Lancia Delta 1992
De Lancia Delta HF Integrale is één van de belangrijkste rallyautos van de laatste 15 jaar geweest. In totaal won deze auto tussen 1987 en 1992 6 maal het WRC (Wereldkampioenschap Rally) voor constructeurs en 4 maal het WRC voor rijders , een prestatie die tot op de dag van vandaag nog niet geëvenaard is! Deze auto heeft geschiedenis geschreven en is daardoor een icoon geworden.
LANCIA DELTA HF INTEGRALE MARTINI 5 1992 Het Integrale genieten
Bij het wegrijden vanuit stilstand kijk je de eerste keer onherroepelijk even naar de pook. Ben ik nu gek of lijkt het alleen maar zo? Even krijg je namelijk het idee alsof je in drie vertrekt, maar dat is schijn. Het differentieel heeft een overbrenging van 3,11 op 1. Dat maakt de vijf voorwaartse overbrengingen vrij lang. Wie ervan houdt om zo nu en dan flink tekeer te gaan, heeft hier juist veel plezier van. Twee, drie en vier zijn uiterst bruikbare verzetten. De eerste versnelling gebruik je alleen aan het begin van de klassementsproef en in haarspeldbochten. Het is de bedoeling dat je jezelf lanceert met dit kanon. Dus het toerental rond de 4.500 en dan loslaten die koppeling! De vier banden grijpen zich vast aan de ondergrond en net als destijds Kankkunen, Auriol en Biasion ga je er in een verpletterend tempo vandoor. Zij het dat de rallycracks zon 400 pk tot hun beschikking hadden, dat dan weer wel. Toch slaagt de Delta HF Integrale erin om in slechts 5,7 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h te spurten. Zelfs naar de hedendaagse normen is dat akelig snel. Technische gegevens Merk en model Lancia Delta HF Integrale 5 WRC Vermogen en koppel 270 PK/370 NM Acceleratie 0-100 km/u 5.1 seconden Topsnelheid 240 km/u Nieuwprijs EUR. 52184
|