Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
05-11-2008
molens
Deze week werken we rond de molens. Gisteren gingen enkele rakkers op verkenning in de luizenmolen. De andere rakkers die deden dat vorig jaar al. Wat een beleving. Een molen die draait door de wind... ze wisten er heel wat over te vertellen. Vandaag gingen we op uitstap met de hele klas richting de watermolen van Pede. We namen de lijnbus die ons tot ginds bracht.
We hadden het niet voorzien maar toch was er dolle pret met de parachute. Wat een belevenis! Hoog, laag, vlug, traag, eronder, hoog in de lucht... teveel om op te sommen. Kijk zeker bij favorieten 'dolle pret met de parachute'
In de namiddag pikten we onze rakkervriendjes van de centrumschool op alsook de lln van het 1ste leerjaar. Samen stapten we richting het bos. We beleefden heel wat plezier. Zo deden we allerei gehoorspelletjes, bewegingsspelletjes, leerspelletjes. We leerden over de schors, de jaarringen, de dieren van het bos, de blaadjes, het herfstweer, de paddestoelen, de nerven in een blad, ... kortweg bekijk vlug onze foto's bij favorieten: herfst in het bos. Dan geniet je dubbel zoveel!
Onze rakkers leerden hoe het komt dat de blaadjes van de bomen vallen. Deze bomen zijn loofbomen... we zagen ook naaldbomen in ons wijkschooltje, deze hebben geen blaadjes wel naaldjes. Zij verliezen hun naaldjes nauwelijks in de herfst.
Met een vergrootglas alleen kwamen we niet ver, ook de handen uit de mouwen... zo vonden we veel meer aan bodemdiertjes.Kom kijken, juf... wormen, pissebedden, spinnen,slakken...
Tijdens de speeltijd trokken we onze laarzen aan en gingen we op speurtocht... wie zoekt die vindt de beestjes. Met een vergrootglas gaat het wellicht beter. Ook onze loeppotjes werden erbij gehaald!
Daarna konden onze rakkers heb web verder opbouwen! Zij hadden de keuze uit het werken met een stift, schrijfpotlood, wol of verf. Deze rakker koos voor wol... duidelijk geen makkelijke opdracht.
Een ander groepje bouwde een spinneweb op. Hoe doet de spin dit? Eerst de basisdraden maken... onze rakkers deden dit zeer nauwkeurig met papier, schrijfpotlood, lijm en schaar. Nauwkeurig werken, meten,... het hoort er allemaal bij.
Vorig week hadden we het al een beetje over de dieren, de bodemdiertjes. Vandaag werkten we hierop door. We hadden het ook over het seizoen de herfst. We vertelden aan elkaar wat de herfst is. Hoe we de herfst kunnen zien, voelen, ruiken... daarna aan het werk. Deze kleuters maakten met glanspapier een herfstbos. Niet zomaar een herfstbos... zij lieten hun leiden door een legende.
Vandaag vierden we niet alleen de verjaardag van Senne, ook kregen we bezoek van onze oudsten van onze school nl. de leerlingen van het 6de leerjaar. Zij kwamen observeren hoe de juf een verhaaltje verteld aan de kleuters en hoe de kleuters hierop reageren...
Elke jarige krijgt een t-shirt mee naar huis. Eerst wat versieren, daarna iedereen zijn naam erop... even mee met de juf om te strijken en dan klaar om aan te trekken!
Inderdaad... de hongerige magen werden eventjes gestild door de traktatie van Senne. Hij verwende ons met lekkere chocolademelk, appelsap en lekkere cake!
Vandaag, donderdag, werd er in onze klas stevig gevierd. Op woensdag werd Senne 5 jaar... maar het was geen klas. Het klasfeestje werd verschoven naar donderdag. We zongen voor Senne, dansten voor hem... Feest ten top! Achteraf werkten we aan wat geschenkjes... we maakten een mooie tekening voor de jarige! Eens kijken hoe Senne er vandaag uitziet!
Zo fier als een gieter en met een zakje vol vissen, stapten we terug richting wijkschooltje. We kochten ook nog een filter en filterzakje voor het onderhoud van onze aquarium.
We hebben al visjes in onze klas... dus namen we er maar enkele bij! Onze aquarium is groot genoeg... we kochten nog enkele goudvisjes, witvisjes en ruitwissers! De meneer van de winkel nam de visjes voorzichtig uit de aquarium... met een visnetje weliswaar. Waw!! Kom zeker eens in onze klas kijken!
En dan toch... ja hoor... er waren ook huisdieren. Cavia's, muizen, ratten, hamsters, konijnen. We bekeken de kooi van deze diertjes. Wat hebben ze allemaal nodig? Wat is het verschil tussen een muis en een rat? Hoe kunnen we dat zien? Oogjes tekort? Willen we dit in onze klas? Vragen deze dieren veel verzorging?