Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • Fietsers (Lembrechts Ronald)
        op

    Strengere controle voor de hardrijders

  • Hoffelijkheid (Schryvers)
        op

    Regels zijn van geen tel meer

  • Gepensioneerd (R.GONDRY)
        op

    Rotondes blijven een probleem

  • verklikken noemt men dat! (Roger De Munter)
        op

    Eenrichtingsverkeer dé oplossing?

  • Verkeer (Willems Ivan)
        op

    Zwakke weggebruikers maken het soms ook bont

  • Jan Schils


    SenNetMagazine
    In de auto zijn we: ongemanierd, gehaast en asociaal...?

    Visie van de Politiecommissaris

     Reactie van Viktor M. Michaux, (Politiecommissaris, directeur verkeersdienst zone Schaarbeek - St Joost en Evere.) Joop Nuijten

    Het Meiserplein is één van de drukste ingangspoorten van Brussel.
    Deze vertoont wel de eigenaardigheid dat zij méér verkeer versast dan menige grotere rotondes. Vandaar dat geen enkele technische firma de job wil aanpakken om dit verkeersknooppunt aan te pakken.

    Maar alleen al de naam ‘verkeersknooppunt’ gebruiken, dan ben je al verkeerd bezig.
    Deze openbare ruimte gunt geen enkel comfort aan de voetgangers en de fietsers en blijft dus gevaarlijk voor de zwakke weggebruiker. De bussen en trams zijn buitenmaats van grootte: de tram lijkt eerder op een trein qua lengte en de dubbelgelede bussen zo lang dat zij elkander constant hinderen.

    De taak van de politiemensen is daar dan ook hopeloos.  
    Zij kunnen alleen maar punctueel ingrijpen. Daarenboven is hun prioriteit het openbaar vervoer.
    Het Meiserplein oprijden is een hachelijke onderneming en je hebt steeds "bijna-ongevallen". Wanneer je dit plein verlaat, dan slaak je allen maar de verzuchting: ‘OEF’.

    Toch zijn op het Meiserplein sinds meer dan tien jaar geen verkeersdoden te betreuren, noch zwaar gewonden.
    Niet de inrichting of de ordehandhaving heeft dit tot gevolg, maar wel juist dat gevoel van bijna-ongeval: iedereen is hypervoorzichtig.
    Een herinrichting met voorrang voor de gebruikers van het openbaar verkeer, een specifieke inrichting voor de fietsers en eventueel een “betunneling” zouden soelaas brengen, maar ook de toevoer van auto's dient te worden aangepakt.

    Toch nog een opmerking over de verkeersveiligheid op Schaarbeek: de laatste drie jaar zijn ook daar helemaal geen verkeersdoden meer en is het aantal zwaar gewonden met 23 procent gedaald.
    Maar het MOET nog beter.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Rotondes blijven een probleem

     Reactie van Andurel (68)

    Het is niet alleen de mentaliteit, maar ook een gebrek aan rijvaardigheid.
    Nergens blijven zovelen onnodig op de middelste rijbaan rijden, geen richting aangeven bij wisselen van rijstrook, in- of uitvoegen.
    Nergens wordt er meer gestunteld op rotondes.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (21 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Rijgedrag van Belgen en Nederlanders hetzelfde

     Reactie van Martien S.(63) Lissel (NL)

    We komen zeer veel in België om te fietsen, daar doen we altijd knooppunten routes.
    Wat ons opvalt is dat de automobilisten in België bijna altijd stoppen om ons te laten oversteken.
    Hoef je in Nederland niet te proberen geheid dat je wordt overreden.
    Wel valt ons op dat autobestuurders in zowel Nederland als België zeer slecht en gevaarlijk rijgedrag vertonen (geldt niet voor alle automobilisten???)
    Samengevat: men kan beter in België gaan fietsen dan in Nederland. Maar wat het rijgedrag betreft, doet men het in beide landen even slecht als goed


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (13 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Regels zijn van geen tel meer

     Reactie van Tine H.(64) Rijkevorsel

    Inderdaad een puinhoop mag je wel zeggen.
    Bijna niemand houdt zich nog aan regels, noch bestuurders, fietsers of voetgangers.
    In deze warrige, snelle tijd zijn de mensen gehaast en egoïstisch. Oversteken doen veel mensen waar ze zelf willen. Wielrenners gaan ervan uit dat zij altijd voorrang hebben.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (23 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Rijlessen veel completer dan persoonlijke instructies

