Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
04-10-2007
proper tewerk gaan...
Allemaal te gelijk te werk gaan was geen goed idee, dan maar in groepjes werken. Maar eerst de handjes wassen met zeep... wrijven en wassen maar, daarna een plaatsje zoeken aan de tafel om de schijven in reepjes te snijden!
De aardappelen waren bijna geschild... tijd voor onze beurt. Maar eerst enkele duidelijke afspraken. Zo leerden onze kleuters de gevaren van een mes, een friteuse... Goed luisteren was de boodschap.
Op donderdag 4/10 omstreeks 10.45u kwamen enkele helpende handen naar ons wijkschooltje gepakt en gezakt met een friteuse. Intussen wisten onze kleuters al heel goed wat er vandaag op programma stond, meer bepaald op het menu: FRIETJES
Terwijl we samen met de kleuters tafel en stoelen buiten haalden, waren onze helpers al volop aan het werk. Tussen gezellig babbelen, werden er heleboel aardappelen klaar geschild en in schijven gesneden! Het weer zat mee... dus alles buiten dachten we maar!
Joepie, op donderdag 4/10 laten we onze boterhammetjes thuis! We maken samen met enkele helpende handen en de juffen frietjes met worst... smullen maar!!!!!
Voor onze bengels en rakkers was dit een namiddag waar beleving centraal stond. Een fijne ervaring voor ieder van hen. Wie wil er nu geen molenaar meer worden?
Ziezo, nu weten we hoe de molen draait... nu terug helemaal naar beneden. Eerst de jungle in met het touw daarna de vele trappen nemen. Uitkijken was van belang!!
En ja hoor, kijk de ene steen draait, de andere slaapt. Ertussen zitten de graantjes en worden gemalen tot bloem dat beneden in een zak valt. Waw... dit hebben we nog nooit gezien. De molenaar wist ons te vertellen dat vroeger zo de bloem werd gemalen, nu wordt alles met de machine gedaan - veel makkelijker.
Eerst de lantaarn in het tandwiel zetten en die doet de 2 stenen draaien. Daarvoor zetten we even de rem op en dan kan de molenaar dit doen. Daarna kan de molen met zijn wieken weer volop wind pakken, draaien en malen...
Iedereen boven? Oortjes open want de molenaar heeft ons weer wat te vertellen. Hij laat ons de 2 grote stenen zien. De ligger die slaapt en de loper die over de ligger loopt. Daartussen zitten de graantjes. Als de wieken draaien dan gaat de loper lopen over de ligger en dan worden de graantjes gemalen tot meel/bloem. Maar eerst werk aan de winkel....
De molen draait... vlug een kijkje binnenin nemen wat daar zoal gebeurt. Zo vlug gaat het nu ook weer niet want zoveel trappen te doen - tot helemaal boven in de molen.
4 wieken moesten een zeil krijgen. Veel werk aan de winkel. Ook onze meisjes deden hun best om de molen te laten draaien. Alle 4 wieken hadden een zeil? Nu kon de molen wind pakken en draaien
Voila de molen staat in de juiste richting nu blazen maar... Neen hoor het lukte ons niet. De molenaar bekeek met ons de wieken. Ze zitten vol gaten ... de wind kan er door. Dus maken we de zeilen vast en die pakken de wind wel op dan effe duwen en weg zijn we...
De molenaar had slecht nieuws. De molen stond niet juist. Hoe lossen we dit op. Hij vertelde ons dat de molen eigenlijk staat op een staander en dat die helemaal kan draaien. Dus ... handen uit de mouwen en iedereen alert. Duwen maar tot hij in de juiste richting staat van de wind.
Eindelijk wat dichter bij de molen. Niet te dicht, achter de witte paaltjes blijven voor de veiligheid. Hé kijk lange stokken... de molenaar vertelde ons dat de wieken zijn van de molen. Samen met de kleuters telden we de wieken. De molenaar vertelde dat ze gaan draaien met de wind. Maar dat was niet alles, ook is het belangrijk om de molen juist te zetten tov de wind. De molenaar keek even na of dit zo wel was...
Maar hoe verpletteren ze dan het graan? De molenaar vertelde ons dat de molen dat doet binnen met 2 stenen... reuzegrote stenen! Wij proberen het met kleine stenen en onze handen. Wat een karwei? Bij sommige rakkers en bengels lukte het en er kwam meel uit de graantjes... Waarom kunnen wij dit niet met onze handen en de molen wel? Omdat de molen veel meer kracht heeft en de stenen groter en zwaarder zijn
Onze rakkers en bengels wisten nu al wel dat de molen geen luizen had en vanwaar de naam kwam alsook dat de molen heel oud is. Maar ... waarvoor diende deze molen? De mevrouw vertelde ons dat de molen gebruikt werd om graan te malen? Graan? Ja, graan vanop het veld. De mevrouw liet zien wat graan was. Veel kleuters herkenden het van op het veld bij de boer dichtbij ons wijkschooltje. Malen? Verpletteren tussen 2 stenen en dan komt er meel of bloem vrij. Wat kan ons mama allemaal doen met bloem? Dat wisten ze allemaal we te vertellen.. cake, pannenkoeken, koekjes, taart, ...