Chloe is maar half zo groot als een doorsnee Franse buldog, Toast pakt iedereen in omdat haar tong altijd naar buiten hangt en Potato komt voortdurend verrassend uit de hoek met zijn outfits. Al deze honden hebben een heel eigen persoonlijkheid en dat heeft hen geen windeieren gelegd op Instagram, waar ze tot een miljoen volgers hebben. En dat doet de kassa rinkelen.
Waarschijnlijk een van de succesvolste is Manny The Frenchie. De Franse buldog werd bekend door zijn dutjes in de gootsteen. “Dat begon viraal te gaan en verscheidene celebs begonnen hem te volgen”, zegt zijn baasje Jon Huang. “Van de cast van Glee tot Snoop Dogg en Martha Stewart.”
Hij kwam intussen al op het populaire ochtendprogramma Good Morning America (ABC) en kan de aanbiedingen van grote merken om hem te sponsoren niet bijhouden. Hij rondde onlangs dan ook de magische kaap van het miljoen volgers en dat maakt van hem een belangrijke influencer.
Een andere Franse buldog die de wind in de zeilen heeft, is Chloe. Haar kleine figuur kan op de bewondering rekenen van haar meer dan 175.000 volgers en dat maakte dat ze al flink wat deals kon sluiten in de schoonheids- en modebranche. Of toch haar baasje Loni Edwards, die een agentschap opzette - The Dog Agency - dat dieren begeleidt die online bekendheid verwierven
En dan is er Toast, een Cavalier King Charles-spaniël die uit het asiel werd gered. Haar tanden waren verrot en moesten allemaal getrokken worden, waardoor haar tong nu voortdurend naar buiten hangt. Het internet was er meteen gek op. Resultaat: 378.000 volgers op Instagram, een boekendeal, allerlei merchandising en zelfs een modecampagne. Ook zij wordt begeleid door Loni Edwards.
Wat deze influencers kunnen verdienen via sponsoring, is onder meer afhankelijk van hun aantal volgers. En het kan oplopen, als we Edwards mogen geloven. Een hond als Manny kan volgens haar tussen de 10.000 en de 15.000 dollar verdienen per gesponsorde post. “Honden met een paar honderdduizend volgers verdienen 3.000 tot 5.000 dollar per gesponsorde post.”
En daarmee spelen ze op hetzelfde niveau als mensen, waarover Forbes in april nog schreef dat ze met 100.000 volgers ongeveer 5.000 dollar kunnen verdienen per post.
Model Wie dacht dat de sponsoring alleen maar om dierenproducten draaide, is mis. Integendeel. Toast is bijvoorbeeld vooral bekend als model en stond in het look-book van Karen Walker voor de lente van 2015, waar ze de zonnebrillencollectie aanprees. Ze was op posters in het hele land te zien
“Veel merken waarvoor huisdieren werken zijn op mensen gericht en dat is niet vreemd”, aldus Edwards. “Dieren ontlokken een veel grotere betrokkenheid en iedereen kan zich er verbonden mee voelen, los van je achtergrond. En dat beperkt zich trouwens ook niet tot mode. Toast heeft bijvoorbeeld ook deals met Febreze en Swiffer.”
|