Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
autonostalgie met pin ups
vervolg van skodaman
18-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW M3 (E30)

BMW M3 (E30)

 Sinds het verschijnen van de BMW 2002 Turbo is er eigenlijk geen extreem sportieve uitvoering van de kleine BMW’s meer verschenen. Daar komt in 1986 verandering in met de M3 (E30). Aangemoedigd door het succes van de M635CSi en de M5 en om concurrent Mercedes 190E 2.3-16 af te troeven geven de ingenieurs van BMW Motorsport GmbH de 3-serie een anabole-steroïden-kuur.
De M3 is niet te missen vanwege de uitgeklopte spatborden, de voor- en achterspoilers en het hoger gelegde kofferdeksel met schuiner geplaatste achterruit. Dit laatste ten faveure van een betere stroomlijn. Het interieur is uitgerust met Recaro-sportstoelen en de instrumenten hebben roodgekleurde naalden. Onder de motorkap geen zescilinder, maar een 16-kleps viercilinder met 2,3 liter cilinderinhoud en een maximum vermogen van 200 pk (met katalysator 195 pk). Deze motor is in principe verkregen door van de bestaande Motorsport zescilinder twee cilinders ‘af te hakken’.
De M3 is uitsluitend als tweedeurs leverbaar. Later (in 1988) verschijnt de M3 Cabrio. Vanaf 1989 beschikt de M3 over 215 schone pk’s. De M3 is meteen een goede basis voor homologatie in de diverse raceklasses, en daardoor zeer succesvol op de internationele circuits: de titel in de Duitse DTM-serie wordt diverse keren in de wacht gesleept en de M3 wordt ook de eerste wereldkampioen bij de toerwagens. Speciale gelimiteerde series van de M3 – zoals de M3 Johnny Cecotto (één van de toprijders bij BMW), de M3 Evolution I en II en de M3 Sport Evolution (600 exemplaren met een tot 2,5 liter vergrote viercilinder en 238 pk) – herinneren aan die successen. In 1992 verschijnt de opvolger, de nieuwe M3 (E36), die een zescilinder onder de kap heeft. Van de eerste M3 worden inclusief de gelimiteerde series in totaal 18.392 exemplaren gebouwd.

type M3  M3 Sport Evolution
bouwjaren 1986-1989 1990-1990
bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
cilinderinhoud 2302 cc 2467 cc
brandstof benzine benzine
aandrijving achter achter
vermogen 195 pk/6750 tpm 238 pk/7000 tpm
koppel 240 Nm/4750 tpm 240 Nm/4750 tpm
lengte 434 cm 434 cm
breedte 168 cm 168 cm
hoogte 137 cm 137 cm
wielbasis 256 cm 256 cm
massa 1200 kg 1200 kg
topsnelheid 235 km/h 248 km/h
acceleratie 6,7 s 6,5 s 
productieaantal 18392 600
 
 
 
 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Foto

Foto



Foto

Over mijzelf
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.

kom eens kijken op deel 1 van skodaman
  • skodaman

  • kom ook eens kijken op skodaman3
  • skodaman3

  • Gastenboek
  • Krásný den .
  • Hartelijke groetjes en een aangename zondag
  • Vriendelijke groetjes
  • Een herftgroetje
  • Warme,lieve weekendgroetjes

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken in blog



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!