Vaclav Klement en Vaclav Laurin begonnen in 1896 een werkplaats waar fietsen werden gerepareerd. In 1905 werd een eerste auto gepresenteerd, onder de naam Laurin & Klement. In 1912 nam Laurin & Klement de RAF-autofabriek over. Om de positie na de eerste Wereldoorlog op de binnenlandse markt te versterken fuseerde het bedrijf in 1925 met Skoda. Tot 1928 werden de autos verkocht als Laurin & Klement-Skoda. Daarna verdween de toevoeging Laurin & Klement. Daarmee werd een roemrucht merk definitief van de markt verdwenen
Skoda 422 1932 In 1933 presenteerde Skoda de Skoda 422 . De auto werd aangedreven door een kleine 20pk viercilindermotor met een inhoud van 995cc. Het chassis van de wagen bestond uit een enkele centrale buis, net zoals in de Tatra. De achterwielen waren aan pendelassen bevestigd.
De koda 995 Popular werd in de tweede helft van de jaren ´30 een legende. De kleine, lichte (650 kilo) auto, haalde een snelheid van 80 kn/u en een verbruik van 7,5 liter per 100 km.
Skoda 1200 1953 De komst van de koda 1200, een vierdeurs sedan met plaats voor vijf personen, betekende een omslag. Het was de eerste koda met een zelfdragende carrosserie die geschikt was voor grotere productieseries. Dankzij zijn ronde vormen, verzonden portiergrepen, hellende voorruit, naar voren openende portieren en een grote bagageruimte was het destijds een moderne verschijning.
In 1959 kregen alle koda personenwagens een nieuwe vooras met schroefveren en telescopische schokdempers en werden geïntroduceerd als nieuwe modellen.
De eerste prototypes van een compleet nieuw model werden ontwikkeld in 1956, en werden in 1964 aan het publiek gepresenteerd als de koda 1000 MB. Voor de produktie van de 1000 MB werd in Mlada Boleslav, naast de oude fabriek, een geheel nieuwe produktie locatie gebouwd. De nieuwe koda had een watergekoelde vier-cylinder motor met een inhoud van 988 cc en een vermogen van 45 pk. De motor lag achterin de auto.
In 1968 werd de Skoda 1203 Minibus gepresenteerd. Hij werd gebouwd in Vrchlabi, en was in veel uitvoeringen verkrijgbaar. Er was een pick-up, een Van, een Ambulance, en een multipersoons minibus. Je zag ze ook als begrafeniswagen, koelwagen, of brandweerwagen. De motor was de bekende, betrouwbare 1221cc/47pk machine, die Skoda al een tijd zo trouw had gediend. De Skoda 1203 zou vele jaren in productie blijven. Pas in 1981 werd de productie gestopt.
Nissan Carrier 4W72 1959 In 1938 begon Nissan zich te richten op gebruiksvoertuigen, legervoertuigen en de productie van vliegtuigmotoren . Na de oorlog produceerde de firma de 4W72, ( vrijwel een exacte kopie van de Dodge WC52 ) dit was een 4x4 voertuig met een 6V 3670cc zijklepmotor 105pk, een vier en eenversnellingsbak, achterwielaandrijving met voorwielaandrijving als optie, stare assen met bladveren en een wielbasis van 279cm, een lengte van 476cm, een breedte van 204cm, een hoogte van 236cm en een leeggewicht van 2750kg. Begin jaren zestig werd dit model opgevolgd door de Nissan 4W73
In 1953 begon Nissan aan een massaproductie in een fabriek in Oppama. De autos werden gekocht door de politie, brandweer en de eerste zes werden geéxporteerd naar Argentinié. De 4W61 was voorzien met een 3956cc motor en 105pk
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.