Al in 1905 besloot de RTM over te stappen op een nieuw stoomlocomotieftype, een drie-asser met standplaats voor machinist en stoker achter de ketel. Tot dan stelde de RTM locs in dienst van het Breda-type, een type dat op veel stoomtramlijnen in het land heeft dienstgedaan. Hierbij omsloot het machinistenhuis de gehele locomotief en daardoor kreeg de loc het bekende vierkante (eigenlijk rechthoekig) uiterlijk. Voor diensten op de zijlijnen waren deze locomotieven (serie 16-40) prima, voor de zwaardere dienst schoten zij echter tekort. In 1905 werd de eerste serie drie-assers met machinistenstandplaats achter de ketel afgeleverd (serie 1-6), gevolgd in 1908 door de serie 7-14, evenals de vorige gebouwd door Werkspoor in Amsterdam. Henschel & Sohn te Cassel leverde in 1913 de serie 47-50. Deze serie vertoonde slechts kleine verschillen in gewicht, ketelgrootte en uiterlijk. De locomotieven van de serie 47-50 werden voor de Tweede Wereldoorlog merendeels gebruikt voor het trekken van de zware sneltrams (soms 14 rijtuigen en een paar postbagagewagens) naar Oostvoorne. Ook waren zij een regelmatige verschijning in Zeeland (depot Brouwershaven) tijdens de bietencampagne en in de Hoekse Waard. Na de opheffing van de lijnen in de Hoekse Waard was het met de serie gedaan. Loc 48 was de laatste die buitendienst ging van deze serie (1958), loc 50 (fabrieksno. 11722) mocht in 1957 meehelpen de lijnen in de Hoekse Waard op te breken waarna ook zij buitendienst ging (augustus 1957).
RTM
In 1989 verhuisde het grotendeels gerestaureerde RTM-materieel naar Ouddorp, waar in 1990 het eerste gedeelte (2 km.) van de nieuwe trambaan tussen de remise aan de Punt en het Bezoekerscentrum Grevelingen werd geopend. Precies dertig jaar na de laatste RTM-rit op Voorne Putten werd op 14 februari 1996 uiteindelijk het gehele museumtramtraject tussen De Punt en de Kabbelaarsbank in gebruik genomen. Om de 235 kilometer van de RTM in ere te houden ligt hier een baan van 6 kilometer lengte waarop uitsluitend materieel van de NV.RTM dienst doet. Baan en materieel worden beheerd en onderhouden door vrijwilligers, die het als hun taak zien om U te laten ervaren hoe eens een groot stoomtrambedrijf eruit heeft gezien.
26-07-2007
RTM
Aan de voet van de Brouwersdam ligt het museum van de Stichting RTM Ouddorp v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij
13-05-2007
Salonboot de Nostalgie
Als u van "Nostalgie" en gezelligheid houdt, is dit het schip bij uitstek! De perfecte feest locatie op het water. Een schitterende salonboot, bouwjaar begin 1930, lang ingezet als rondvaart boot in Basel, Zwitserland In Nederland geheel in stijl verbouwt, tot een prachtig en geliefd schip, waar partijen tot 100 personen op gehouden kunnen worden. Ook kleinere gezelschappen kunnen uitstekend terecht op deze antieke boot Gegevens komen later nog.
Van sleper en tankercleaner tot luxe passagiersstoomschip...
In 1897 werd het schip "Succes" gedoopt en liep van de helling voor een loopbaan als Rijnsleper bij Abraham van Dordt in Rotterdam. In 1916 ging hij als "Sleipnir" over in handen van de Nederlandse Transport Maatschappij (NTM), die het schip in 1952 verkocht aan de Nederlandse Rijnvaart Vereniging (NRV). De beide Rotterdamse bedrijven zetten het schip in voor de sleepvaart tussen Rotterdam en het Ruhrgebied. In 1957 kocht het Rotterdamse classificeerbedrijf Vacuum Cleaning de boot en werd deze omgebouwd tot tankercleaner om weer onder de oorspronkelijke naam "Succes" dienst te doen tot 1973
In 1896 is het casco van de "Succes" (ca. 40m lang, 7m breed, 12m hoog en 2m diep) gebouwd bij Weduwe Boele (P. Boele en Pzn) in Slikkerveer. De twee triple expansie stoommachines à 250 PSI (omgerekend ca. 350 PK elk) zijn gebouwd door H.J. Koopman in Dordrecht en stammen uit 1915. De twee-vuurs Schotse ketel (werkdruk 15 atm.; 150 m2 verwarmd oppervlak, ca. 15.000 liter water) is in 1931 vervaardigd door de Fa. Biesbosch in Dordrecht. Na ombouw van kolen naar stookolie, werd de ketel 'op dieselbranders' geplaatst
De Pieter Boele is een Rijn-stoomsleepboot uit 1893. Dit soort sleepboten werd speciaal ontworpen voor het trekken van sleepaken op de snelstromende Boven-Rijn tussen Keulen en Basel, hetgeen hun ranke, slanke vorm en geringe diepgang verklaart. In 1924 werd de Pieter Boele gemoderniseerd. In 1968 werd het schip gekocht door een Amerikaanse regisseur, die er films mee wilde gaan draaien. In 1970 kocht Boele's Scheepswerven en Machinefabriek BV uit Bolnes het schip en doopte het Pieter Boele. Het schip werd gerestaureerd en verbouwd en deed tot de overdracht aan het museum dienst als directievaartuig Built in 1893 by Wed. Boele (P.Boele Pzn), Slikkerveer Holland.
