Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
24-09-2008
op de straat
Vandaag, woensdag 24 september, trokken we erop uit. We deden mee aan de autoluwe dag: de strapdag! Ofwel kwam je al trappend naar de klas ofwel kwam je al stappend naar de klas. Met onze wijkschool deden we een extraatje... we maakten ons zichtbaar door fluovestjes en gingen op tocht!
Wist je dat onze rakkers met echt gereedschap in de timmerhoek werken? Echte zagen, echte moeren, echte nagels, echte schroeven, echte hamers, echte figuurzagen, echte vijlen,... Kijk maar! Geloof je't nog niet? Kom dan zeker is langs in onze klas.
Als de zaal klaar staat met turntoestellen kunnen we beginnen met sporten. Eerst enkele belangrijke afspraken maken daarna beginnen we eraan. Onze kleuters krijgen tal van bewegingsmogelijkheden en verleggen keer op keer hun grenzen. Wil je meer foto's zien, kijk dan zeker bij favorieten 'wekelijkse portie sport'.
Elke vrijdag staan alle kleuters paraat in de sportzaal. Eerst vlug de turnpantoffels aantrekken... daarna de juffen helpen met de zaal klaar te zetten.
Een groepje knipte en kleefde een kindje. Met glanspapier, lijmstift, schrijfpotlood en schaar gingen zij aan de slag. Staat alles erop? Ook de details?
We bekeken alle details en keken elke helft na. Daarna werd alles aan elkaar teruggepuzzeld. Juf tekende een helft op een blad, de andere helft mochten onze rakkers zelf aanvullen. Heel wat denkwerk kwam hierbij kijken. Een halve neus? een halve mond? Maar wel een volledig oog en een ganse arm en been... gek hé. Op deze manier gingen kinderen om met asymmetrie en symmetrie.
Deze week werken we in onze rakkerklas rond het lichaam. Heel wat nieuwe woordenschat wordt aangebracht alsook gebruikt. We hebben het over de lichaamsdelen over de functie van de lichaamsdelen,... Vandaag werkten we rond symmetrie. We knipten een lichaamsschema in 2 en dan bespreken maar...
Op dinsdag 16/9 staat de klasdeur open voor alle mama's en papa's. Juf heeft wat te vertellen over de klaswerking en wat nuttige informatie. We beginnen om 19.30u!! Zorg dat je erbij bent!
Op dinsdag 16/9 staat meester Wannes op ons te wachten in Dilkom! Wil jij erbij zijn? Vergeet dan zeker en vast je zwemzak niet! Het wordt weer de moeite...
Elke rakker had een andere legende om verder aan te vullen, dus veel afkijkwerk gespaard! Goed gedetailleerd kijken naar verschillen in vormen en kleuren stond centraal!
Onze rakkers kozen hun symbooltje... de klassieke logiblokkendoos werd naar bovengehaald! Wat is een driehoek, wat is een vierhoek, wat is een schijf? Heel wat informatie vooraf, daarna aan het werk. Individueel gingen ze op zoek naar dezelfde vormen, daarna kleuren in de juiste kleur. Concentratie en heel wat taakbereidheid gevraagd van onze rakkers!
In de voormiddag hebben we hard gewerkt. In de namiddag werd het tuinhuisje leeggemaakt... ravotten maar met vanalles en nog wat. De kleuters van de centrumschool alsook de juffen brachtten een bezoek aan ons. Plezier verzekerd. Kijk zeker bij de link 'mooi weer in de wijkschool'. Daar kan je meer meegenieten van deze namiddag.
Zijn onze rakkertjes klaar met werken? Dan kunnen ze rustig nagenieten in het boekenhoekje. Samen kijken naar prentjes, de ene vertelt, de andere luistert...
Een ander groepje werkte met kwast en verf. Zij schilderden de flessen (dagen) in de correcte kleur rekeninghoudend met de inhoud ervan. Welke fles is helemaal vol? Welke halfvol? Wat is halfvol? Tot waar is dat? Heel wat denkwerk...
Deze week werkten we verder rond onze klasafspraakjes, de hoeken, ... Eén van de rituelen in de klas is het aanduiden van de dagen van de week. Hoe doen wij dit? Dmv flessen. Eerst werden alle flessen in de kring gevuld met water en werd er getoverd waardoor de flessen kleuren kregen. Wat een ontdekking! Daarna de flessen in de chronologische volgorde zetten... daarna individueel werk! Een groepje ging om met sjablonen van flessen. Hier lag het accent op fijne motoriek, ooghandcoördinatie, zelfstandigheid, zelfsturen en tijdsbesef. Zo kwamen onze rakkers tot de 7 dagen (7 flessen) van de week!
Joepie, morgen vrijdag gaan we voor het eerst dit schooljaar terug turnen in de sportzaal op de grote toestellen. Wie nog geen witte turnpantoffels meebracht, doe dit morgen zeker ... Afspraak: - de sportzaal is open vanaf 8.15u. - ben je vroeger dan 8.15u? breng je ukkepuk dan gerust naar de centrumschool, wijkjuffen pikken ze daar wel op.
Niet zomaar een tekening voor Iliana. Aan de tekening moesten we kunnen zien dat Iliana 5 jaar werd. Hoe gaan we dit doen? Misschien moet ik het is vragen aan mijn buurmeisje of buurjongen... Intussen kwam iedereen zijn deeltje tekenen op de t-shirt voor Iliana's verjaardag.
Na het klassikale gedeelte ging iedereen zelfstandig, individueel aan het werk. Iliana, de jarige zelf, werkte zelf aan haar kroon. De andere kleuters probeerde het portret van Iliana op papier te tekenen. Niet altijd even makkelijk.
Zoals beloofd vierden we vandaag de verjaardag van Iliana in de klas. Bij een verjaardag komt heel wat kijken. Niet alleen zingen maar ook tellen, tekenen, vertellen, beschouwen zijn belangrijk. We zongen enkele verjaardagsliedjes. We maakten een reuzeknap vuurwerk met onze handen. Daarna bekeken we Iliana van dichterbij. Zo maakten we klassikaal op papier een portret. We hadden het over de juiste kleur van ogen, haar. De kledij werd besproken. Heel wat waar te nemen, te benoemen en om te vormen in een tekening.