men heeft zopas verlichting aangebracht voor dit kunstwerk het heet de ' Poort naar Gerhagen ' en staat op het rond punt in Engsbergen Tessenderlo het is een ontwerp van Karel Hadermann deze kunstenaar heeft het eigenhandig gemaakt en geplaatst
dit meisje is momenteel mijn topmodel dat ze talent heeft is voor mij zonder twijfel richt een lens op haar en ze gaat er voor ik en mijn fotoapparaat kunnen amper volgen ze poseert als een wervelwind de ene pose nog niet vastgelegd staat er één seconde later een andere
indirect geflitst via goudreflector op vrij grote afstand om zachtere weergave te krijgen het beeld is gecropt ..
het bedrijf waar deze schoorsteen staat sluit een afdeling en de schouw staat er plots werkloos bij
na korte tijd trekt de schouw krom door afkoeling en inwerking van vocht om omvallen of instorten te voorkomen besluit men ze af te breken met springstof gaat niet wegens te weinig plaats hangstelling plaatsen dus en manueel laag per laag afbreken en het puin naar binnen gooien
om de paar uren komt men naar beneden om puin te ruimen en op te bergen in containers stenen, cement, bekleding, metalen versterkingsbanden
tijdens zo'n opruimbeurt mee naar binnen gegaan om te fotograferen bleek dat toch iets gevaarlijker te zijn dan gedacht, een stuk voegcement kwam los op 100 meter hoogte en pardoes op mijn helm, gaf een behoorlijke klap
nog een paar cijfers : de schouw is (was) 100 meter hoog de binnendoormeter bedraagt 6 meter de muren onderaan zijn 1.4 meter dik dus de buitendoormeter is 8.8 meter nu kunnen we gaan tellen hoeveel stenen er in verwerkt zitten (laat maar)
de sloopfirma liet het me weten : 1.074.000 stenen genoeg om een 50-tal huizen te bouwen ..
voor mij een verrassing, dergelijke schoorstenen staan gewoon los op hun fundering ze blijven staan door hun gewicht, nochtans de winddruk moeten we niet onderschatten en .. die telt dubbel en dat wist ik niet, door de onderdruk achter de schouw gedraagt zich als een vliegtuigvleugel zo vertelde een sloper me
nog één anekdote en dan de foto's : mijn grootvader heeft de schouw nog helpen bouwen als kind vond ik zijn verhalen al fantastisch, ondermeer als hij vertelde hoe groot die schouw eigenlijk wel was en de binnenruimte
nu smaakte ik het genoegen dit te mogen fotograferen en dat is toch heel speciaal ..
wijzerplaten vragen net als gezichten sowieso om aandacht of het nu klokken zijn, of volt- en/of ampèremeters zo ook deze in onbruik geraakte manometer in een voor altijd stilgelegde afdeling van ver zag ik het ding schuin zijn kopje opsteken voor mij alleszins een foto waard ..
het was er zo donker dat ISO 800 noodzakelijk was brandpunt van 135 mm gebruikt om de meter los te maken van zijn achtergrond ..
een foto vandaag genomen met natuurlijk invallend daglicht wegens weinig van dat licht een belichtingstijd van 1/2 sec. aan ISO 100 dus .. statief gebruikt ..
een diafragma van f/6.3 zou met een standaardlens veel te weinig zijn voor voldoende scherptediepte .. met de hier gebruikte 12 mm lukt dit zonder problemen zoals je kan zien ..
en .. nu gaat men mij zeggen of schrijven dat de foto overbelichte delen bevat zoals het venster en een deel van een kastdeurtje alsof ik dat niet weet voor mij bevat de foto toch genoeg waardevolle elementen om hem te plaatsen
een analoge foto kan deze extreme lichtwaarden overbruggen doch onze digi niet die gedraagt zich als een dia en heeft een veel beperkter lichtbereik ..
