Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
11-12-2014
TE KOOP: verzameling miniatuurtrams (buitenlandse modellen)
Wegens plaatsgebrek verkoop ik een collectie van 18 miniatuur modellen van buitenlandse trams (Editions Atlas). Prijs per tram €20 (verzendingskosten inbegrepen). Alle trams zitten onbeschadigd in originele verpakking en per tram zit een Franstalige fiche met uitleg en geschiedenis van het voertuig.
Meer info te krijgen via de knop "e-mail mij" op deze pagina.
De directie van De Lijn en META geven ons de technische en financiële mogelijkheid om de Gentse motorrijtuig 378 te restaureren. Beslist werd het rijtuig te restaureren in de toestand van begin jaren 50 zijnde dus voor de grote verbouwingen van de drieassers. (Zie foto van de gelijkaardige trams 377 en 379 in bijlage).
Indien de fondsen en de ruimte gevonden wordt, zal E.T.G. vzw overgaan tot restauratie van 3-asser 378. Een hele klus, maar met het gekende vakmanschap van de restaurateurs, zou dit een 3e paradepaardje kunnen worden van de 3-assige vloot van Gent
In januari 2012 werd begonnen met de restauratie van bijwagen 50. We hebben u daarover al ingelicht en foto's op deze pagina gezet. De bijwagen (wagon) is nu volledig afgewerkt en werd onlangs getoond op het tramfestival van 14 september in De Panne. Dit wil zeggen dat de wagon van Gent naar de kust verhuisd is.
Momenteel rest in Gent nog enkel de PCC01 (de allereerste PCC in Gent in 1971) die als museumtram kan gehuurd worden. Deze tram draagt nog het eerste oude logo van de MIVG.
We presenteren u een greep uit het foto archief van de heer Freddy Coussens met foto's uit de jaren '80 en '90 van vorige eeuw, waarin het nieuwe logo van de MIVG te zien is en stilaan vervangen wordt door het logo van De Lijn (begin jaren '90)
Er zijn mensen van buiten Gent die raar opkijken als ze een tram zien naar Moscou. Moscou is een wijk op de grens Ledeberg/Gentbrugge, vlak aan de spoorweg. Bij deze: enkele foto's van de tram naar "Moscou"
Onlangs werd begonnen met het strippen van het interieur van onze 3-asser 354. Alle binnenwerk is weggenomen zodat het interieur kan afgeschuurd worden en daarna gerestaureerd en terug gemonteerd.
Dit levert een aantal merkwaardige beelden op van een "lege" tram en een gewoon glas in plaats van een lijnfilm.
We volgen de werkzaamheden voor u de komende weken.
Freddy Coussens, één van de gepassioneerde tramchauffeurs bij De Lijn in Gent nam na een lange carrière afscheid van "zijn" tram, samen met echtgenote en familie.
Gedreven zoals hij is, zal hij zeker een aanwinst zijn voor onze ETG vzw vereniging.
Zondag 13 oktober 2013 was één van onze Gentse 3-assers, de 354, terug te zien in het Gentse straatbeeld.
Voor de gelegenheid hadden de inzitten zich uitgedost in retro kledij.
Ondanks de barre weersomstandigheden werd het een leuke rit.
(zie artikel verschenen in de krant Het Laatste Nieuws op dinsdag 15 oktober)
Het is héél belangrijk dat een drie-asser voor elk vertrek gesmeerd wordt. Het is de kunst om net genoeg en zeker niet te veel olie op te gieten.
De toegang bevind zich onder de vloer in de tram, naast de motoren. 4 smeerpunten: 2 in buisjes die de olie naar de assen brengt en 2 luikjes met wieken, welke ook steeds genoeg olie moeten bevatten.
De overbrenging van de motor naar de assen moet ook gesmeerd worden, net zoals de klepjes naast de tram , waar de assen in ronddraaien.
Op die manier houden we ons rijdend erfgoed in goeie staat.
(Dank aan Achiel Ryckaert) om het ons voor te doen.