Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
16-08-2011
Trolleybus 11 even terug in Gent
Deze namiddag kwam trolleybus 11
"even" terug uit Luik naar zijn vertrouwd werkterrein te Gent. De
huidige eigenaar stelt iedereen die het wil om op zondag 28 augustus nog eens
mee te rijden met de ondertussen verdwenen trolleybus in Gent. Ook de 08 in MIVG
kleuren en deze bewaard in kleuren van "De Lijn" zullen van de partij
zijn. Verzamelplaats: de stelplaats aan de Brusselsesteenweg 361 te 9050
Gentbrugge om 13 uur. De ritten duren tot ongeveer 17 uur. Bepaalde delen van
de stad worden terug "onder stroom" gezet, zodat het trolleygevoel
terugkomt.
Via de heer Marcel Van Damme bereikten ons terug enkele foto's uit de tijd van toen (waarvoor onze grote dank). Tijdsdocumenten op gebied van trams (3-assers) maar ook over het straatbeeld van het Gent van vroeger:
1: Tram 321 op lijn 1 in september 1969 aan het Rabot 2: Lijn 1 aan het Rabot, eind september 1969 3: Lijn 1 aan de Ferrerlaan in 1970 4: Lijn 20 begin 1971 5: De Gyrobus aan het Graaf Van Vlaanderenplein op de lijn naar Merelbeke. 6. De 343 (met pantograaf) in 1973 7. De 331 en er achter waarschijnlijk de 345 in september 1973 8. Terminus lijn 3 (Mariakerke) met de 303 en de 313
Dat de kast van de "403" op 12 mei werd opgeladen weet intussen iedereen. Minder geweten is dat het de bedoeling was die eerst af te zetten in Edingen (depot vervoerfirma Dick) en die bij gelegenheid uiteindelijk naar Weelde te voeren. Dat is thans met de nodige vertragingen toch gebeurd. op 20 juni !
In bijlage twee beelden van het binnenrijden in de legerloods.
Graag brengen we vandaag nog enkele beelden afkomstig van de DVD over de Gentse trams, uitgegeven door de vzw ETG. Het is zomervakantie en veel "nieuwe" foto's zijn momenteel schaars.
Papegaaistraat Annonciadenstraat en Gebr Vandeveldestraat
Vanaf 5 september 2011 gaat de as tussen de Rozemarijnbrug en Onderbergen voor 3 JAAR volledig dicht. Nieuwe nutsleidingen, rioleringen, tramsporen en betonnen rijweg worden er aangelegd. Daarom deze beelden want binnenkort krijgt ook dit deel van Gent een totaal ander uitzicht: http://www.youtube.com/watch?v=nWhwdyZhYG0 Gedurende de werken wordt een nieuwe (tijdelijke) tramlijn 24 in gebruik genomen: van Melle Leeuw via Zuid, Korenmarkt, Rabot en Rozemarijnbrug naar het Sint-Pietersstation.
Zopas werd bijwagen "70" van de toenmalige MIVG overgebracht van Knokke naar de stelplaatsen te Gentbrugge. De "koerman" zorgde ervoor dat de 70 naast de 339 staat te pronken. Met grote dank aan Erik De Keukeleire voor het verslag én de foto's!
Via de heer Marcel Van Damme bereikten ons deze week nog twee foto's van Gentse trams in 1964 ter hoogte van de Korenmarkt en Sint-Michielshelling. Geef toe: toén was het toch veel beter? Of zijn we écht oud aan het worden? (foto's: JHM)
Reportage over de verhuis van de 403 van Drongen naar Weelde
Via onderstaande link vindt u de geschiedenis én foto's van de drie-asser 403 die verhuisd is van zijn weide in Drongen naar Weelde voor verdere restauratie:
Een grote primeur: maanden terug berichtten we u van het toevallig "ontdekken" van de tram 403 ergens tussen de velden van Drongen en omgeving. Een overeenkomst tussen de eigenaar van de vroegere tram en de E.T.G. zorgde ervoor dat hij zal gerestaureerd worden. Vandaag werd de kast gelicht en op transport gezet naar de gemeente Weelde waar hij verder zal gerestaureerd worden en daarna ooit terug in de Gentse straten zal mogen rijden... De foto's werden genomen door de heer Erik De Keukeleire die we dan ook van harte danken. Het verhaal van de 403 wordt zeker en vast vervolgd
Op zaterdag 7 mei 2011 vond een vergadering plaats van de ETG (Erfgoed Trams Gent). Daarbij kregen de leden de kans om de museumtrams van dicht te bekijken. Vandaag een eerste filmpje in een reeks van zes:
We zijn meer dan fier om u de nieuwste tram voor te stellen die op "lijn 3" zal rijden. Men heeft gekozen voor een retro-look en wie zou daar niet blij om zijn? Ook bieden we u een foto aan van de beroemde "Cable Car" van San Fransico, nog altijd in originele uitvoering, ginder ter plaatse. Wij presenteren u een schaalmodel dat tevens een muziekdoos(je) is.