een foto vandaag genomen met natuurlijk invallend daglicht wegens weinig van dat licht een belichtingstijd van 1.5 sec. aan ISO 100 dus .. statief gebruikt .. een standaardlens zou bij f/6.3 te weinig dieptescherpte opleveren de bij deze opname gebruikte 12 mm lens heeft daar geen moeite mee
jongeren in de herfst maar .. in de lente van hun leven ..
niet in de herfst van hun leven maar op een bladertapijtje van de herfst een foto uit mijn niet zo oude doos inmiddels is dit koppeltje gehuwd hebben een huisje gebouwd en .. verwachten hun eerste kindje elke maand mag ik op een vaste datum de groeivordering fotograferen 'k heb zo al mijn ideeën over foto nr. tien als ze het toestaan wordt dat dus een laaaaaaaaaaange panoramafoto waarop de fiere mama het kindje aan papa geeft
af en toe denken we nog wel eens aan de vertrouwde en zo waardevolle filmstripjes momenteel een beetje in de vergeethoek gedrukt door het digitale overwicht ..
met een beeldbewerkingprogramma kunnen we ze weer tevoorschijn toveren en de nostalgie weer tot leven brengen ..
voor een 10 maanden oud kindje is het een hele stap zelfstandig uit een speelmand klimmen trots kijkt ze na deze prestatie naar haar mama van : "zie je wel mama !"
indirect geflits via reflector om zachte belichting te verkrijgen ..
deze foto staat en valt door de verscheidenheid aan verlichting zelfs de kerktoren van ons dorp baadt in het licht 's nachts .. (bovenaan in 't midden)
op de Grote Markt van Tessenderlo met links een stukje gemeentehuis in 't midden de Sint Martinuskerk en rechts het oorlogsmonument waarop Sint Maarten zijn plaats gevonden heeft ..
de Grote Markt van Tessenderlo na afloop van de plechtigheid u ziet het oorlogsmonument waarop Sint Martinus de patroonheilige van ons dorp zijn plaats gekregen heeft .. achteraan de monumentale toren van de St.-Martinuskerk ..
wegens het slechte weer gingen de lezingen door in de Sint-Martinuskerk en zie .. na afloop was het plotseling stralend mooi weer we zullen maar niet klagen zeker ? ..
om Sarah een spookachtige aanblik te geven het daglicht van een venster met een goudfoliereflector van onder naar boven gereflecteerd .. invulflits via wit plafond om donkere delen op te helderen ..
ben Alouis nog eens gaan bezoeken in zijn lemen huisje het was bijna middag en de soep stond op 't vuur
foto genomen met indirecte flits via goudkleurige reflector onder hoek van 45 graden op die manier blijft de sfeer van het moment en de warme tinten bewaard ..
een portretje van Sofie en Sara op een houten vloer
wegens de overwegend gele kleur van de planken sloeg de witbalansmeter tilt gevolg .. Sofie en Sara sloegen blauw uit omdat de meter het overvloedige geel wou compenseren
oplossing: witbalansmeting op hand gezet en gemeten op een witte referentie (de achterzijde van een grijskaart) dus pré-instelling toegepast en het probleem was van de baan ..
alleszins beter dan in een fotobewerker corrigeren ..
foto genomen met natuurlijk daglicht van grote ramen links, rechts en voor
invulflits gebruikt met diffusorkapje voor opheldering en groothoekbelichting ..
wegens de overwegend gele kleur van de planken sloeg de witbalansmeter tilt gevolg .. Sara sloeg blauw uit omdat de meter het overvloedige geel wou compenseren
oplossing: witbalansmeting op hand gezet en gemeten op een witte referentie (de achterzijde van een grijskaart) dus pré-instelling toegepast en het probleem was van de baan ..
alleszins beter dan in een fotobewerker corrigeren ..
foto genomen met natuurlijk daglicht van grote ramen links, rechts en voor
invulflits gebruikt met diffusorkapje voor opheldering en groothoekbelichting ..
