Op 28 mei 1988 reed voor het laatst de DE-2 nr. 179 van Maastricht naar Aken over de
Miljoenenlijn. Alhoewel het een verdrietige dag was, was dit het moment voor een
select groepje enthousiastelingen om te beginnen met het uitwerken van plannen om
een stoomtrein over dit traject te laten rijden.
Een groep vrijwilligers begon met het werven van subsidies en sponsoren en het zoeken
naar geschikt materieel. Tevens werd er een eigen blad uitgegeven: Miljoenenlijn
Expresse. Hiermee werden donateurs geworven en kreeg men een band met de
Stichting Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.
Inmiddels vond men in diverse landen geschikt materieel. Zo werden de rijtuigen
aangekocht in ons buurland België en er werden
drie stoomlocomotieven aangekocht in Zweden.
Daarnaast schonken verschillende grote
bedrijven uit de regio oud materieel aan ZLSM.
De uiteindelijke concessie werd op 21 december
1994 verleend door het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat. Na bijna zeven jaren hard
zwoegen, werden de plannen nu bijna
werkelijkheid!! Op 16 april 1995 was het
eindelijk zover, de allereerste stoomtrein van
de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
reed door het Limburgse Heuvelland.