Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
08-12-2006
met de handen...
Na de bloem hebben toegevoegd werd het wat moeilijk om dit te mengen met onze handen. We spraken af wie er begon. 1 rakker stopte de handen in de kom en probeerde alles goed te mengen en tot 1 deegbol te brengen, de andere houden de kom vast. Zo kwam iedereen eens aan de beurt.
De bruine suiker hebben we reeds onder de malse boter gemengd... maar toch maar raar hoor. Wat een droge bedoening. Oei, we zijn ons eitje vergeten. De juf breekt de eierschaal en het eiwit en de eierdooier vallen bij de boter en de bruine suiker. Opnieuw roeren is de boodschap!
De boter is goed mals? Even terugkijken in ons receptenboek. Daar vinden we dat we de afgewogen bruine suiker mogen toevoegen. Zorgvuldig werd het zakje bij de boter leeggemaakt... en mengen maar!
Iedereen zijn schort aangetrokken? Alle groepjes goed verdeeld? Dan kunnen we beginnen... Het eerste dat we op het stappenplan lezen is de boter pletten. Hoe kunnen we nu met 4 kleuters boter pletten. Samenwerking en afspraken maken was hier zeker een onderdeel van. 1 rakker nam de (houten) lepel vast en probeerde de boter zo mals mogelijk te krijgen. De overige rakkers probeerden de kom zo goed mogelijk vast te houden... want er zat veel beweging in.
Alles goed nauwkeurig gewogen? Dan bekeken we samen het stappenplan dat tijdens ons bereiden van het speculaasdeeg zorgvuldig werd gevolgd. Aan de hand van prentjes konden onze rakkers volgen wat zij moesten doen. Eerst even verwoorden van wat ze zien... dan verdelen we de groepjes!!
Na alles hebben afgewogen te hebben, werd alles in zakjes gestopt en vergeleken? We zouden straks werken in 4 groepjes, dus alle ingrediënten 4 x hetzelfde? Hebben we juist gewogen? Weegt alle bloem evenveel en wat met de suiker?
Onze ingrediënten stonden klaar! Nu alles afwegen en achteraf vergelijken! Zijn deze 2 pakken bloem even zwaar? Is bloem zwaarder dan suiker? Wat met de boter? Onze rakkers gingen vooral om met nauwkeurigheid en rekenbegrippen als meer, minder, licht, zwaar, evenveel. Het was even zoeken om alles netjes af te wegen en dan aan de slag!
Na het verhaal beslisten we om zelf speculaas te maken. De juf toonde een recept zien, onze rakkers probeerden het te verbaliseren. Hebben we alles? Hoe noemen we dat? Wat zijn onze benodigdheden? Hebben we alle ingrediënten?
Sinterklaas zijn feest mag wel al een dagje voorbij zijn, onze rakkers boeit het nog steeds ten volle. Vandaag, donderdag 7/12, vertelde de juf het verhaal van Piet Speculo. Arme Piet Speculo kon niet op tijd speculaas maken door kleine piet Piccolo zijn fout. Hij gleed uit over het skateboard van Piccolo, daardoor lag hij in het gips. Geen nood, Sinterklaas wist er wel raad mee. Hij vroeg het aan Piet Longo, de langste Piet. En af die speculaas kon maken, moet je maar eens vragen aan je rakker!
Na het verhaal verteld te hebben werd er aan de hand van vraagstelling het verhaal terug heropgebouwd. Matijs zag het zitten om het verhaal voor ons nog eens opnieuw te vertellen. Ik kan je verzekeren, onze rakkers hingen aan zijn lippen.
Op woensdag 6 december verraste de Sint ons nog eens met een pracht van een geschenk. Met heel de school trokken we naar Kineapolis. We keken er naar de knappe film 'Happy Feet'! We werden ondergedompeld in de wereld van de pinguïns!