getracht de podiumsfeer weer te geven van het eerste optreden voor publiek van deze nieuwe groep Black Brain
er was heel weinig licht en veel beweging van de band in dit gore en berookte zaaltje vandaar de 1600 ISO het diafragma van f/8 was echt nodig om toch nog voldoende dieptescherpte te krijgen rest een sluitertijd van 1/15 s soms moeten we het met erg weinig doen en toch verwacht men van ons goede sfeerbeelden maar .. het moet niet altijd gemakkelijk zijn .. moeilijk gaat ook ..
een portretje van Sarah in een maïsveld de herfstkleuren momenteel voldoen prima als achtergrond brandpuntsafstand van 140 mm zorgt voor de wazige achtergrond zodat het model alle aandacht krijgt
invulflits gebruikt voor opheldering van schaduwen en donkere delen vooral de ogen heb ik hiermee benadrukt ..
deze oude haan die rustig maïs staat te pikken zal binnenkort tot plaats moeten ruimen als de nieuwe toevoerweg aangelegd wordt ..
in de achtergrond de nieuwe brug over het Albertkanaal te Ham zaterdag 6 oktober heeft men deze geplaatst ..
info over de nieuwe brug:
de brug is 108 meter lang, 14 meter breed en 500 ton zwaar tot op de oevers meet de brug 142 meter de vrije doorvaarthoogte bedraagt 9,10 meter dat is voldoende om duwvaartschepen met vier lagen containers door te laten onder de brug wordt nadien de vernauwing van het kanaal weggewerkt de opening van de nieuwe brug wordt verwacht tegen augustus 2008 de werken zullen dan 4,5miljoen euro gekost hebben
de zesjarige Emanuel staat tussen zijn klasgenootjes aan de start van de Scholenloop te gerhagen in Tessenderlo de gespannen zenuwen zorgen voor deze look ..
de weerman(vrouw) zei gisteren : een windstille ochtend met nevel en mist de zon zal echter vlug doorbreken .. meer moet dat echt niet zijn om 's morgens op post te zijn
het natuurgebied 't Asdonk blijft boeien is het niet met het vogelreservaat 'de Wielewaal' dan wel met de leuke en fotogenieke mensen die je er kunt tegenkomen ..
dit is een eerste foto van een verjaardags-fotoshoot georganiseerd door het feestvarken de rest staat onder embargo tot na het verjaardagsfeest
deze groene specht komt dagelijks in onze tuin mieren eten hij is blijkbaar helemaal niet opgezet met mijn aanwezigheid als ik dan nog ga invulflitsen is hij helemaal boos en gestoord ..
tijdens een ochtendwandeling en het uittesten van een nieuwe lens zag ik dit tafereeltje : een verhakkelde vlinder (ongelukje gehad?) op een plant in tegenlicht de namen ken ik niet, ben geen natuurkenner maar hier wou ik wel een foto van .. de donkere achtergrond (bos) zorgt voor extra benadrukking
opnieuw een foto met extremen een zwart paard in fel tegenlicht en .. jaja Fjet .. zonder invulflits eerlijk is eerlijk .. de afstand was te groot anders had ik hem wel gebruikt hoor
het gaat erom de juiste balans te vinden de weide mag niet overbelicht zijn en het paard moet nog detail bevatten en dus niet dichtslibben !
het mag niet steeds makkelijk zijn moeilijk gaat ook ..
vanmorgen tijdens het testen van een nieuwe lens kon ik dit plaatje verzilveren in natuurgebied en vogelreservaat het Asdonk stonden deze paarden zich samen te warmen in het ochtendzonnetje
de moeilijkheid lag hier in het enorme verschil in contrast en helderheid aangezien we een digitale foto qua belichtingspeelruimte kunnen vergelijken met een dia weten we dat dit krap is en dus vlug met overbelichting zitten om die reden eerst ingezoomd op het lichtveld achter de paarden en deze gemeten waarde vastgehouden in het geheugen met de AEL-toets daarna uitgezoomd, compositie bepaald en afgedrukt
iso waarde verhoogd naar 400 om een sluitertijd te bekomen van 1/320 sec. reden: opname zonder statief met brandpuntafstand van 250 mm dus om bewegingsonscherpte te vermijden ..