Oude zwart/wit foto's uit Ledeberg, begin of medio jaren '60, gezien de appartementsgebouwen aan de IJzerenweglaan en Bellevue nog in aanbouw waren. We zien de 305 richting Moscou (2x), de 302 richting Van Beverenplein, de 323 richting Medo, een bus van de NMVB naar Heusden, de 326 richting Medo, de 323 richting Van Beverenplein en een niet te identificeren 3-asser die de bocht richting Sint-Lievenspoort neemt.
De blauw/gele PCC01 (in MIVG kleuren dus) kan je huren om Gent "anders" te gaan bekijken of bezoeken. We filmden hem op vrijdag 19 maart 2011 aan de Begijnhoflaan waar een groep juist aan het instappen was. klik de link hieronder aan om het filmpje te bekijken
* De eerste foto toont ons een zicht op de Sint-Michielshelling in 1957 waar de "382" en de "401" elkaar kruisen. * Foto 2 is de "328" die op de Brusselse steenweg gefotografeerd werd. Deze "328" staat nu in het VLATAM (Vlaams Autobus en Tram Museum te Berchem, Antwerpen, vlakbij het station). * De "333" en de "354" op een winteravond. * De "346" komt uit Klein Turkije en rijdt de Koornmarkt op. Dit is nu allemaal voltooid verleden tijd...
* Tram 323 op lijn 1 ter hoogte van het toen nog drukke Sint-Baafsplein. * In de stelplaats treffen we tram 334 aan met een pantograaf op het dak. Heel zeldzaam, gezien de 3-assers normaal gezien met sleepbeugels reden. * Tram 354 aan de stelplaats. Bemerk op de achtergrond een wagen voor het werken aan de bovenleidingen.
* Wie herinnert zich nog deze: de "sneeuwruimer" samen met de "216" diensttram, heden terug te vinden in zijn oorspronkelijke staat als "zomertram", nog te zien geweest tijdens de viering "100 jaar electrische tram te Gent". * de "402" rijdt de stelplaats binnen in 1963. * de stelplaats in 1963 met enkele 3-assers, aanhangwagens en de diensttram "216". * een tram op lijn 10 kantelt aan de Rozemarijnbrug op 2 juni 1966.
In het boek 135 jaar openbaar vervoer in Gent (deel 6) van Erik De Keukeleire lezen we volgend verslag, afkomstig uit de krant "Het Volk":
"Op de Rozemarijnbrug is gisteravond even na 20 uur tramrijtuig 352 van lijn 10 op het brugdek zelf gekanteld. Het voertuig kwam van de Coupure in de richting van het Sint-Pietersstation gereden en werd bestuurd door Remi Van Hyfte. Het ontspoorde bij het nemen van de zeer scherpe bocht om de brug op te rijden en viel met een oorverdovend lawaai van brekend glas en houtwerk op de linkerzijde. Het ongeval is wellicht te wijten aan een mechanisch defect. Reeds vroeger ontspoorden op deze plaats tramrijtuigen. Het mag een waar wonder heten dat de balans van dit spectaculair gebeuren zich beperkte tot één licht en twee wat ernstiger gekwetsten. Eén van de passagiers had de tegenwoordigheid van geest om van het rijtuig te springen terwijl het kantelde. Met veel moeite werden de anderen uit het gehavende voertuig bevrijd. Twee personen verkeerden in shocktoestand, doch konden naderhand naar huis worden gebracht. De geleider, Jules Ysebaert, Einde Were 25 te Gent, die nog in het academisch ziekenhuis wegens allerhande kwetsuren verder verpleegd wordt, is niet zo erg gewond. Dit opzienbarend ongeval lokte heel wat nieuwsgierigen. De bergingswerken waren moeilijk. De brandweer was spoedig ter plaatse onder het beval van luitenant Bauwens. De technische dienst van de MIVG kwam op de plaats van het ongeval. "Zowel het op- en afrijden van de Rozemarijnbrug betekent voor tram 10 het nemen van een zeer gevaarlijke bocht. Gisteravond gebeurde dan het ongeval dat reeds velen hebben voorspeld"...
Ook nu nog is deze bocht niet zonder gevaar. Enkele Hermelijntrams zijn in het verleden ook al ontspoord. De chauffeurs moeten de bocht stapvoets nemen...
* De eerste foto is van een infobord met alle lijnen van de MIVG in 1963 * De tweede foto toont de 319 aan de Stelplaats te Gentbrugge * Op de derde foto de PCC35 (nog steeds in dienst) en de PCC04 (nu in vernieuwe uitvoering met andere deuren, motoren en spoiler op het dak, meestal te vinden op lijn 4) foto uit 1983 * Tenslotte een zwart/witte foto van de PCC01 (thans museumtram in originele MIVG kleuren) en de PCC11 aan de halte op de Korenmarkt in de jaren '70.
U ziet de 339 (welke nu nog in Gent aanwezig is als museumtram) die de Veldstraat verlaat richting Nederkouter (foto uit 1963). De 341 staat aan het tramhuisje op de Korenmarkt wachtend op vertrekt richting Sint-Pietersstation door de Veldstraat (foto uit 1963) Tenslotte de blauw/gele MIVG 05 eveneens op lijn 4 aan de Korenmarkt (foto uit 1975)