Toevallig,via Dirk De Poortere, heb ik nog 2 artikels binnengekregen ivm de Boerenmarkt MIDDELKERKE. Stukjes die typerend zijn hoe streng het er in die tijd aan toe ging maar ook hoe een politieambtenaar zijn plicht moest uitvoeren. Gelukkig zijn al die plooien plat gestreken, worden alle standgelden correct betaald.
Lees deze artikels en ook de artikels verschenen in De Zeewacht en het HLN, artikels van
Met zijn toestemming mochten we kopie's publiceren op onze blog.
Prachtige commentaren van de start van de Boerenmarkt tot wat het op heden is geworden.
Met de namen van de starters, en dan vergeten we vooral niet de mensen die er niet meer zijn alsook nog de huidige medewerkers.
Wat mij vooral tevreden stemt is dat mensen/handelaars die er in de beginfase totaal tegen waren NU hun aankopen komen doen op de BOERENMARKT van MIDDELKERKE. Want iedereen leeft met iedereen hoe dat je ook draait of keert. Gezond verstand overwint altijd.
BOERENMARKT MIDDELKERKE - DE ONTMOETINGSPLAATS BIJ UITSTEK
Onze ontmoetingsplaats van elke week. Ik doe enkele aankopen, alleen wat ik nodig heb, maar ik ontmoet er elke week vrienden, kennissen van uit 't verleden, kortom, zoals reeds gezegd het verbaal en visueel facebook van Boerenmarkt Middelkerke.
Wanneer deze intieme maar gezellige Boerenmarkt ontstaan is en steeds blijven groeien is dan is dit te danken aan diverse factoren.
De stichters die ondanks veel tegen Noordzee tegenwind hebben doorgezet.
Aan de verse producten die elke week worden aangevoerd en aangeboden.
Aan het onthaal, de gemoedelijkheid, de sociale babbel, een klapte en een kluchtje. Dat is waar het om draait. Hoe druk die mensen het ook hebben, een glimlach is nooit te veel. En dat is wat we in deze crisis- en gruwelwereld ontberen maar dat we wel terugvinden op onze wekelijkse Middelkerkse Boerenmarkt.
En om dit artikel te besluiten : zelfs de Middelkerkse Handelaars vinden deze wekelijkse Boerenmarkt héél tof : hoe meer volk op de markt, hoe meer leven in onze zaken, hoe meer leven in de brouwerij!
Volg ons op de blog : www.seniorennnet.be/middelkerke_boerenmarkt
meer info : mail ons gerust : boerenmarkt.middelkerke@gmail.com
volg onze dagelijkse berichtgeving via :
www.seniorennet.be/middelkerke_boerenmarkt
Hier komen de acties of promoties van de marktkramers op. In uw voordeel,volg onze blog of stuur gewoon een mail naar ons e-mail adres en wij houden u op de hoogte!
MIDDELKERKE BOERENMARKT VIERT 20 JAAR ! NIET VERWACHT
ONVERWACHTE REACTIES!!
Aan iedereen die reeds reageerde hetzij verbaal, telefonisch, electronisch: HARTELIJK DANK VOOR ONVERWACHTE SPONTANE REACTIE'S!!
Maar eerst willen wij nog andere mensen bedanken :
-.de medewerking van het Gemeentebestuur (Schepen van Markten en Foren en Burgemeester en Schepencollege) van Middelkerke
-het gemeentepersoneel in de diverse diensten (technische diensten, administratieve diensten, enz. : bedankt aan iedereen)
-en ook de standhouders. Nu kan je beweren, dat is in hun voordeel. Vergeet niet dat dit standhouders zijn die tijd en weer trotseren om hun VERSE producten op de ZATERDAGMARKT te brengen. Dankzij hen organiseren we dus de eerste tombola op 30/03/2013 met pakketten met verse producten.
-en dan niet in het minst om het niet op zijn Engels te zeggen : de HANDELAARS VAN MIDDELKERKE die ons op om het 't even welke wijze prij(s)(zen) bezorgden voor de 2° TOMBOLA op 6/04/2013.