portretopname vanuit vogelperspectief directe flits was nodig wegens locatie onder een dicht bladerdek van een boom diffuserkapje op flits voor lichtverstrooiing
deze foto is eigenlijk heel elementair de kunst van het weglaten beoefend zelfs de kleuren moesten inleveren de foto heeft slechts vier hoofdkleuren
Annelore zelf schreef deze begeleidende tekst :
Een stralend zonnige dag... daar moeten we van genieten. Als we dat gevoel bovendien kunnen vasthouden op beeld, is het helemaal goed! Het invallend licht, het warme hout, een knalrood kleedje... het doet een mens stralen.
hoi, ik ben Isabelle zal ik iets voor jullie spelen met dit slechte weer ?
gelukkig kunnen we binnen ook nog fotograferen natuurlijk daglicht via een raam en beperkte invulflits met diffusor om te verzachten de diffusor in dit geval een mat opzetkapje maar het kan even goed een serviette of vel papier zijn zoals een dun papieren zakdoekje ..
dit is een groothoekopname op 13 mm met betrekkelijk weinig licht
indirecte flits via plafond om zacht licht te verkrijgen en sfeerbehoudend te fotograferen het is dan alsof een enorme lamp dit tafereel van boven belicht
mijn nichtje Erika die fotografie studeert voor en tijdens een fotoshoot met Sanne .. ze kwam drie dagen bij ons logeren en haar portrettechnieken bijschaven ..
invulflits gebruikt op 1/3 de van het normale vermogen om de harde schaduwen van de felle middagzon te verzachten ..
mijn nichtje Erika die fotografie studeert voor en tijdens de fotoshoot met Sanne .. ze kwam drie dagen bij ons logeren en haar portrettechnieken bijschaven ..
invulflits gebruikt op 1/3 de van het normale vermogen om de harde schaduwen van de felle middagzon te verzachten ..
wat mij bevalt in deze opname is het evenwicht tussen het licht buiten en binnen interieur opgehelderd met indirecte flits via plafond
eerst het licht van buiten gemeten door de lens en met AEL-toets vastgehouden daarna de hoeveelheid licht ingesteld voor het interieur op de externe flits wel gezorgd dat het binnenlicht zwakker is voor een natuurlijk ogende verhouding ..
deze muzikanten uit Engeland de Northern Stargroup waren twee weken te gast op een naburig en afgelegen voetbalveld waar ze hun generale repetitie hielden afgelopen donderdag
evenals vorig jaar en de twee komende jaren gebruiken ze dit veld en bijhorende kantine als uitvalsbasis om in verschillende Europese landen te gaan optreden
het was prachtig hun kunnen te mogen aanhoren en fotograferen volgend jaar ben ik zeker weer van de partij
wegens het late uur, weinig licht en snelle bewegingen van de muzikanten een ISO van 640, snelle sluitertijd van 1/200 sec. het diafragma mocht f/8 zijn voor een onscherpe achtergrond met een brandpuntafstand van 145 mm ..
deze knulletjes zaten geboeid te kijken en te luisteren naar de muziek van de Engelse Northern Star group tijdens een generale repitie een beetje aandacht voor de fotograaf kon er nog af
een warme kijk op Sanne in een doorkijkje de warme tinten komen van reflecterend licht via het hout in de omgeving 'k heb het zo maar gelaten en niet weggefilterd ..
na een vermoeiende kleuterschooldag filmpje kijken maar .. het filmpje begint reeds te vervelen of niet spannend genoeg ? zijn gezichtje spreekt boekdelen ..
