Het eerste dat we tegenkwamen op onze herfstwandeling in het Succa bos
waren statige bomen. De beuk, de moerascipres en de Libanonceder zijn
allemaal grote, monumentale bomen.
We zagen ook dat klimop groen blijft en de bomen en struiken nu al
knoppen maken voor de lente. Sommige struiken hadden zelfs al
bloemknoppen en dat is wel erg vroeg.
We hebben verschillende paddenstoelen gezien: parasieten, saprofieten en
symbionten. Parasieten zitten op levend materiaal. Ze gebruiken het
als voedsel. Symbionten zijn vrienden met het plantaardig materiaal. Ze
nemen en geven iets terug. Saprofieten ruimen het bos op en
eten dood natuurlijk materiaal.
Paddenstoelen houden van vochtigheid en ook van donker. Warmte is voor
hen geen prioriteit. Vandaar dat we in de lente en zomer veel minder
paddenstoelen zien.
We leven in één wereld. En die ene wereld wordt voortdurend kleiner.
Radio, televisie, kranten en internet brengen verre landen onmiddellijk
de leefwereld van onze kinderen binnen. De kleren die we dragen, worden
aan de andere kant van de wereld gemaakt, net als de choco op onze
boterham, de koffie die we drinken en de muziek die we beluisteren. Wat
hier in het Noorden gebeurt, heeft alles te maken met hoe het in het
Zuiden gesteld is en vice versa.
Wij willen dat kinderen zich bewust worden van die geglobaliseerde wereld en van daaruit een gevoel van verbondenheid ervaren.
Via het project Maria Elena & Nacho in Guatemala maakten de
leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar kennis met het dagelijkse
leven in Guatemala. We sloten deze periode af met een heus inleefatelier
waar de kinderen in de huid van iemand uit Guatemala kropen en met
echte guatemalteekse kleren aan konden ervaren hoe het leven daar is.
Net zoals elk schooljaar hebben we op onze school aandacht voor het
milieu.
Dit schooljaar werken we rond de themas verkeer, handel en water.
Ons eerste thema zit er al weer op. Dit wil echter niet zeggen dat we
alles wat we geleerd hebben plots weer vergeten. De actie van de
verkeerskaart loopt ook nog steeds door.
Als de kinderen 20 stempels hebben verzameld, kunnen ze deze inruilen voor een leuk geschenkje.
Telkens ze met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer
komen, krijgen ze een stempel.
Deze leerlingen slaagden er reeds in om hun kaart vol te krijgen:
Xena De Bruijn (L3)
Glenn Van Laere (L3)
Kid Bollaert (L6)
Lien Depaepe (L6)
Kyari Van Goethem (L6)
Robbe Vuylsteke (L6)
Tijdens
het hoekenwerk mochten we met een echt fototoestel op pad om foto's te
nemen van zaken die iets met "afval" te maken hebben. Later maken we
hier een collage van.
Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'.
Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen
komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en
projecten te bespreken. Het is ons doel om alle kinderen bewust te
maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook
om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken
rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via
onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!