GEZIEN HET ENORM SUCCES VAN DE EERSTE ZATERDAG 20 JAAR BOERENMARKT OP 30/03/2013 ZIEN WIJ ONS ALS DANK AAN ALLE BEZOEKERS / KOPERS EN SPONSORS VERPLICHT OM DE TOMBOLA TREKKINGEN VOOR VAN 6/04/2013 AAN TE PASSEN IN HET VOORDEEL VAN DE BEZOEKERS
REGLEMENT TOMBOLA'S 20 jaar BOERENMARKT MIDDELKERKE
Zoals iedereen al heeft kunnen lezen op de blog van
BOERENMARKT MIDDELKERKE 20 JAAR
organiseert de Boerenmarkt Middelkerke 2 TOMBOLA'S
De eerste tombola heeft plaats op 30/03/2013 op de boerenmarkt zelf, op het Oudstrijdersplein (achter de kerk) te Middelkerke. Er zijn 6 trekkingen gepland vanaf 9 u. tot 11u 30.
Trekkingen gaan door om : 9 u - 9 u 30 - 10 u - 10 u 30 - 11 u - 11 u 30
Elke bezoeker/koper krijgt bij zijn aankoop bij elke standhouder een tombola ticket. Dit ticket (of deze tickets) moet de koper zo vlug mogelijk in de voorziene, goed zichtbare bus, gaan stoppen omdat die in aanmerking zou komen voor de eerstvolgende trekking. Na elke trekking wordt de bus ledig gemaakt voor de volgende trekking. Dus eerste trekking om 9 u. Laatste trekking om 11 u 30. UITERAARD IS DEZE 30-03 MET DE 6 TOMBOLATREKKINGEN REEDS VOORBIJ EN KUNT U OP EEN ANDERE BLADZIJDE VAN DEZE BLOG FOTO'S ZIEN VAN DE 6 WINAARS.
MAAR NU KOMEN WE MET NOG MEER EN ONVERWACHT NIEUWS!!! Er was dus en is het nog steeds op 6/04/2013 een tweede tombola voorzien. Slechts één tombola maar gezien het succes van de eerste dag (30-03) en de vele reacties + het stijgen van de prijzen pot besloot het comité om opnieuw 6 trekkingen te organiseren met prachtige waardevolle prijzen die nu geschonken worden door plaatselijke handelaars en ook standhouders. Het reglement blijft hetzelfde. Elke koper op de Boerenmarkt Middelkerke krijgt een kaartje waar hij/zij zijn gegevens kan op invullen om deel te nemen aan de tombola. Deze kaartjes mogen, indien correct ingevuld, gedeponeerd worden in de zichtbare brievenbus op het Oudstrijdersplein.(op de Boerenmark; achter de kerk). Dit mag gedurende de ganse voormiddag tot 11 u 15.
Dan gaan we over tot het nazien van eventuele dubbele inzendingen in 't bijzijn van 2 getuigen.
De dubbel ingevulde kaartjes worden verwijderd.
Dan gaan alle kaartjes in de bus en wordt de trekking gehouden door een neutrale persoon.
20 JAAR BOERENMARKT IN MIDDELKERKE MOET GEVIERD WORDEN !
Na 20 jaar mag er wel eens iets speciaals gebeuren. Want de doelstelling om wat elan te brengen in het centrum van Middelkerke werd bereikt. Zowel de handelaars als de boerenmarkt standhouders zijn tevreden met deze situatie.
De boerenmarkt brengt op zaterdagmorgen meer beweging in 't centrum.
De inwoners, de tweede verblijvers, de vakantiegangers en de dagtoeristen hebben intussen de weg gevonden naar de wekelijkse boerenmarkt.
En dit heeft zijn effect op de plaatselijke economie niet gemist.
Want terwijl de bezoekers van de boerenmarkt hun boodschappen plannen, plannen ze ook hun bezoek aan plaatselijke handelaars voor producten die ze op de boerenmarkt niet kunnen vinden. En vergeet niet dat ook de horecazaken er goed bij varen!
