Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
26-02-2007
bmw 502
BMW 502
Begin jaren vijftig lanceert BMW haar grote limousine 501 (in de volksmond al snel Barok-engel genoemd vanwege de vele rondingen), voorzien van een zescilinder-in-lijn. Het is de eerste nieuwe BMW na de Tweede Wereldoorlog. De 501 heeft echter moeite met de goedkopere en even snelle concurrenten als de Opel Kapitän en Mercedes 220. Om aan de vraag naar meer vermogen en prestige te kunnen voldoen, presenteren de Blauw-Witten in 1954 op de Salon van Genève de 502. Het van de 501 afgeleide model wordt aangedreven door een nieuwe, geheel lichtmetalen V8 van 2.580 cc. Het is de eerste lichtmetalen V8 ter wereld, en tevens de eerste Duitse V8 van na de Tweede Wereldoorlog.
De V8 levert 100 pk, waarmee de 502 in 15,5 seconden naar de 100 sprint en een topsnelheid van 166 km/h haalt. De 502 is te onderscheiden van zijn zescilinder broertje 501 door een chroomstrip over de flanken en in de spatborden geïntegreerde mistlampen. Begin 1955 komt deze motor, echter met vijf pk minder, ook beschikbaar in de eenvoudiger carrosserie van de 501. In september 1955 verschijnt een derde V8-variant, de 502 3,2-liter, met een tot 3.168 cc opgeboorde V8, die het tot 120 pk schopt. Het model is, op de motor na, volledig identiek aan de 502 2,6-liter. In 1957 komt het topmodel van de 502-serie op de markt: de 3,2-liter Super. Dankzij enkele kleine aanpassingen levert diens V8 nu 140 pk.
Vanaf oktober 1959 is de Super de eerste Duitse auto met standaard schijfremmen vóór en tot eind 1963 de snelste Duitse limousine. Dit alles mag echter niet baten de BMW 501/502 is door zijn exorbitante verkoopprijs niet het succes waar BMW op hoopte. In 1961 wordt het programma nog eens op de schop genomen, waarbij de 2,6-liter V8 voor de 2600 L tot 110 pk wordt opgevoerd; alle uitvoeringen worden omgedoopt in 2600/3200, de type-aanduiding 502 verdwijnt geheel. In maart 1964 wordt de productie gestaakt.
26-02-2007 om 11:09
geschreven door skodaman
25-02-2007
nsu spider
Spider - eerste auto met wankelmotor
In 1964 heeft NSU de eerste auto met een wankel motor gebouwd, de NSU WANKEL-SPIDER werd in 2481 exemplaren gebouwd tussen 1964 en 1967.
De NSU Spider heeft een rotatieve motor KKM 502 (ontwikkeld door wankel) van498 cm³. De twee draaizuigers geven een een sterkte van 50 PK.
Topsnelheid 150 km/u Snelheidsopdrijving van 0 tot 80 km/u in 9,6 sek Afmetingen (in cm): lengte 3580 - breedte 1520 - hoogte 1260 Gewicht (volgetankt) 700 kg
25-02-2007 om 21:50
geschreven door skodaman
vw kever
De volkswagen kever is de bekendste Volkswagen ooit, de bekendste Duitse auto ooit, en in het algemeen, één van de bekendste auto's ooit. In feite heette de auto tot 1967 niet Volkswagen Kever, maar werd hij Type1,1200,1300 en 1500 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar de vorm van de auto deed wereldwijd denken aan een kever, waardoor Volkswagen de naam zelf ook ging gebruiken. Waarschijnlijk was de New York Times de eerste die de Volkswagen een Kever (Engels: Beetle) noemde.
25-02-2007 om 12:00
geschreven door skodaman
24-02-2007
barbier T car
T-Ford (Ford model T) was de eerste auto die in 1908 in massaproductie werd genomen door Ford. Om de massaproductie efficiënt te kunnen houden zou Henry Ford over deze auto hebben gezegd: Je kunt hem bij ons in alle kleuren kopen, als het maar zwart is. Deze uitspraak staat in schril contrast met de waarheid. De auto was tot 1914 in meerdere kleuren verkrijgbaar. Door de massaproductie was het een betaalbare auto.