de technische uitdaging in deze foto is de belichting een wit kussen op een zwarte bank is om problemen vragen het leidt al vlug tot over- en onderbelichting de camera moet hier een handje geholpen of zelfs misleidt worden
foto genomen met het aanwezige licht vandaar de ISO 400 met opzetflits via plafond op +1 gezorgd voor detaillering van de zetelkussens
jullie weten dat voor mij fotografie de kunst is van het weglaten awel dit is dan een uitzondering op die regel hier heb ik zoveel mogelijk op één foto willen krijgen en me toch een beetje aan de fotografische spelregels houden
een tweede uitdaging in deze foto is de balans tussen het licht van buiten en de uitlichting van het interieur .. het mocht er zomers uitzien
het buitenlicht is eerst gemeten en in 't geheugen vastgehouden (AE-L) de opheldering binnen is gedaan met opzetflits indirect via 't plafond flitsintensiteit op +1 gezet om het lichtverlies te compenseren
dit is een lange maar vrij smalle keuken door gebruik van een groothoeklens (12 mm) is dit niet zo opvallend
nog een voordeel van die lens buiten het groter maken van de werkelijkheid (zie de vroegere uitleg van Fjet over lenzen) zelfs bij een diafragma van f/5 is alles scherp van voor tot achter en dat is natuurlijk meegenomen ..
met genoegen plaats ik nog een portretje van boer Alouis
foto genomen in zijn lemen huisje
even wat uitleg over de opname :
het licht kwam van twee kleine vensters links en rechts de lichtval vond ik zo mooi dat het doodzonde zou zijn die te verstoren met een flits (een ootmoedige knieval voor Fjet) soms heeft hij gelijk woeha
maar .. dan komt de kat op de koord .. er was wel erg weinig licht dus .. ISO naar omhoog, 1000 ! dan zat ik nog erg krap, sluitertijd 1/20 s uit het vuistje en een diafragma van f/5.3
brandpuntafstand net gnoeg om geen bolvorming te krijgen van het gelaat
al met al een portret met behoud van de sfeer en het doorploegde gelaat waarop de jaren hard labeur af te lezen zijn
het had gekund natuurlijk maar dit huisje staat gewoon langs de weg hier in de buurt vandaag eindelijk de bewoner eens kunnen spreken en fotograferen een bijzonder ervaring
in volgende berichten het interieur en zijn bewoner die in dit huisje geboren en getogen is ..
Alouis komt vermoeid thuis van het hard labeur op het veld even op de bank tot rust komen en in een boek bladeren van een schilder uit Alken gespecialiseerd in oude boerderijen ..
Alouis komt vermoeid thuis van het hard labeur op het veld even op de bank tot rust komen en in een boek bladeren van een schilder uit Alken gespecialiseerd in oude boerderijen ..
daarna wacht weer het werk in zijn moestuin aardappelen aanaarden ..
het was er gezellig Alouis kon blijven vertellen over 'vroeger' men zou zijn verhalen moeten opschrijven of minstens opnemen ik heb alvast voor de fotografie mogen zorgen
deze middag gefotografeerd in eigen tuin blij dat ze er weer zijn maar we moeten ze wel delen met de talrijke duiven zouden duiven kleurenblind zijn ? ze trekken de groene af en smijten ze op de grond zo liggen er wel duizend onder de boom toch jammer ..
iemand een brilletje nodig ? terwijl ik braaf met mijn vrouw sta te wachten in de rij toch nog fotograferen een mens moet toch iets te doen hebben alleszins beter dan wachten alleen ..
weken lang en telkens hij me zag vroeg Jens of de kersen nog niet rijp waren en hoe dik ze al waren in 't eerst kende hij de naam niet en noemde ze 'spruitjes' nu was eindelijk het moment aangebroken en mocht hij de ladder op een feest voor hem ..