Length 30.95 m. Beam 6.05 m. Draft 2.01 m.
Steam Engine,
Triple Expansion with injection-condensation, Built 1924 by Koopman, Dordrecht Holland.
Revolutions per minute 140 rev./min. Generated horsepower 300 i.p.k.
Boiler. 1 furnace Scotch oil-fired, built 1962 by Terhorn, Veendam Holland.
Operating pressure 10 kgm (atu) Heating surface 100 m²
Home Port. Dordrecht Holland.
Stoomschip Hydrograaf
Het stoomschip Hydrograaf was een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, dat metingen aan de zeebodem uitvoerde. Dankzij een lange staat van dienst is het in authentieke toestand bewaard gebleven en thans een populaire salonboot
Het schip werd in 1909-1910 gebouwd door de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord in Rotterdam. Het schip werd op 11 oktober 1909 op stapel gezet en te water gelaten op 26 januari 1910. Zoals toentertijd gebruikelijk was het een stoomboot met twee kolengestookte stoommachines. Het kreeg een diepgang van slechts 1,80 meter, waardoor het uitstekend in staat was in de ondiepe kustwateren in Zuidwest-Nederland, de Zuiderzee en de Waddenzee te opereren.
Bebert in betere tijden in het station van As (Foto LSV)
La Meuse 0-6-0-T Bébert (1926) werd door een bliksemactie van voorzitter Jason Van Landschoot van de schroothoop gered. De voormalige Limburgse Stoom Vereniging had de machine reeds gedeeltelijk aan een schroothandelaar verkocht, toen zij bezoek kregen van het televisie-journaal. Tijdens het interview kon LSV-boss Casier enkel verzinnen, dat geen enkele Belgische vereniging zin had in de overname van het materieel. Daarbij vergat hij wel even te vertellen, dat geen enkele van die verenigingen ooit was aangezocht om de nochtans waardevolle items over te nemen.
De locomotief, die intussen was ontdaan van zijn drijfwerk, domkoepel en allerlei onderdelen, vertoonde ook al sporen van de snijbrander in de rookkast. Remcompressor en appendages konden worden gered. Eén drijfstang kon bij de schroothandel niet meer worden teruggevonden.
Aangezien aankoop en restauratie (nog) niet in het budget van het Stoomcentrum zijn in te passen werd een fonds opgericht waarin aftrekbare giften worden ondergebracht met het oog op een geleidelijke wederopbouw van de machine. Momenteel staat de machine afgesteld. Geen concrete restauratieplannen
MALDEGEM- Tubize
Na intense onderhandelingen met CFV3V heeft het Stoomcentrum, dank zij voorzitter Jason Van Landschoot, deze loc verworven. De loc stond reeds jaren afgesteld op haar oude werkplek waar ze betere tijden afwachtte. Het Stoomcentrum bezocht haar reeds tien (!) jaar geleden maar het kwam toen niet tot een akkoord. Na een tip van Train 1900 Luxemburg, die meldde dat ze te koop was, en dankzij extra inkomsten gegenereerd uit de verkoop van materieel en schroot, heeft het Stoomcentrum er nu een fantastisch collectiestuk bij.
Tubize 2334 werd vermoedelijk omstreeks 1930 gebouwd door de Ateliers Métallurgiques de Tubize voor de Charbonnage du Levant in Tertre. Als 3 assige loc verzorgde ze tot medio jaren 70 alle toevoerdiensten naar het station van Tertre en was ze na een korte 'rustperiode' aktief voor de afbraak van de mijn.(Deze gegevens zijn officieus, enkel het locnummer is zeker, de rest wordt onderzocht).
Een eerste technisch onderzoek vertelt dat de machine een ketelrevisie bekomen heeft niet lang voor haar buitendienststelling. Plannen voor restauratie zijn er nog niet maar het is een absolute noodzaak dat de loc in de werkplaats komt, om verdere aantasting te vermijden. Ze overnachtte nog nooit buiten!