     Reactie van Mieke F.(75) Lanaken

    Ik woon nu 27 jaar in België en heb vele keren discussies gehad over de Belgische autobestuurders.
    Vooral rotonde rijden, daar kennen ze of willen ze niet van weten. Ik heb op mijn 18e jaar in Nederland mijn rijbewijs gehaald. Ook mijn kleinkinderen rijden veel veiliger dan de Belgen, dank zij de vele lesuren.
    Ik ben van mening, dat de meeste ouders die hun kinderen rijles geven, zelf niet alle verkeersregels kennen en de fouten doorgeven aan hun kinderen.
    Ik ben er 100% voor dat hier in België de jonge bestuurders gedegen rijlessen krijgen!!!!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Veel meer blauw op straat zou een grote verbetering zijn

     Reactie van Lodewijk T. (66) Temse

    Alle dagen worden wij geconfronteerd met onverantwoord gedrag van volwassenen. Vroeger reden er veel meer ‘zwaantjes’ (gemotoriseerde Politie) op de baan. Veel meer blauw op straat en zeker op de baan. 
    Als men de regels niet wil respecteren moet men maar strenger optreden, er zijn oplossingen genoeg:  rijbewijzen afnemen - voor meerdere maanden, jaren voor recidivisten en desnoods voor altijd-, auto in beslag nemen, enz...
    Het ligt niet aan de rijscholen maar aan het gedrag van de mensen.
    Men zou terug de afgestudeerde hun legerdienst moeten laten doen, daar leert men hoe jij je moet gedragen. En de heethoofden krijgen de sergeanten wel klein


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (18 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Strengere controle voor de hardrijders

     Reactie van Jan B.(62) Diest

    Zelfs het racen in de binnenstad is enorm toegenomen. Er is te weinig controle op deze hardrijders.
    En op een zebrapad moet je goed kijken of je wordt ondersteboven gereden en diegene die dan wel eens stoppen die moeten dan oppassen dat de achterligger niet in de koffer vlamt.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (13 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Fietsen is een gevaarlijke sport

     Reactie van Christin M.(56) Oosternieuwkerke

    Vooral de fietser wordt zeer genegeerd. Mijn man en ik fietsen veel en zien hoeveel bestuurders er zijn die roekeloos rijden.
    Het valt op dat het in de weekends nog gevaarlijker is dan in de week. Fietsen is een mooie en gezonde sport, maar je zou bang worden de weg op te gaan.
    Ook tijdens de schooluren vind ik het gevaarlijker dan anders, iedereen is zo gehaast.  
    Is dit te wijten aan de stress van de vele mensen die te laat vertrekken en hun tijd moeten inhalen?  
    Ik vind het ook nog zeer aangenaam als een bestuurder eens zijn hand opsteekt of een ander seintje geeft als je hem doorlaat.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Wij zijn geen uitzondering (1)

     Reactie van A.S.(62) Nijlen

    Al eens met de auto gereden in het zuiden van Frankrijk, in Parijs of in Italië?
    Dan valt het hier nog best mee.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Wij zijn geen uitzondering (2)

     Reactie van Clement D.L.(65 ) Lokeren

    Rij dan eens in Frankrijk en Italië, daar is het echt gevaarlijk! 
    Ook op de E 411 Luxemburg (bumperkleven).


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Een mentaliteitsverandering: grote stap vooruit (1)

     Reactie van Albert L.(68) Deerlijk

    Zegt het verkeersreglement niet dat men zijn rijgedrag moet aanpassen aan de staat van de weg, het klimaat en de drukte?
    Als het inderdaad niet druk is op een weg met gescheiden rijstroken in een stad, en het is 23.00 uur, waarom mag men dan geen 50 km/uur rijden i.p.v. 30 zoals aangegeven?
    En wat gedacht van de politie die juist dan zijn controles doet?