Magalie was echt op dreef en poseerde honderduit en veranderde per seconde van pose ik kon amper volgen met fotograferen maar het levert wel mooie plaatjes op
dit is geen studiopname, de opname vond plaats in een lege bovenkamer van een nieuw huis
opname met natuurlijk licht afkomstig van vensters slechts licht opgehelderd met indirecte flits via plafond omdat het model zo snel bewoog de sluitertijd de voorkeur te geven vandaar de 1/200 sec.
dezer dagen konden we wel een warm vuurtje gebruiken alsof het herfst was Sanne pookt dan ook met plezier in het vuur
de zwakke hoofdverlichting komt hier door kleine vensters op +/- 4 meter afstand vandaar de erg lage sluitersnelheid van 1/6 sec. voordeel is dan weer dat het vuur mooi en reëel weergegeven wordt met beweeglijke vlammen nadeel, het model mag geen millimeter bewegen, anders bewegingsonscherpte na drie opnamen lukte het een scherpe foto te krijgen
met zachte invulflits opgehelderd op subtiele wijze om de sfeer en reflectie van de vlammen in stand te houden
de boeiende uiteenzetting van Fjet onlangs over lenzen indachtig eens geprobeerd dit in toepassing te brengen Fjet stelde dat je met bepaalde lenzen, in dit geval een groothoeklens 12 mm de werkelijkheid naar je hand kunt zetten, dus anders weergeven dan het is of lijkt
in zwart/wit of sepia zou deze opname misschien ook interessant kunnen zijn ..
ditmaal verticaal genomen om het plafond en de vloer meer aandacht te geven de gloed van het vuur op het plafond komt hier nog meer tot uiting dan in de vorige foto ..
een opname met groothoeklens 12 mm om het hele interieur in beeld te krijgen een sluitertijd van 1/6 sec. om de vlammen in de haard in beweging te krijgen witbalans op bewolkt gezet om warmte te creëren geflits op het tweede gordijn, invulflits voor opheldering dus maar .. op subtiele manier zonder dat het opvalt
een van mijn stokpaardjes in de fotografie, interieurs hier komt bijna alles van pas wat men in de fotografie kan leren en beoefenen
een opname met groothoeklens 12 mm om het hele interieur in beeld te krijgen een sluitertijd van 1/8 sec. om de vlammen in de haard in beweging te krijgen witbalans op bewolkt gezet om warmte te ceëren geflits op het tweede gordijn, invulflits voor opheldering dus maar .. op subtiele manier zonder dat het opvalt
dit was geen makkelijke foto wegens de grote licht- en contrastverschillen de witte vlakken in de achtergrond mochten niet overbelicht zijn en de donkere voorgronddelen moesten nog doortekening hebben na drie opnames en zorgvuldige bestudering van het histogram kreeg ik dit resultaat ..
op advies van mijn vriend Kriekel een tweede versie van deze foto geplaatst hij vond in de vorige de lichtgroene vijverrand teveel aandacht wegtrekken van het modelletje
Julie laat het niet aan haar hartje komen ze is gisteren elf geworden en voor haar is het al lang goed zo ..
tegenlichtopname van Laura op het aanrecht eerst het licht door de vensters gemeten en vastgehouden invulflits afgesteld tot een aanvaardbare verhouding
aan de waterkant kom je soms elfjes tegen net voor zonsondergang je moet dan heel stilletjes zijn en vlug fotograferen ze zijn zo weer weg voor je er erg in hebt ..
geprobeerd het fragiele en tedere in deze opname te leggen
dat er in 1947 reeds goede grafisch ontwerpers waren bewijst dit embleem ook de vaklui die de matrijzen hiervoor maakten waren echte kunstenaars
dit embleem vond ik op de benzinetank van een BSA motor uit 1947 een ééncylinder 500 cc
emblemen en logo's komen we overal tegen, zelfs in huis sommigen zijn echte pareltjes door ze geïsoleerd te fotograferen komen ze mooi tot hun recht ..
