Porsche 928 GT 1992
Porsche bewandelt vanaf 1977 nieuwe wegen met de 928. In navolging van de 924 uit 1975 beschikt de 928 over het nieuwe sportwagenconcept met voorin geplaatste motor en een grote achterklep voor de bagageruimte. Eigenlijk is de 928 bedoeld om de 911 langzamerhand geheel te vervangen. Zo spartaans als de 911 is, zo luxueus is de 928. Gekozen is voor een V8-motor, die uit 4,5 liter cilinderinhoud 240 pk weet te persen. Daarmee is een top van 230 km/h mogelijk, net als een acceleratie van 0 naar 100 in slechts 6,8 seconden. Dankzij de transaxle-constructie (waarbij de versnellingsbak met differentieel en achteras is samengebouwd) is het wagengewicht met exact 50:50 ideaal verdeeld over voor- en achteras, wat voor perfecte handling zorgt. Imposant zijn ook de afmetingen van de 928: bij slechts 4,45 meter lengte is de Porsche ruim 1,83 meter breed en maar 1,31 meter hoog. De klapkoplampen verdwijnen niet geheel uit het zicht, maar liggen vlak in de carrosserie wanneer ze niet gebruikt worden. Portieren, spatborden en motorkap zijn van aluminium; de in de carrosserie opgenomen stootoppervlakken (traditionele bumpers ontbreken) bestaan uit vervormbare kunststof. Stuurwiel en instrumentarium zijn als één geheel te verstellen, zodat de bestuurder altijd alle klokken in het vizier houdt. In 1979 wordt de sterkere 928 S toegevoegd, met een iets grotere V8 van 300 pk. Uiterlijk is de auto te herkennen aan de front- en achterspoiler en de andere wielen. In 1986 komt de vierde serie van de 928 S, de S4 uit. Tevens worden uiterlijk en interieur licht aangepast. De inmiddels 5-liter 32-kleps V8 levert nu 316 pk. In 1992 verschijnt als opvolger van de 928 S4 de GTS, met een tot 5,4 liter opgeboorde V8, die 350 pk levert. De spoorbreedte neemt toe, waardoor bredere wielkasten noodzakelijk zijn. In 1995 worden de laatste 928s gebouwd. In totaal zijn in 18 jaar 57.998 exemplaren van de 928 van de band gerold.
|