Inhoud blog
  • Histogram
  • Lichtmeting
  • Reflex 2
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    1941
    de mannen van in de oorlog
    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     

    Witbalans

    Uit CVO Meise-Jette
    Ga naar: navigatie, zoeken

    De kleurtemperatuur van EEN lichtbron FOR Wit Licht is gedefinieerd ALS EEN van de Temperatuur Lichaam waarvan Zwart Licht Het uitgestraalde dezelfde kleurindruk Advocate ALS de werkelijke lichtbron. De kleurtemperatuur wordt meestal uitgedrukt in Kelvin (K). Volgens de Wet van Wien neemt de golflengte Van het uitgestraalde Licht af gehaald toenemende Temperatuur en heeft blauwig Licht (korte golflengte) EEN Hogere kleurtemperatuur Dan roodachtig Licht. Vreemd genoeg wordt voldaan EEN Lage Licht kleurtemperatuur ALS "warmere" Ervaren Dan Licht voldaan EEN Hoge kleurtemperatuur.

    Inhoud

    [verbergen]

    Correctie deur Oog

    De Kleur Van het Licht DAT EEN deur vel wit papier Helder weerkaatst wordt is in feite afhankelijk Van het omgevingslicht. BIJ verlichting Kunstlicht is de deur Kleur Anders Dan BIJ verlichting deur daglicht. Het Oog corrigeert This schijnkleur doordat de betreffende kleurgevoelige cellen (de kegeltjes) nvt Tijd Sterker uitgeput raken en de opvang van Sterke signalen to the Brain Leiden Korte.

    Juiste filmkeuze

    BIJ foto-en filmopnamen vindt This Aanpassing echter niet Toesteleigenschap Plaats. BIJ toepassing van lichtgevoelige films (Zoals BIJ Gewone fotografie) wordt daarom EEN filmtype gekozen, DAT is afgestemd op de kleurtemperatuur van de lichtbron. Vooral BIJ omkeerfilm, waarbij Achteraf Geen correctie mogelijk is, is Het Belang Van Het juiste filmtype te Kiezen.

     
    Dachtlichtfilm gebruikt BIJ daglicht Advocate de juiste Weer Kleur. Kunstlichtfilm gebruikt BIJ EEN daglicht Advocate blauw kleuzweem Weer. Vroeger had ALS JE EEN fotgraaf EEN STEL hiel filters Nodig OM de witbalans te manipuleren



    Witbalans INSTELLINGEN

    BIJ analoge fotografie Werden This kleurtemperatuurverschillen gecompenseerd deur Verschillende Typen film van filters te Kiezen. In DIT digitale tijdperk is DIT echter makkelijker te Aan passagiers, kwam de witbalans stand op de camera kunnen we This Kleuren compenseren. We vertellen bijvoorbeeld Dan Aan de camera Welk object van de foto wit is. De camera berekent Dan Het Verschil Tussen de kleurtemperatuur op Het object en de neutrale Waarde Het sterven Zou moeten bevatten en compenseert Alle Onderdelen van de foto DAT Verschil voldaan.
    Bijvoorbeeld: Wordt EEN foto genomen in schaduwrijke omstandigheden, waar Meer Blauw Licht op de sensor valt, Dan zAL de camera Het Blauwe Licht Gedeeltelijk compenseren deur Meer Rood toe te voegen, ALS we de witbalans Correcte Hebben ingesteld.

    Voert Licht van de gloeilamp EEN Boventoon, DIT betekent Meer geel Licht en de opvang van Groen Licht Blauw (van RGB, Rood Groen Blauw) op de sensor, Dan zAL de camera hier rekening mee houden en koeler (blauw) Licht toevoegen, waardoor de foto ER toch neutraal uitkomt: Wit is wit Echt.
    Met behulp van EEN Witte Kaart (van Een blad papier) kunnen we de camera helpen ontmoette de Instelling. De meeste camera's Geavanceerde Hebben OM EEN mogelijkheid Handmatig de witbalans in te Stellen (DUS niet via de voorgeprogrammeerde Opties). Richt de camera Je Dan op zo'n Kaart (wordt EEN Beetje schuingehouden, zodat sterven Het Licht van de omgeving op de Kaart valt) en vult Het Hele beeld ER mee. Druk op Kunstvlaai JE de Witbalans Knop (controleer JE handleiding) en wordt vanaf Dan Elke foto is voldaan sterven Waarden gecompenseerd.
    ALS JE lichtomstandigheden veranderen, Moët de witbalans Opnieuw Aangepast Worden.

    Het is Wat vervelend SOMS OM Elke Keer sterven Instelling vanuit België te moeten, daarom vind JE JE camera op OOK vooringestelde Waarden. Zonlicht, bewolkt, schaduw, gloeilamp Licht, enz. Afhankelijk van de omstandigheden Geef je de Compensatie AAN.
    Over Het Algemeen zullen de witbalans INSTELLINGEN al EEN redelijke correctie opleveren, MAAR Het resultaat zAL niet Altijd perfect zijn. Niet Bekijk alle lichtomstandigheden zijn namelijk hetzelfde, avondzonlicht is Anders Dan overdag zonlicht, gloeilampen Geven Verschillende Kleuren afhankelijk van Het Merk en de leeftijd van de lamp, enz. Het wordt OOK BIJ Wat lastiger Licht Twee van lichtbronnen, Moet JE VOOR EEN Dan Kiezen van de lichtbron EEN Waarde Ergens in Het Midden Kiezen.


    Voorbeeld:
    Kleurtemperatuur-voorinstellingen Nikon D700:
    gloeilamplicht: 3000K
    directe zonlicht: 5200k
    flitslicht: 5400K
    bewolkt: 6000K
    schaduw: 8000K

    Wat is witbalans?