een portretje van Julie vrij laat op de avond in de schaduw genomen gevolg : kleuren wat aan de fletse kant de dromerige blik van het meisje deden mij toch besluiten deze foto te plaatsen
Model NIKON D80 Belichtingstijd 1/125 s F-getal f/5.6 Belichtingsprogramma Normaal programma ISO-sluitingstijden ISO 100 Datum/tijd origineel 25/04/2007 17:35:44 Berekeningswaarde van belichtingstijd 0.00 eV Wijze van meten Patroon De flits heeft gewerkt Brandpuntsafstand 90 mm Aangepaste rendering Normaal proces Belichtingsmodus Automatische belichting Witbalans Automatische witbalans Focuslengte bij 35mm-films 135 mm
tijdens het beantwoorden van een vraag van Dirky over het belichten tijdens moeilijke omstandigheden (huwelijksjubileum van zijn ouders) besloot ik deze foto te plaatsen
niet omdat het een goede foto is maar omdat hij zo moeilijk was om te maken
het betreft een vrij grote en pikzwarte zaal tijdens de eerste dans op een bruiloftsfeest enkel en alleen verlicht op dat moment met kaarsen
een geflitste foto leverde wel een goed belicht plaatje op maar de sfeer was foetsie wat schiet er dan nog over ?
fotograferen met bestaand licht maar dan met heel erg weinig en .. er was beweging tijdens het dansen alsof het nog niet moeilijk genoeg was
dus iso-instelling naar omhoog, in dit geval iso 800 had ik mijn huidige Nikon D80 gehad was het zeker iso 1600 geworden de D70 zou teveel ruis opgeleverd hebben
diafragma naar minimum dus lens vol open om zoveel mogelijk licht binnen te laten maar wie komt er dan op de proppen ? juist ja .. meneertje sluitertijd en die wou in dit geval niet sneller dan 1/5 sec. !
maar je ziet .. ondanks al die tegenstrijdigheden toch nog een bruikbare sfeerfoto moet ik steeds aan onze Fjet denken tijdens zijn werk als fotojournalist moest hij steeds en onder alle omstandigheden bruikbare foto's afleveren
detailopname van enkele orgelpijpen door dichtbij opname met groothoekinstelling krijg je het effect of deze pijpen uit alle macht staan te blazen zoals in de tekenfilms van Disney
eerder heb ik reeds verslag gegeven over de bouw van dit huis nu is het klaar en mag het nog eens op de foto
hij heeft hier twee jaar eigenhandig aan gewerkt het is volledig opgetrokken met eikenhouten balken daarna werden de openingen opgemetseld (onder) en boven met hout en isolatie dichtgemaakt
mijn petje af voor deze krasse gepensioneerde senior !
binnenzicht van de Sint-Luciakerk (1840) van Engsbergen Tessenderlo achteraan het Jacob Verbuecken orgel vervaardigd in 1752
er zijn hier reeds zovele binnenzichten van kerken getoond dus wou ik het eens anders en heb de boel omgedraaid normaal kijken en fotograferen we vanuit het standpunt van de kerkganger of bezoeker ditmaal heb ik een beeld gebracht zoals de voorganger of dorpsherder zijn kerk ziet alhoewel herder ? er zijn geen schapen te zien
Het klavier en register van dit geklasseerd orgel uit 1752 vandaag gefotografeerd met bestaand licht
Voor de liefhebbers een beetje info :
In de Sint-Luciakerk (1840) van Engsbergen Tessenderlo staat een orgel van de befaamde Geelse orgelbouwer Jacob Verbuecken vervaardigd in 1752. Op 4 november 1976 werd het instrument beschermd en behoort sindsdien tot het orgelpatrimonium in ons land.
een van de meest gebruikte verbindingstechnieken in onze wereld .. moeren en bouten de eenvoud zelver maar quasi onmisbaar denk maar aan bruggen, treinen, schepen, liften enz ..
