Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
07-01-2008
NIEUW CONTRACTWERK VOOR ONZE RAKKERS
Zoals onze rakkers al weten,starten we deze week met een nieuwe werkvorm (enkel te hanteren door de rakkers). Deze werkvorm heeft de naam 'contractwerk'. We starten hier morgen, dinsdag, mee op een heel eenvoudige manier. De nieuwe werkvorm wordt uitgebreid uitgelegd en gedemonstreerd. Er wordt ook al eens geproefd adhv 2 eenvoudige 'moet'opdrachtjes. Meer info volgt nog met een brief. Deze werkvorm leert onze rakkers meer zelfstandig werken, nadenken over hun verschillende handelingen/stappen om tot een uitvoering te komen, zichzelf meer te sturen, de opdrachten te plannen over een vooropgestelde periode. Een hele boterham... al doende leert men!
Ziezo, we staan alweer een stap dichter bij het eindresultaat. Nu nog overleggen en goed kijken naar wat Lisa vandaag aangetrokken had. Was het een broek, een rokje of een kleedje? Welk kleur haar, hoeveel ogen, lange kousen, laarzen of gewone schoenen. Over elk stukje van haar lichaam was wel iets te zegge. Op deze manier brachten we de juiste kleur aan op de juiste plaats. Daarna koos Lisa 2 bengels en 2 rakkers die het portret verder afwerkten met verf en kwast...
Het papier hadden we gevonden. Lisa koos een bepaalde houding en de overige bengels en rakkers konden met potlood een omtrek maken van Lisa's lichaam. Intussen werd het lichaamsschema nog eens extra ingeoefend en gingen we om met begrippen: links en rechts, kort en lang, ...
We zetten in onze klas het nieuwe jaar goed in... opnieuw al feestend. Deze keer voor Lisa, zij werd 5 jaar in de vakantie. We probeerden een juiste maat van papier te zoeken waar Lisa perfect op past. Het was effe puzzelen maar het lukte hoor...
Deze week staan we even stil bij de koude, de winter. Op woensdag 9/1 mag elke bengel/rakker iets meebrengt wat voor hem of haar winter betekent. (vb voor de ene is dit een boek om gezellig te lezen bij haardvuurtje, voor de andere handschoenen,slee, vakantieboek,..) Bedoeling is dat het zeer persoonlijk is zodanig dat we opmerken dat elk één wel houdt van een ander seizoen.
Joepie, op maandag 7/1 starten we terug in onze klas. We starten met feest voor Lisa want zij werd in de vakantie 5 jaar! Groot feest dus! We luisteren ook naar het verhaal van de driekoningen en breken alsook samen onze kerstboom af. Als het weer het toelaat, planten we hem in onze tuin!
Het is misschien wel koud buiten, maar onze kleuters van de wijkschool die kunnen daar tegen. Goed aangekleed genieten zij van elk moment dat ze buiten kunnen spelen. Kijk maar mee naar de beelden bij 'favorieten' vrieskou in de wijk'...
Nu de boom gemaakt is, kunnen we hem versieren. Joepie, balletjes en slingers... we weten niet wat eerst te nemen. Enkele duidelijke, concrete afspraken worden gemaakt want de kerstboom krijgt een plaatsje in de poppenhoek waar onze rakkers en bengels in de namiddag in vertoeven. Plezier verzekerd!
Jaja, na veel wikken we wegen beginnen we een kerstboom te zien. Maar die blijft niet staan??? Tja, de voet vergeten - dat is het moeilijkste - proberen maar.
Terug een nieuwe boom... maar dez keer geen echte, het is een valse. Wie heeft een valse kerstboom thuis? Wat is er anders dan met een echte boom? Puzzelen maar... we nemen de stukken uit de doos en bekijken het vanop afstand.
grote zak voor al mijn tekeningen en schilderwerkjes, ik kies het zelf!!
Heeft jouw rakker of bengel graag de tekeningen, schilderwerkjes mee naar huis voor de kerstvakantie, aarzel niet en geef dan vlug een grote zak mee. Juf steekt de werkjes erin en jouw rakker en bengel neemt ze terug mee naar huis. Laat je ze liever hangen in de klas? Geen probleem!!!