    Bijkomende rijlessen zullen ook niet zoveel helpen.
    Er moet een mentaliteitsverandering komen, maar wat of wie kan daar voor zorgen? Waarschijnlijk bestaat er ergens een speciaal verkeersreglement voor motorrijders. Snelheid overtredingen, overschrijden van doorlopende witte lijnen, slalommen van links naar rechts tussen de auto's door en dit niet enkel in files.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Een mentaliteitsverandering: grote stap vooruit (2)

     Reactie van Joop N. Dongen

    De stelling is helemaal juist. 
    In de auto zijn we ongemanierd, gehaast en asociaal. 
    Het is wel een grote vraag of wij daar nog verandering in kunnen brengen. Wij leven in een maatschappij die erg veranderd is.
    Maar elke verandering is geen verbetering!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Een mentaliteitsverandering: grote stap vooruit (3)

     Reactie van Roger C. (76) Hooglede

    Iedereen denkt dat enkel hij kan rijden, dat de weg van hem alleen is en hij geen rekening dient te houden met de andere weggebruikers.
    Ik rij al 60 jaar met de auto en heb de ganse verkeerssituatie zien beginnen van nul. Reed tot op heden ongevalsvrij. En rij nu nog ongeveer 25.000 km per jaar voor mijn plezier: met de camper op vakantie naar het  buitenland en thuis met de personenwagen om verplaatsingen en boodschappen te doen.

    Je moet steeds de rijstijl van de andere weggebruikers zoveel mogelijk proberen in te schatten, want velen rijden, maar kennen geen gevaarsituaties.
    Noch de gevaren van het voertuig waarmede ze op weg zijn.
    Velen zijn op weg met een moordwapen, houden zich niet aan de opgelegde snelheid of aan de verkeersregels.
    Moest iedereen zijn mentaliteit van rijden wijzigen dan zou het verkeer veel vlotter en aangenamer verlopen.
    Liever om 18 uur thuis, dan om 17 uur in het ziekenhuis!!!!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Ook in miserie kan men galant zijn

     Reactie van Annr T. (56) Rebecq

    Ik kan er van mee spreken, bovendien is het Meiserplein qua structuur erg, erg moeilijk. Maar… wat ik OOK zie is dat van de weeromstuit veel andere automobilisten extra galant, vriendelijk, geduldig enz. zijn.
    Misschien als een soort tegengewicht wordt er dus ook geregeld gewuifd en geglimlacht. Ik geef daar extra aandacht aan.

    Een van de punten is ook dat blijkbaar niemand weet dat men bij het 'ritsen' degene die van links voorbij komt steken in feite 'zijn snelheid moet aanpassen aan de chauffeurs rechts'.
    Dat wordt ook té weinig benadrukt in de campagnes.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Voorstander van verdraagzaamheid

     Reactie van David D.(35) Heuvelland

    Inderdaad, hoffelijkheid in het verkeer is soms ver zoek de dag van vandaag, maar de maatschappij draagt daar ook een steentje toe bij.
    Welke werkgever tolereert nog dat je 5 min. te laat komt op je werk door verkeersomstandigheden? Bij mij weten geen enkele.
    En dan spreek ik nog niet van de maatregelen die genomen worden om het verkeer te vertragen met zoveel mogelijk verhoogde bermen, vernauwingen, enz.. De stress neemt alsmaar toe.

    Maar inderdaad, we zouden allemaal eens meer inspanningen moeten doen om verdraagzamer te worden op de weg.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Teveel bezig met andere zaken tijdens het rijden

     Reactie van Guus J.(62) Meppel

    Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar en verbaas mij vooral over de enorme haast die de meeste automobilisten hebben.
    Nog even inhalen voor de afslag, meerdere gevaarlijke inhaal acties en dan even later 2 auto's voor je staan bij de stoplichten.
    Niet handsfree bellen en sms'en tijdens het rijden: levensgevaarlijk.
    Ook vrachtwagenchauffeurs doen klaarblijkelijk van alles en nog wat achter het stuur. Je ziet ze afwijken van de lijn en in het voorbijgaan zie je de chauffeur een computer of telefoon bedienen.
    Hier zou veel meer op gecontroleerd moeten worden. Ook het op je bumper zitten door vrachtwagens is levensgevaarlijk.
    Ergeren doe ik mij niet meer in het verkeer, wel verbazen.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Verplichting herhaaldelijk theoretisch examen

