Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
18-01-2007
kids on stage
Op maandag 22/1 worden alle rakkers verwacht in de centrumschool tegen 8.30u . We oefenen terug samen met de mensen van kids on stage voor ons optreden op woensdag 7/2. Graag uw rakker boterhammetjes meegeven aub. Uw kan uw rakker komen afhalen vanaf 15.30u in de gang van de centrumschool!
Op dinsdag 16/1 vierden we ook Alexandro zijn verjaardag in onze klas. Hij is de oudste van de klas, hij werd 6 jaar. We zongen, we tekenden, we overtrokken hem op groot papier, hij maakte een leuke kroon met schaar en potlood/stif, we maakten vuurwerk....
Dikke proficiat aan de jarige en dankjewel voor de lekkere cakejes!!
Ons bezoek aan de studioklas werd afgesloten met een vrij bouwmoment op de mat. Hier kon elke rakker naar believen zijn huis, zijn villa, zijn appartement, zijn tent kortom zijn woonst opbouwen met losse houten blokken. Veel variatie en veel fantasie.
Met behulp van potloden en stiften werden de stenen aangebracht. Een mes sneed de vensters en deuren uit... Het werd een multifuncitoneel huis waar zelfs rekening werd gehouden met huisdieren.
Het andere groepje kreeg de uitdaging om een huis te maken uit karton. Met schaar, lat, potloden, papier, mesjes, stiften,... gingen ze aan het werk. Een hele karwei om met 9 kleuters 1 huis te maken.
Een groot magneetbord? Wat had dit te betekenen. Eronder stond een bakje met allerlei prenten, schilderijtjes met afbeeldingen. Op deze afbeeldingen stonden verschillende kamers uit een huis. (oud en nieuw) We werden in 2 groepjes verdeeld en zo maakten we met ons groepje ons droomhuis. Althans de architectuur vanbinnen. We overlegden welke badkamer, welke slaapkamer, welke keuken, welke .... we zagen zitten binnen ons huis en bracht het aan op het magneetbord. Een werk van lange adem, want met 5 verschillende visies, 5 verschillende ideeën, 5 verschillende personen 1 huis maken is helemaal niet makkelijk dus er ging heel wat overleg en samenspraak aan vooraf. Achteraf aan elkaar tonen en vertellen was het leukst van al!
We bekeken een te gekke film vanuit een echte woonkamer en vanuit een lekker luie zetel. Onze opdracht was om deze film kritisch te bekijken en te vertellen wat kan in realiteit en wat fantasie was.
Achteraf kregen we allerlei boeken, tijdschriften. We snuffelden erin en zochten naar huizen. We vestigden nu de aandacht uit welke materie huizen gemaakt werden. Is er een verschil in tijd? Vroeger en nu?
Een beetje fantasie kan geen kwaad. En dat hebben onze rakkers met overvloed! Elke rakker kreeg een plak klei en kon naar believen zijn eigen huis ontwerpen ...
Achteraf vertelden we als echte architecten hoe ons droomhuis er zal uitzien!
We kregen ook allerlei prenten van vroeger en nu te zien. We besproken ze eventjes en dan was het aan ons om er een ordening in aan te brengen. Zie jij slaapkamers? Waar zie je er nog? Zijn er nog andere kamers? Leg alle badkamers bij elkaar. Waw kijk wat een rare badkamer!
Aansluitend hierbij kregen we allerlei materialen die we mochten ordenen op de prenten. Waar hoort een garde thuis? Een agenda, een mixer, een kam, een tv? Zo kwamen tot de ontdekking dat dit bij iedereen anders een invulling of plaatsje kreeg!
Een ander groepje vertelde meer over hoeveel kamers hij of zij had thuis. Hebben die kamers een naam? Wat doe je in de kamer?
Daarna volgde een leuk verhaal. Niet uit een gewoon boek. Wel mbv een kijkkast waar de begeleidster elke keer een nieuwe prent inschoof. Het verhaaltje ging over 'vrolijke rommel'. Heb jij thuis ook rommel? Er kwam heel wat aan het licht!
Een ander groepje genoot van een verhaaltje. Niet uit een boek maar wel met de kijkkast! De begeleidster schoof elke keer een andere prent voor de kast. Zo wist ze wat meer te vertellen over vrolijke rommel'.
Na onze ervaringen aan elkaar te vertellen over ons huis, luisterden we naar een leuk verhaal 'het grootste huis van de wereld' Leo Lionni. Aan de hand van reuzegrote prenten werd het verhaal gevisualiseerd.
Op dinsdagnamiddag 16/1 werden we tegen 13.00u in de Westrand verwacht. We werden er verwelkomd door 2 begeleidsters ons meenamen in de wereld van de architectuur!!! We werden verdeeld in 2 groepjes. We vertelden aan elkaar waar we woonden? Hoe we woonden? Met hoeveel in een huis? Hoeveel kamers? Is het er rommelig? We vertelden aan elkaar wat meer over onze woonst. Zo ontdekten we de verschillende manieren van het inrichten en ombouwen van een ruimte!
Vergeten jullie je memorystick niet? Er zijn nog heel wat foto's die op jullie liggen te wachten! Geef je stick aan je rakker mee, de juf vult hem met foto's en bezorgt de stick zo vlug mogelijk terug.
Onze 1ste dag oefenen voor onze musical zit erop. Heel wat indrukken zijn opgedaan. We laten het een weekendje met rust... op maandag staan de begeleiders van kids ons stage terug klaar om met ons verder te werken... daar waar we gestopt zijn.
We spreken af : maandag 15/1: - 8.30u centrumschool - iedereen brengt boterhammetjes mee - 15.30u centrumschool (gang) afhalen
Een andere juf leerde ons een fijn liedje aan over zwemmen in de zee. Hier was het ook heel goed luisteren en kijken wat ons te doen stond. Het was niet alleen meezingen maar ook meedansen. Vooral goed luisteren naar de muziek, tellen tot 5 en juiste pasjes zetten was van belang... voor velen was dit het leukste van de dag!!
Waar moeten we staan? Wanneer moeten we reageren, wat moeten we zeggen, hoe moeten we het zeggen? Heel veel informatie die we nodig hebben om goed toneel te spelen. Juf Barbara legt het ons allemaal uit
De juf vertelde ons eerst het verhaal...dan luisterden we naar de tekst en verdeelden we de rollen. De begeleidster hielp ons de rollen in te oefenen. We moesten goed luisteren naar de verteller om zo tijdig te kunnen reageren. In het vel van een visje kruipen, is helemaal niet zo makkelijk. We oefenden en weten nu onze rol. We maakten kennis met onze tekst... nu nog veel inoefenen !