10 dagen in rotterdam................Foto's zijn te vergroten door er op te klikken 10 dagen voorbij, nu weer thuis.
17-03-2007
16-03-2007
.
AFSCHEID
Toen wij dinsdag terug kwamen uit Amsterdam, een berichtje op de mail.
Een tante van mij, een Nonnetje, 90 jaar, ruim 70 jaar in het klooster, had griep gehad, en kwam er niet door heen.
De volgende dag naar Tilburg, en de achteruitgang in 3 weken was zo groot, haar ogen stonden echt op breken, maar ze had gelukkig geen pijn.
Voor Haar hoefde het al een tijdje niet meer, geestelijk zeer sterk, maar lichaamelijk kon ze steeds minder, en op Haar verjaardag, goed 3 weken terug, en toen we spraken over dat ze 90 geworden was, zei Ze, "Dan wordt het tijd dat Ik ga Hemelen".
En Gisteren kregen we het bericht dat Ze VREDIG is gestorven,
Zal haar zeer missen, ging er alle 4/5 weken heen, een lief klein vrouwtje, Haar hele leven in dienst van de kinderen gesteld, Zij was altijd hoofd van een Kleuterschool.. En bij het steeds meer wegvallen van Broers en Zussen, ben ik als oudste van de volgende generatie, een beetje tot contactpersoon benoemt tussen Haar, het klooster en de Familie.
Op de foto is Zij het met het ronde kapje.
DAT ZIJ DE RUST EN VERLANGEN MAG VINDEN.
Maeslantkering
De deuren (cirkelsegmenten van 22 meter hoog en 210 meter groot, die op het water drijven omdat ze hol zijn van binnen), draaien vervolgens naar elkaar toe. Op het moment dat ze elkaar (bijna) raken, stromen ze vol met water zodat ze afzinken naar de bodem en de Nieuwe Waterweg vrijwel volledig wordt afgesloten. Om te voorkomen dat de deuren beschadigen blijft er een kleine opening (ca. 80 cm) tussen de deuren, maar hierdoor kan slechts weinig water stromen.
De scharnierpunten van de twee deuren vormden voor de bouw een grote technologische stap: ze moesten niet alleen toestaan om de deuren open en dicht te draaien, maar moesten ook in staat zijn om de deuren omhoog en omlaag te laten gaan. Uiteindelijk zijn hiervoor de grootste kogelgewrichten ter wereld gemaakt; de kogels hebben een diameter van 10 meter..
Maeslantkering
Maeslantkering met op de achtergrond, HOEK van HOLLAND
Maeslantkering
Maeslantkering
HMS ARK Royal en de Hr. Ms. Johan de Witt
Hr. Ms. Johan de Witt
Amsterdam/Handelskade-PTA, de Hr. Ms. Johan de Witt, een amfibische transportschip, van de Koninklijke Marine. Casco in 2003 gebouwd bij Galatz Shipyard in Roemeniƫ, en afgebouwd bij Schelde Marinebouw., Vlissingen.
HMS ARK Royal
HMS ARK Royal
HMS ARK Royal
14-03-2007
Een dagje Amsterdam
'smorgens richting Velsen gereden,het was af en toe mistig, daar de boot gepakt. Stond al lang op het programma, maar nu toch maar gedaan. Ook nog de sluizen van Ijmuiden, en de havens bezocht, was weer een leuke dag.
De sneldienst te water tussen Velsen en Amsterdam!
De draagvleugelboten van Fast Flying Ferries brengen u van Velsen-Zuid (Pontplein) binnen een half uur naar Amsterdam Centrum en terug. Het type Voskhod 2M-FFF biedt plaats aan 79 passagiers en 2 bemanningsleden (kapiteins) en wordt aangedreven door een dieselmotor met een vermogen van 788kW bij 2300 omw./min. De maximumsnelheid die het schip kan halen is ongeveer 70 kilometer per uur
Length: 27.6 meters (92 feet)
Width: 6.4 meters (21 feet)
Draft (displacement mode): 2.1 meter (7 feet
)
Draft (foilbourne): 1.1 meter (3.7 feet)
.
echt Amsterdam
MATROZEN EN KANONNEN Al van ver zie je de masten van het schip dat voor het museum ligt. Het is de 'Amsterdam'. Een boot met die naam verliet in 1749 de Amsterdamse haven voor zijn eerste reis. Het kwam niet ver. Voor de Engelse kust ging de Amsterdam ten onder in een schipbreuk. Het schip in het IJ is helemaal nagebouwd. Zodra je de loopplank over bent stap je terug in de tijd. Je ziet zeilmakers, scheepslieden en touwslagers aan het werk. Matrozen zwabberen het dek en hijsen de lading aan boord. In de kombuis maakt de kok en zijn hulpjes een echte zeemansmaaltijd klaar. Misschien nodigen de officieren je wel uit om een hapje mee te eten. Wie weet ben je net op tijd voor de plechtige zeemansbegrafenis of voor het afschieten van het kanon.
Voor de Passagiers Terminal Amsterdam aan de Handelskade ligt sinds vrijdag het Britse Vliegdekschip HMS ARK ROYAL. De HMS ARK Royal is 210 meter lang en behoort sinds 1985 tot de Britse vloot. Het enorme marineschip heeft bijna 1200 mannen en vrouwen aan boord