker wordt dé blikvanger tijdens onze geleide wandeling op 23 en 24 september”, zegt Freddy enthousiast. Aan de overkant van de Markebekestraat in Marke werden de landbouwgronden honderd jaar geleden ingepalmd door het Duitse leger om er een van de belangrijkste vliegvelden van de regio te installeren. De bekende Duitse gevechtspiloot Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen, gekend als de Rode Baron, kwam er zelfs zijn driedekker op punt stellen. ”De gevechtspiloot heeft tachtig vijandige vliegtuigen neergeschoten tot hij zelf de dood vond”, vertelt Freddy Vandevoorde. Dat ontdekte hij na wat opzoekingswerk. De elektricien is enorm begeesterd door Wereldoorlog I en wil eind september, samen met zijn vrouw Anja Goderis, een tentoonstelling organiseren over het vliegveld Markebeke. “Ik ging onder meer langs bij Markenaar Michel Faillie, die meerdere boeken schreef over onze gemeente. Hij wist me te vertellen dat er tegenover mijn deur nog een bunker was uit WOI waar weinigen weet van hebben. De auteur ging er in 1979 zelf foto’s nemen.” Zo botste Freddy op de bunker op landbouwgrond die volledig ondergegraven zit. “Ik heb ondertussen heel wat aarde weggeschept. Nu kun je duidelijk zien dat het om een grote bunker gaat. Je moet zes tredes afdalen eer je in de bunker bent. Wellicht is de bunker twintig meter op zes meter breed. Opzoekingswerk leert dat de Markebekenaren er tijdens bombardementen mochten schuilen.” Tijdens het schoonmaken van de bunker vond Freddy enkele kogelhulzen uit Duitse geweren terug. ”Een Kortrijkse archeoloog kwam langs en weet niks van die bunker af. Ik nam ook contact op met de gouverneur en hoop dat er budget is om de bunker tijdelijk helemaal uit te graven. Hij heeft beloofd om even langs te komen”, verzekert Freddy. De herdenking van het vliegveld vindt plaats op 23 en 24 september met een ruime expo met foto’s en schaalmodellen in de voormalige kringloopwinkel in de Markebekestraat 7. De tentoonstelling is doorlopend te bezichtigen tussen 10 en 18 uur en kost 2 euro per persoon. Historicus Jan Vancoillie begeleidt de wandelingen, met start aan de voormalige kringloopwinkel. De wandelingen vinden plaats op zaterdag 23 september om 15 uur en zondag 24 september om 10.30 uur en opnieuw om 15 uur. Meer info is te vinden via www.markebeke.be.
Freddy Vandevoorde uit Marke heeft een bunker uit de Eerste Wereldoorlog blootgelegd.
Freddy Vandevoorde uit Marke heeft een bunker uit de Eerste Wereldoorlog blootgelegd. De man is gepassioneerd door de Eerste Wereldoorlog. Via een boek van Michel Faillie kwam hij te weten dat er een bunker stond langs de Overzetweg. Die is nu nog gedeeltelijk te zien. Maar in het boek was er ook sprake van een tweede en die kon de man localiseren. Freddy werkt aan een tentoonstelling rond het vliegveld dat er in Marke was tijdens de oorlog was en zo ging zijn aandacht ook naar die bunker. "Dat was een Duits vliegveld waar ook Manfred Von Richthofen gestationeerd was, beter bekend onder de naam de Rode Baron. Ze hebben hier onder andere de bekende driedekker de Fokker DR1 op punt gesteld". De bunker is wellicht zes op twintig meter en was bedoeld voor het grondpersoneel van het vliegveld, maar ook, de mensen van Markebeke zelf mochten er in.