Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
07-05-2007
juf mijn veters zijn los
'Juf, mijn veters zijn open???' 'Kom, ik strik ze wel even dicht.' Maar wat als onze rakkers beginnen te protesteren en zeggen: 'neen, ik wil het zelf doen maar kan het niet.' Tja dan zit er niets anders op dan het aan te leren en het in te oefenen. En dat deden en doen onze rakkers nog steeds.
Met behulp van duidelijke prenten en een fijn doeliedje leren onze rakkers elke dag hun veters te strikken elkaar te helpen en lukken doet het!
Eerst een knoop en dan een lus, dat is al een hele klus, eind errond en dan daardoor, zo zit je op t goede spoor. Nu nog even strikken maar, dan is onze strik mooi klaar!
Handen uit de mouwen!!! Met 2 gingen ze aan het werk op reuzegroot papier... zo groot dat het werken aan de tafel geen lachertje was, dan maar stoelen aan de kant en op de grond! Met ons heel ons lichaam ontdekten we hoe groot ons blad was. Hoe maken we het kleiner? Hoe kunnen we 2 gelijke delen, helften krijgen? We experimenteerden met het blad om allerlei dingen te achterhalen.
Na het experimenteren, het echte werk. Het blad werd verdeeld in 2 gelijke helften... goed kijken ... misschien eerst toch nog eens vouwen. Dan een helft kiezen, ik teken mijn linkerhelft en ik teken mijn rechterhelft erbij. Hey kijk, ik teken maar de helft van mijn hoofd en de helft van mijn neusje en mijn mond maar wel een een volledig oog en oor... hoe komt dit. Wat een gek iemand wordt dit dan. Dan schilderen maar!
Voor onze rakkers is links en rechts zeer moeilijk te onderscheiden. Daarom besloten we er een weekje rond te werken. Als men het heeft over links en rechts zullen weinig rakkers weten welke kant ze uitmaken. Spreken we over leentje links en rikje rechts dan gaat er bij velen een belletje rinkelen. Leentje is de kant waar we ons symbooltje kleven, rikje is dan maar de andere kant!
We deden allerlei oefenspelletjes rond links en rechts. Gehoorspelletjes, doolhofspellejtes met verbale opdrachten, spiegelspelen, we vouwen ons lichaam in 2 / juist 2 helften! Onze rakkers werden bewust van de 2 helften van ons lichaam. De ene verkiest de ene helft boven de andere... we ontdekten op allerlei verschillende manieren ons eigen voorkeurslichaamszijde!!
Van maandag 14/5 tot en met vrijdag 25/5 werken we met heel onze school een project uit. Ons project luidt als volgt: ter land, ter zee en in de lucht.
Rond 15.00u moesten we spijtig genoeg terug schoolwaarts keren. Vlug onze turnpantoffels uit en wachten op onze lijnbus richting school. We kregen allemaal nog een leuk rollebollesticker!
Het was reuzefijn met tal aan bewegingsmogelijkheden!
De grote uitdaging en het grote uitkijkmoment voor velen... het reuzegrote springkasteel! Wie raakt helemaal hoog mbv het touwenladder? Wie geraakt tussen de dikke balken? Let op ... een reuzesteile daling... glijden maar!
Andere vermaken zich door het geconcentreerd klauteren en klimmen op een touwenladder. Niet makkelijk hoor! Goed kijken waar we onze voetjes zetten is van belang...
Aan de hand van een melodietje wisten we wanneer we van de ene bewegingspost naar de andere mochten schuiven. Wat een varieteit aan beweginsmogelijkheden.
We probeerden ons evenwicht te houden op balanceerplanken. Is het met 2 makkelijker of moeilijker? Wie kan het langst?
Aangekomen in Parnas, trokken we zo vlug mogelijk onze turnpantoffels aan en verzamelden we in de sporthal. Daar stonden vele studenten klaar om met ons verschillende bewegingsposten te doorlopen. Maar eerst... groepjes verdelen en samen het rollebollelied -en dansje uitvoeren. Dit was alvast een goede opwarming!
Op donderdag 19/4, even na 12.30u, stonden we te wachten aan de halte voor de lijnbus. We namen de bus nr 136 richting Dilbeek station. Daar stonden ons een hele namiddag sport te wachten!!
De overige rakkers kregen een papier waar zij het verschil aanbrachten tussen lucht en land met potlood. Daarna tekenden zij Nel zo gedetailleerd mogelijk. Achteraf vertelde elke kleuters waar Nel zich op haar of zijn papier bevond. Hier werd het accent gelegd op ruimte! Zo tekenden sommige kleuters Nel al vliegend, andere kleuters tekenenden Nel vooraan in het gras of achteraan. Kortom, heel wat variatie
Ook op woensdag 18/4 werd er in onze klas gefeest. Deze keer voor Nel. Zij werd, net zoals Robin, in de paasvakantie 6 jaar!
Intussen weten onze rakkers al goed wat een verjaardag zoal betekent in onze klas: heel veel werk.
We kleefden Nel eventjes vast op een groot papier waar we omgingen met meten. Was 1 papier niet genoeg voor Nel? 2 papieren werden aan elkaar gekleefd en daar lag Nel dan. Nel zei enkele namen die haar lichaamsomtrek mocht maken met een grijs schrijfpotlood.
Intussen werd er met de overige kleuters gesproken hoe Nel eruit zag die dag, welk kleur haar, welk kleur ogen,...
Daarna werden de taken verdeeld en iedereen kon beginnen.
Nel koos enkele rakkers die haar zelfportret kleur mocht geven.