    Image:Wit.jpg

    Over Het Algemeen zAL de Automatische witbalans Instelling Werken prima. Zowel Binnen en Buiten ALS in Verschillende lichtomstandigheden. Ben JE Dan Nog niet Tevreden over de lichttemperatuur, Dan Kan JE EEN van de voorkeursinstellingen Kiezen. Bevalt Het Dan Nog niet, Dan Kan JE ER VOOR uiteindelijk Kiezen OM EEN Meting van te DOEN EEN EEN Bewerking in Grafisch bewerkingspakket.
    Witbalans heeft alles te voldaan vanuit België de kleurtemperatuur van de lichtbron waarmee JE DIT fotografeert en schoffel Licht op de camera valt. Bekijken we de witbalans Instelling van de camera.
    Het idee Achter witbalans JE DAT is de Kleuren van de foto rekening houdend corrigeert voldaan Het Licht waarin de foto genomen Werd. Niet Alle Typen Licht Leveren namelijk dezelfde kleurverdeling Typen op in Het lichtspectrum.
    WIJ DAT Zien Altijd niet, omdat de Brain Onze Verschillende Kleuren Toesteleigenschap compenseren (we DAT EEN Weten vel papier wit is, DUS OOK Het Zien we ALS wit), MAAR EEN camera is hier gevoeliger Veel VOOR.
    Hierdoor Kan gebeuren Het DAT WIJ ALS Wat wit TL Licht Zien, de camera ALS EEN blauwe waas registreert.
    Produceren gloeilampen vooral in Het Licht en reed gele Deel van Het Spectrum en daarom Krijg JE gele / oranje foto's ALS JE Zonder flits fotografeert Binnen. Met de witbalans Stellen we in welke Delen van de foto Echt wit zijn en DUS Wat de neutrale Kleur is.
    Drie Primaire Kleuren (niet blauw, rood en geel, MAAR Rood, Groen en Blauw = RGB) Vormen de sensor in Het Witte Licht DAT WIJ Midden op de dag Zien. Afhankelijk van de belichting in Komen This Kleuren Verschillende verhoudingen waardoor de foto VOOR EEN reed Juist van de Blauwe Gloed krijgt.

    Temperatuur (K) mired Omschrijving
    1200 833 kaarslicht
    2000 500 zonsopkomst en zonsondergang
    2.800 357 wolfraam-gloeilamp (Gewone lamp), zonsopkomst en zonsondergang
    3000 333 studiolamp, 3000-TL lamp Kleur ("/ 830" is kleurweergave 80 en kleurtemperatuur 3000 K)
    3200 312 halogeenlamp
    3400 294 filmzon
    3500 288 EEN uur na zonsopkomst
    4000 250 Kleur 4000-TL lamp ("/ 840" is kleurweergave 80 en kleurtemperatuur 4000 K)
    4200 - 4700 238-213 mengsel van kunst-en daglicht
    5000 200 fototoestel-flitser, daglicht ("D50" is "Daglicht 5000")
    5600 178 standaard daglicht
    6000 167 middagzon
    6500 154 Wit / Neutraal. Standaard waarde voor Televisie van de monitor.
    7000-10000 141-100 Zware bewolking schaduw van de Aan de Noordzijde. Zonder directe zonlicht.


    Mired

    De kleurtemperatuur in Kelvin wordt het redden OOK uitgedrukt in Mired, Wat STAAT VOOR Micro wederzijdse mate, Ofwel 1 Miljoen euro gedeeld deur de kleurtemperatuur in Kelvin. Daglicht van 5000 K heeft Dan EEN Waarde van 200 Mired. This Eenheid heeft DAT ER Het Voordeel Eenvoudig mee gerekend Kan Worden. EEN EEN kleurcorrectiefilter veroorzaakt Vaste verschuiving van bijvoorbeeld 20 steken in de kleurtemperatuur. EEN blauw filter van 20 Mired Advocate Dan EEN daglichttemperatuur van 180 Mired (5555 K), EEN rood filter van 20 Mired Advocate Dan 220 Mired (4545 K).

    Instellen van de witbalans op de camera

    Canon

    Nikon

    Sony

    Creatief

    Zoals voldaan Alle handmatige INSTELLINGEN in de fotografie kunnen we de opgedane Kennis creatief inzetten OM Mooie Effecten te bereiken. BIJ JE ER zonsondergangen Kan bijvoorbeeld Kiezen VOOR OM voldaan Opzet schaduw in Te Stellen BIJ Het nemen van de foto zodat Het Blauwe Meer Nog Licht ER wordt uitgefilterd en de foto Meer to rood neigt. Vooral aardig BIJ toch al reed luchten. Juist van een ER VOOR Kiezen Meer blauw Licht toe te voegen OM EEN koel van 'schoon' beeld te bewerkstelligen.
    Vergeet vooral niet te experimenteren en onorthodoxe INSTELLINGEN te Kiezen. Met EEN enkele Verandering van de witbalans Kan de Hele sfeer van de foto op slakken veranderen.

    Voorbeelden

    Hieronder Twee reeksen van voorbeelden. Eenmaal Buiten waar dachtlicht AANWEZIG is, is de Tweede riekt Binnen voldaan Kunstlicht genomen.

    opmerking Buiten Binnen opmerking
    Gloeilamp
    TL-licht
    Zonlicht
    Flits
    Bewolkt
    Schaduw
    Auto
    Persoonlijke INSTELLINGEN


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 05/04-11/04 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 16/10-22/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 07/11-13/11 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!