In 1918 was de helft van alle auto's in de Verenigde Staten een Ford-T. De productie van de T-Ford vond plaats tussen 1908 en 1927 en er werden in deze periode meer dan 15 miljoen van deze voertuigen verkocht.
24-02-2007 om 00:00
geschreven door skodaman
AUSTIN- HEALEY De uit Cornwall afkomstige Donald Healey was het grootste deel van zijn leven werkzaam in de auto-industrie van de Midlands. Begonnen bij het merk Invicta stapte hij in 1934 over naar Triumph. Na het faillissement van Triumph begon Healey een eigen automobiel fabriek in Warwick en lanceerde in 1946 de eerste Healey.
Sir Leonard Lord, directeur van Austin zocht rond dezelfde tijd een sportwagen om het Austin gamma aantrekkelijker te maken voor export naar Amerika. Hij had de keuze uit drie merken; Frazer-Nash, Jensen en Healey. Toen tijdens de autosalon van 1952 de Healey 100 (voorzien van Austin techniek) een overdonderend succes bleek was de deal snel gesloten en het merk Austin Healey (1953 1971) geboren.
24-02-2007 om 00:00
geschreven door skodaman
alfa giulietta berlina
De Alfa Romeo Giulietta is een wagen van de Italiaanse autobouwer Alfa Romeo dat werd gemaakt tussen 1954 en 1962. In 1962 werd de Giulietta opgevolgd door de Giulia.
Er zijn twee verhalen over hoe de Giulietta aan haar naam kwam. Volgens het eerste werd de naam voorgesteld door de vrouw van de Italiaanse poëet Leonardo Sinisgalli. Het tweede verhaal gaat over een Russische prins. Op het autosalon van Parijs in 1950 werd de Alfa Romeo 1900 voorgesteld in het bijzijn van zeven Alfa Romeo directeurs en hun Grand Prix piloot Jean-pierre Wimille. Toen de Russische prins hun herkende zei hij "Jullie zijn acht Romeo's zonder één Giulietta?", verwijzend naar het beroemde toneelstuk Romeo en Julia. 1954 was bovendien ook het jaar dat de Italiaanse film La Strada een oscar won, met in de hoofdrol Giulietta Masina.
24-02-2007 om 00:00
geschreven door skodaman
23-02-2007
cadillac eldorado
23-02-2007 om 17:04
geschreven door skodaman
cadillac serie
23-02-2007 om 13:30
geschreven door skodaman
ford crestline uit 1953
23-02-2007 om 11:29
geschreven door skodaman
pontiac skater
23-02-2007 om 11:26
geschreven door skodaman
tatra van 1949
Tatra is een Tsechisch auto - en vrachtwagenmerk, onder deze naam actief sinds 1919. De geschiedenis van de firma gaat verder terug, zo maakte het haar eerste auto en vrachtauto (bijna tegelijkertijd) in 1897. Na de Tweede Wereldoorlog had Tatra succes met de T600 Tatraplan. Aan dit model werkte Hans Ledwinka nog mee vanuit de gevangenis, waar hij vastzat na de Tweede Wereldoorlog. Na een korte, door de staat gedwongen, productiestop voor personenauto's werd in 1956 de T603 getoond aan het publiek.
23-02-2007 om 00:00
geschreven door skodaman
22-02-2007
yeti rally car
22-02-2007 om 22:10
geschreven door skodaman
octavia rally car
22-02-2007 om 22:06
geschreven door skodaman
21-02-2007
black cat
21-02-2007 om 14:45
geschreven door skodaman
skoda formule 1
Dit is mijn eigen ontworpen skoda formule 1 voor 2007
21-02-2007 om 13:54
geschreven door skodaman
20-02-2007
cadillac sedan van 1958
20-02-2007 om 17:41
geschreven door skodaman
black fabia
20-02-2007 om 17:22
geschreven door skodaman
skoda tudor
20-02-2007 om 12:39
geschreven door skodaman
02-12-2006
de new fabia wordt in 2007 op het autosalon in geneve voorgesteld