Klaar is kees? Neen hoor dan maar vertellen hoe het vogelhuisje eruit zag en hoeveel vogeltjes getekend. Ken je de naam nog van de vogeltjes. Inoefenen maar
De juf bracht in het hoekje van het blad een getalbeeld aan evenveel wintervogeltjes mochten erbij getekend worden. Waarheidsgetrouw tekenen was van belang vogeltjes die echt bestaan, die we in de winter zien. We probeerden zoveel mogelijk details te tekenen oa het aantal juiste poten, tenen, kleur. Ook de vetbollen, pindasnoeren, hoorden erbij
We konden er de laatste tijd haast niet naastkijken! De winter was en is nog steeds in ons land. Onze rakkers werkten hier in de klas uitvoerig rond. Zij maakten met de sneeuw fantastische sneeuwpoppen. Zij gingen aan het werk met verschillende groottes van cirkels, schijven om sneeuwpoppen op papier te maken. Zo leerden zij omgaan met verhoudingen. Ze hielden ook even halt hoe de dieren zich in de winter gedragen of al dan niet aanpassen. We vergeleken met onszelf. Via prentjes, boeken, verhaaltjes van de juf kwamen ze tot de constatie dat sommige dieren een wintervacht kregen, een winterslaap/winterrust deden, een verenpak kregen, wegtrekken, We bekeken de wintervogeltjes van dichterbij. Heel wat nieuwe woorden voor onze rakkers. Ze maakten kennis met de koolmees, het roodborstje, de pimpelmees, de merel, de mus,
Joepie... op woensdagvoormiddag gaan we met onze klas naar de bibliotheek. We gaan op ontdekking! Wat zien we in de bibliotheek? Wat kunnen we in de bibliotheek? Wat is uitlenen? Wat is kopen? Wat is het verschil tussen een boekenwinkel en een bibliotheek? Elke rakker mag 1 boekje kiezen voor onze klasbib!
Graag rakkers afhalen tegen 12.10u in de gang van de centrumschool.
Deze week hebben we het in onze klas over de seizoenen. We staan ook wat meer stil bij de winter. Onze rakkers associeerden kleuren met een seizoen. We dachten na over welke kleur bij welk seizoen hoorde en waarom... daarna vertelde de juf enkele anekdotes. Bij welk seizoen past dit?
Vergeet morgen je attribuutje niet mee te brengen. Sta even stil bij welk seizoen jij het liefste hebt... breng daar iets over mee dat bij dit seizoen past. Je mag het komen tonen en vertellen en in de kring bij de andere vriendjes.
Op 6 januari vierden we de 3 koningen die een bezoek brachten aan kindje Jezus. In onze klas gingen we hier zeker niet aan voorbij. De juf vertelde het verhaal, onze rakkers vulden de stal verder aan met de juiste kerstfiguren. Daarna het spel met de 3 taarten! In elke taart zat een kerstfiguurtje verstopt... en de gelukkigen waren: Sofie, Senne en Rune. Deze 3 koningen gingen naar huis met een kroon. Achteraf werd er nog gediscusseerd over wie Melcheor, Balthazar of Kasper was...
Wij vinden het koud en misschien onaangenaam... maar onze ukken vinden dit echt wel geweldig weer. Kijk zeker naar de foto's bij winterpret onder favorieten!
Hé, ondeugende rakkertjes! Wakker worden,... de kerstvakantie is spijtig genoeg voorbij.
Ik zie je graag terug in ons klasje op maandag 5 januari!
Tot maandag
dikke kus
juf Lieve
Het 1ste trimester werd in de wijkschool afgesloten met een fijn gevarieerd kerstfeest. Een hele dag konden onze kabouters, kapoenen, bengels en rakkers genieten van muziek, verhaaltjes, opdrachten, bewegingen,... kijk zeker en vast naar de foto's bij favorieten 'kerstfeest'. U geniet wellicht onmiddellijk mee!
Op woensdagavond 17/12 omstreeks 18.00u was het weer zover. De fakkeltocht kon weer doorgaan. Het werd een fijne avond... vanuit de wijk vertrokken we richting kerk. In de wijkschool kreeg elk fakkel een vlammetje, elke kleuter kreeg een instrumentje. Onderweg vergezelde ons een fijne man ons met zijn accordeon! Elkeen kreeg een kerstwens en dan maar vertrekken! In de kerk gaven onze kleuters het beste van henzelf tijdens een actieve, kindgerichte kerstviering. Kijk zeker naar de foto's bij favorieten 'fakkeltocht'.
Wat uitgeknipt werd, werd verzameld op de andere tafel. Daar kleefden andere rakkers de kerstballen op de geschilderde kerstbomen. Passen en meten want niet elke kerstbal kon in elke kerstboom. Het kerststalletje werd nog aangevuld met potllood en stift en klaar is kees.
Terwijl de spar omgetoverd werd tot een kerstboom, was een ander groepje aan het werk met ronde voorwerpen. Zij zochtten ronde voorwerpen die dienst konden doen als kerstballen. Overtrekken en knippen...