Kortom, en dit kan niemand loochenen, de BOERENMARKT MIDDELKERKE is niet meer weg te denken uit het dagdagelijks straatbeeld van Middelkerke.
Het is en voor de plaatselijke handelaars en voor de land- en tuinbouwers/standhouders een WIN/WIN formule.
Vandaar dat we met zijn allen MIDDELKERKE 20 JAAR BOERENMARKT zullen vieren!
In onze inleiding tot MIDDELKERKE BOERENMARKT lieten we reeds doorschijnen dat de start niet zo gemakkelijk verliep.
Er werd door het toenmalig Schepencollege druk gedebatteerd over het protest van enkele plaatselijke handelaars.Maar uiteindelijk werd toestemming gegeven. En dit was de doorbraak en terecht ook, want de bedoeling was om het centrum van Middelkerke een nieuw elan te geven wat ook gelukt is.
Op deze blog geven wij u
het reglement zoals het toen werd opgesteld
de 2 uittreksels uit het het notulenboek van het Schepencollege Middelkerke.
De Boerenmarkt MIDDELKERKE bestaat 20 jaar in 2013.
De start van de Boerenmarkt liep echter niet van een leien dakje. Wij citeren hier een tekst opgemaakt door de heer Louis Heytens die het secretariaat op zich nam. Opmerkelijk, Louis Heytens behoorde helemaal niet tot de landbouwgemeenschap maar deed dit op vrijwillige basis.
Hier geven dan de integrale tekst geschreven door Louis Heytens, spijtig genoeg overleden.
Deze tekst werd geschreven bij het 5-jarig bestaan van de Boerenmarkt Middelkerke.
"Reeds in de jaren 90 leefde bij enkele Middelkerkenaars de idee om een boerenmarkt in te richten. De geschikte mensen vinden,een centrale marktplaats bepalen en dan nog tal van andere praktische moeilijkheden zorgden er voor dat pas eind '92 Louis Heytens een aantal mensen rond zich kon verzamelen om de eerste contact vergaderingen te beleggen in zaal "Ter Duinen".Hij (Louis Heytens, red.) kreeg alle organisatorische steun van het Landbouwkrediet in de persoon van Eric Depypere. Affiches, strooifolders en ander publiciteitsmateriaal waren al een probleem minder. Frans Serruys van "Ter Duinen" stelde een vergaderzaal ter beschikking. Nathalie Deny nam de taak van secretaresse op zich. Jan Stragier, Luc Van Hoof en Norbert Ramoudt waren eveneens medewerkers van het eerste uur. Ondertussen speelde Louis Heytens bemiddelaar op het gemeentebestuur. Een algemeen en intern reglement naar het Duiksmuids voorbeeld werden opgesteld. De nodige vergunningen werden opgesteld. De nodige vergunningen bij de diverse ministeries werden aangevraagd en verkregen.
De eerste boerenmarkt ging door op 20 februari 1993. De parking achter de kerk die voorzien werd als eerste marktplaats was ingevolge werken, voorlopig niet in aanmerking. Het gemeentebestuur gaf toelating plaats te vatten aan de ingang van het gemeentelijk park, kant coiffeur "Rik". En toen gingen de poppen aan het dansen. De handelaars van het centrum konden zich niet akkoord verklaren. Bij politiebevel mocht de markt niet meer doorgaan op de voorziene plaats. De pers vond er een goeie brok in.
De week daarop mochten de Middelkerkse boeren uitwijken naast de werf op een weide van landbouwer Jonckheere. De volgende week konden de Middelkekse boeren terug de oospronkelijke standplaats innemen terwijl de niet-Middelkerkenaars hun produkten verkochten in de zaal Ter Duinen De storm was enigszins geluwd en de boerenmarkt begon aan een steile opmars. Week na week was het de zaterdagmorgen tussen 9 en 12 op de koppen lopen op het vernieuwde Oudstrijdersplein intussen de definitieve standplaats geworden. Eén van de oorspronkelijke doelstellingen: komen tot heropleving van de Middelkerkse dorpskom werd verwezenlijk. De standhouders hielden steeds de 3 basisgedachten in ere : versheid-kwaliteit-prijs. "