MG RV8 1992 Toen Rover het wereldbekende merk MG nieuw leven wilde inblazen, werd besloten de allerbeste MGB aller tijden te creëren. Men besloot de MGB Roadster, de populairste MG ooit gebouwd, waarvan de productie in 1980 gestopt was, een zeer belangrijke en uiterst ingrijpende "face lift" te geven. Deze nieuwe auto zou de MG RV8 gaan heten.
Ofschoon er slechts 5% van de originele onderdelen van de MGB gebruikt werd in het uiteindelijke productiemodel, had de nieuwe MG RV8 zeer duidelijk de "look" van de zo populaire MGB. De auto had echter een zeer zwaar body buildingprogramma gevolgd. Het resultaat daarvan was dan ook zeer duidelijk zichtbaar.
Toen de auto in oktober 1992 aan de pers en het publiek werd voorgesteld was een ieder laaiend enthousiast. De door Rover gekozen doelgroep, de echte MG-enthousiasten, had zeer lang op dit moment gewacht.
De auto was buitengewoon mooi gebouwd; het was de allereerste MG met een carrosserie van gegalvaniseerd staal en voorzien van de welbeproefde, fantastische en uiterst betrouwbare Rover V-8 injectie motor met een cilinderinhoud van 3.9 liter en een vermogen van 190 pk. Aan het interieur was ook alle mogelijke zorg besteed; het was van een niveau dat nog nooit eerder was gezien in dit soort auto's. De Connellylederen zetels en een houten dashboard en deurstijlen verwachtte men eerder in een Rolls Royce dan in een MG. Ook was het de allereerste MG waar de mohair kap werkelijk goed afsloot. De afwerking was van die aard dat de auto onmiddellijk de bijnaam "de Rolls Royce voor de arme man" meekreeg.
|