indirect geflitst via een wit plafond .. telestand van 125 mm (187 mm kleinbeeld) gebruikt om geen vertekening (bolvormig) te krijgen van het gelaat en .. om de omgeving weg te laten .. als de omgeving niet bijdraagt tot het geheel laat je die beter weg .. het portret of gelaat krijgt aldus maximale aandacht ..
deze twee jonge mensen eens gefotografeerd op een andere wijze dit is geen bewerking en ook geen studio-opname gewoon bij hen thuis op een stuk vinyl ..
een nachtopname genomen op 32 meter hoogte (164 treden) voor een beter overzicht
van de omgeving ..
de verschillende kleuren licht zijn afkomstig van het soort lamp .. er zijn natriumlampen met monochroom licht .. buislampen met geel/groen licht en natuurlijk gloeilampen met hun kenmerkend warm licht ..
een avondopname tijdens het zogenaamde 'blauwe uur' ..
de lens die ik hier gebruikte heeft duidelijk last van vignettering (verdonkering naar de hoeken toe) .. hier stoort het me niet .. het geeft zelfs een 'omvattend gevoel' ..
Asdonk in de winter .. zo zag mijn geliefde Asdonk er vanmorgen uit tijdens mijn wandeling .. meer dan reden genoeg om er even stil te staan .. het in je opnemen en even te fotograferen .. met jullie delen is dan de kers op de taart ..
dat heet dan gelukkig zijn .. niets leuker voor een fotograaf dan portretjes maken van mensen die mekaar graag zien en gelukkig zijn ..
indirect geflitst via schuin plafond als reflector .. dit zorgt voor een zachte belichting zonder harde schaduwen .. camera was ingesteld op Slow-Rear .. wil zeggen : sluiter gaat open voor de normale registratie en net voor hij dichtgaat volgt er een invulflits .. dit zorgt voor opheldering van donkere delen in de foto en correcte kleurweergave ..
Trap .. bewerkt bewerkte detailopname van een trap in het Kursaal te Oostende .. van een eerder banale foto een foto maken die aandacht trekt .. via selecteren, kopiëren, plakken en meerlagentechniek één zwart/wit- (negatief), één kleuren- en één sepiafoto gemaakt .. in een nieuwe afbeelding weer samengevoegd tot een geheel ..
ondanks de stevige wind toch nog wandelaars .. vooraan een gezinnetje met hond en achteraan een verliefd koppeltje ..
de foto is niet scherp wegens 300 mm lens, geen statief en sluitertijd van 1/20 sec. de harde wind rukte en snokte .. kon amper mijn fototoestel stil houden ..
toch geplaatst omdat het een sfeervol plaatje is ..
door bewerking getracht de sfeer van een oude kleurenfoto op te roepen ..
de originele foto gecorrigeerd op perspectief .. met meerlagentechniek een sepialaag gemengd met de originele kleurenlaag door overvloeien en vermenigvuldigen waardoor de lichte kleuren donkerder worden ..
ik weet het .. fotowedstrijdliefhebbers gaan dit niet graag zien die totale zwarting .. maar het accentueert zo mooi de warme en uitnodigende lichtval in deze foto .. dit kon ik echt niet laten liggen ..
hoge ISO waarde van 1250 moeten gebruiken om uit de losse hand deze opname te kunnen maken .. weer geen statief mee ..
in de Delvauxzaal een blik omhoog levert dit plaatje op .. ze zijn daar nog steeds in kerststemming .. weliswaar de laatste dag volgens de receptioniste .. morgen wordt alles afgebroken ..
vanavond ging hier een Wieneravond door met het Orkest JOHANN STRAUSS en MUZIEKTHEATER LODZ ..
hoge ISO waarde van 1250 moeten gebruiken om uit de losse hand deze opname te kunnen maken .. weer geen statief bij ..
getracht met bewerking het beeld in overeenstemming te brengen met het gebeuren en de sfeer .. de lucht vervangen en zwaarder gemaakt .. contrast verhoogd en helderheid verlaagd ..