SCHNITZER 635 csi 1984 In 1976 lanceert BMW de elegante 6-serie, die uitsluitend door krachtige zescilindermotoren wordt aangedreven. In 1983 verschijnt met de M635CSi de machtigste motorvariant: een 24-kleps zescilinder-in-lijn. Niet zomaar een sterkere motor, want de krachtbron komt rechtstreeks uit de roemruchte M1. De M staat voor Motorsport GmbH, een gespecialiseerde afdeling van BMW die zich bezighoudt met de ontwikkeling van race-autos, zoals destijds de 3.0 CSL en de M1. Omdat de M1-motor na het verscheiden van dat model toch niet meer gebruikt werd, besloten de ingenieurs m bij wijze van proef in de BMW coupé te lepelen. Met verbluffend resultaat. 286 trappelende paarden zorgen voor een onstuimige acceleratie: van 0 naar 100 km/h in 6,4 seconden. De voorwaartse drang stopt pas bij 255 km/h. Door de sportwagenmotor in een gewone coupé (en vanaf 1985 zelfs in de vierdeurs 5-serie als M5) aan te bieden zet BMW een nieuwe trend, die uiteindelijk door alle zichzelf respecterende merken wordt gevolgd (zoals de Mercedes AMG, Audi S en Volvo R lijn). Uiterlijk is de M635CSi herkenbaar aan de speciale lichtmetalen kruisspaakwielen, de grotere voorspoiler met luchtinlaat en een kleine spoilerlip op het kofferdeksel. De technici hebben ervoor gezorgd dat het wagengewicht nagenoeg 50:50 over voor- en achteras is verdeeld, waardoor de wegligging zeer stabiel is. Ook in de toerwagenracerij is de M635CSi zeer succesvol. Meteen in 1983 wordt de auto Europees kampioen. Eind 1987 krijgt de 6-serie een lichte facelift, met andere bumpers en DE-koplampen. In deze gedaante wordt de 6 nog één jaar doorgebouwd, tot eind 1988 het doek valt.
type M635CSi bouwjaren 1983-1988 bouwwijze 6 cil.,lijn cilinderinhoud 3453 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 286 pk/6500 tpm koppel 340 Nm/4500 tpm lengte 475 cm breedte 172 cm hoogte 136 cm wielbasis 262 cm massa 1500 kg topsnelheid 255 km/h acceleratie 6,4 s
|