     Reactie van Ignace D. (65) Brugge

    Al 46 jaar rij ik met de auto, waarvan 38 jaar beroepshalve.
    Van bij het begin van mijn dienst (5u.) tot einde dienst (13u), telde ik dagelijks meer dan 100 wagens die geen richtingaanwijzers gebruiken.
    Steeds weer zijn er die pipo ‘s die zo nodig op de 2de rijstrook moeten rijden en daardoor een gevaar zijn op de weg. De bestelwagens rijden nog het slechtste. Ze komen de snelweg op en verplichten je te stoppen om hen door te laten, niettegenstaande een omgekeerde driehoek laat zien dat ze geen voorrang hebben. Dan proberen ze om zo vlug mogelijk naar het 2e of 3e rijvlak te gaan, waar ze niet meer afkomen.
    In Engeland noemt men ze de” White Van Terrorists”. Een heel juiste benaming. Telefoneren of sms-en vinden ze normaal, ook parkeren op fiets- en voetpaden is normaal, net als  op de parkings 2 plaatsen innemen (egoïsten) of op plaatsen voor gehandicapten staan.
    Het regenweer zou geen slechte zaak mogen zijn want er zijn landen waar het meer regent dan hier en ze toch minder ongevallen hebben.
    Als de regering geld nodig heeft kan ze beginnen met al die overtreders te beboeten. Ze gaan verschieten hoeveel geld er zal binnenstromen.
    Bij mijn werkgever moesten we dikwijls een rijexamen doen en je staat telkens verstelt dat er zoveel veranderd is.
    De overheid zou iedereen moeten verplichten om na 2 jaar weer een theoretisch examen af te leggen.
    Er zijn er nu duizenden automobilisten die hun rijbewijs hebben gehaald en nadien nooit meer een wegcodeboek hebben ingekeken.
    De dag van vandaag moet ik kotsen als ik de baan op moet. Je rijdt nog geen km en je hebt al iemand ontmoet die de verkeersreglementen aan zijn laars lapt.
    Vraag ze zeker niet om wat hoffelijker te zijn, wat respect te hebben of de middenvinger gaat omhoog.
    Zeer triestig.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Degelijke opleiding is zeer belangrijk

     Reactie van Jean-laude V.(66) Ronse

    Ik ben het volledig met u eens wat het verkeer in de grootstad of zelfs in kleinere steden geldt.
    Ik heb zo de indruk dat veel bestuurders nooit de verkeersregels gelezen hebben. Volgens mij komt dit grotendeels door de opleiding die ze kregen van familie of privépersonen. Deze geven gewoon de fouten die ze zelf maken door aan de leerling.
    Zijn ze agressief, dan is de leerling agressief; gebruiken ze hun knipperlicht niet om een rondpunt af te rijden, dan heeft de leerling er ook geen weet van.

    Wat het verkeer op gewone wegen of snelwegen betreft is het in België niet erger dan in het buitenland, niettegenstaande het feit dat er daar, zogezegd meer geflitst of beboet wordt.
    Ik rij regelmatig op de autosnelweg  en gewone wegen in Frankrijk en Spanje. Wat ik daar zie is niet anders dan hier.
    Bij 120 km/h (of 130 in Frankrijk) word ik daar ook door talrijke auto’s voorbijgestoken. Het gaat om auto's van alle nationaliteiten, waarbij de Duitsers, Zwitsers  EN Nederlanders de hoogste toppen scheren.
    110km bij regenweer in Frankrijk? Een sukkelaar die zich daaraan houdt!

    Wat gevaarlijke maneuvers op de snelwegen betreft zijn de Spanjaarden wel de kampioenen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Overvolle wegen zowel in de stad als op ‘den buiten’

     Reactie van Mireille V.(53) Zemst

    Hoe meer mensen met de wagen rijden, hoe erger het gaat worden. Het is gewoon véél te druk op de autowegen en het gaat er niet op verbeteren, integendeel. 
    Zelfs hier in mijn buurt op 'den buiten’ rijden ze vaak bijna de benen onder mijn lijf vandaan als ik met de hond ga wandelen!  
    Misschien moeten we terug met paard en kar naar ons werk?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Overbevolking oorzaak van verzadiging?

     Reactie van Gust (64) Deinze

    DE oorzaak zou kunnen zijn dat het hier veel te dicht bevolkt is.
    In Canada op het platte land zie je dit soort zaken helemaal niet. Hoffelijkheid is er een normale zaak. In Toronto zie je dan weer net hetzelfde als bij ons. 
    In dicht bevolkte gebieden is dergelijk gedrag schering en inslag. Eigenaardig genoeg zijn de Nederlanders (met een betere rijopleiding) hier alles behalve sportieve autobestuurders.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!



    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!