Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
28-11-2007
pofbroek glanzend als fluweel..
Waw... de zwarte pieten mogen er ook best zijn. We bekeken ook hun outfit. Van waar komt die knappe pluim? Waarom een pofbroek? Hoe komt het dat hij altijd handschoenen aantrekt? Wist je dat de pofbroek van fluweel is? Hoe noemt die muts van een piet? Veel luisterende oortjes om daarna hun indrukken te kunnen verwerken. Aan -en uittrekken van de kledij hoorde er natuurlijk ook bij!
Nog effe hadden we tijd om aan onze pietjes te beginnen: omgaan met verschillende maten van cirkels, fijn motorisch werken, gericht knippen of prikken... het resultaat komt later.
Aan de hand van prenten uit een boek en echt conreet materiaal stonden we stil bij de outfit van de Sint. Onze rakkers en bengels leerden zo de juiste benaming. De sint heeft geen hoed, wel een mijter; de sint heeft geen mantel wel een tabbaard; de sint heeft geen kleed wel een albe... Heel veel indrukken om achteraf vrij te schilderen en mee kunnen om te gaan in de verkleedhoek
Tja ons weekbriefje voor deze week is al niet meer te volgen. Onze rakkers en bengels hebben er hun eigen week van gemaakt. Door de vele vragen, gesprekken,... valt er heel wat weg dat normaal op het weekbriefje stond. Een boek zomaar in de boekenhoek laten? Geen denken aan... juf vertel het maar. Stof genoeg om er rond te kletsen en dit gebeurde ook!
WIE HEEFT THUIS NOG OUD VERKLEEDGERIEF LIGGEN? GOOI JIJ HET ANDERS TOCH WEL GEBRUIK JE HET NIET MEER? DENK DAN EENS AAN ONZE KLAS, WIJ KUNNEN HET ZEKER EN VAST GEBRUIKEN IN ONZE VERKLEEDHOEK, ONZE BENGELS EN RAKKERS ZIJN ER DOL OP...
Bekijk de link 'fotoalbums' bij favorieten, dan zie je een weergave van foto's per gebeurtenis, activiteit, evenement.
Zeker doen, niet vergeten. Via deze link kan je ook al de foto's downloaden.
Proberen maar!
Op de voorwerpen zoeken, de passende prenten zoeken nog niet genoeg was. Nu moesten onze kleuters ook nog nadenken welk liedje erbij hoorde. Onze kleuters werden echt uitgenodigd om intens na te denken. Zo zongen we samen de liedjes 'zie ginds komt de stoomboot', zie de maan schijnt door de bomen, 'de zak van sinterklaas', 'leg wat in mijn schoentje',...en vele anderen. Soms was het echt wel zoeken. Het was een intense, actieve, fijne instap voor het Sinterklaasgebeuren!!
Wanneer we de juiste prenten gevonden hadden, werd zowel de prent als het voorwerp vergeleken met elkaar. Wat is er anders? Zijn er evenveel visjes in de zee op de prent als in het echt op het voorwerp? Vergelijkende waarnemen was hier de opdracht...
Op deze manier kregen alle voorwerpen er de passende prent bij... voor sommige voorwerpen was het niet altijd makkelijk om de juiste prent erbij te zoeken. Zo gingen onze kleuters over van concreet naar abstract.
Alle voorwerpen waren nu herkenbaar voor onze kleuters. Nu wat abstracter gedoe... Kies maar een kleurtje en kijk wat erop staat? Welke kleur ga je kiezen? Laat het zien aan de andere kleuters en vertel maar wat erop staat.
Nu kon in elke klas de opdracht beginnen, uitgelegd worden. In elke klas waren 3 voorwerpen verstopt. Wie vindt ze? Zoeken maar... onder, boven, op, tussen, naast, in,... tot we ze vonden!
Op maandag 26/11 startten we in onze wijkschool het thema 'sinterklaas' met een fijn spel met de 3 klasjes. We verzamelden allen samen in 1 klas waar het spel werd uitgelegd. De kleuters werden in 3 groepen gedeeld aan de hand van gekleurde kaartjes. Deze gekleurde kaartjes gaven telkens een klasje aan. Zo was de oranje kleur: juf Veerle. De rode kleur: juf Lut en de groene kleur, ikzelf. Onze ukkepukken konden deze kleur ook terugvinden op de deur (jules zijn truitje) Verdelen maar...
Joepie, morgen beginnen we met het thema 'sint en piet'. We starten met een fijn spel met de 3 klasjes samen. We gaan op zoek naar attributen die te maken hebben met sint en piet. We proberen ze te linken met gekende sinterklaasliedjes. Wie weet welk liedje bij welk attribuut hoort? Een echt zoekspel doorheen de 3 klasjes om daarna gezellig samen te zingen en te genieten van enkele sinterklaasliedjes...
We kregen er niet genoeg van. De klok tikte veel te vlug richting 15.30u. Naar huis wil dit zeggen,... onze accordeonspeler vergezelde ons buiten toen ons mama of papa, oma of opa ons kwam ophalen. De sfeer zat er in!
Dank u grootmoe, omoe en opa. We hebben genoten van jullie optreden. Het was super! 100000x dank...en misschien tot een volgende keer!
Als bedanking naar de dynamische grootouders zongen wij ook voor hen ons liedje van Jules. Omdat wij zo'n fantastsich publiek waren, werden wij verwend met lekkere koekjes. Hou je kommetje al maar klaar. Terwijl was het niet stil in onze klas, de accordeonspeler zorgde voor de nodige achtergrondmuziek.