Zoeken in blog

Inhoud blog
  • DCR (NL)
  • TIGRE
  • PRASO
  • SALTOR
  • FUSEE
  • CYCLE LA PERLE
  • THE COLD CROWN BICYCLE
  • PARIS SPORT
  • DAVID SCHOTTE
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • PROPHETE (D)
  • STEINWEG (D)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • PEUGEOT (Fr)
  • PEERLESS -- USA (import naar NL)
  • BURGERS (NL)
  • DAHON (USA)
  • VREDA SPORT
  • CHAMPION
  • THE BRISTOL ENLAND (GB)
  • PICARDY (FR)
  • VELOS PIETERS ( Fr )
  • HERKRO
  • RIJWIEL ADONIS (NL)
  • RIJWIELEN LUXE
  • CYCLES ESSOR
  • CYCLES LUCIEN MICHARD
  • RUBI
  • BAYARD
  • VANQUELEFS
  • CYCLES TOURNEBRIDE
  • BS SPECIAL (GB)
  • B.S.A. (GB)
  • CYC. LION VICTORIEUX
  • LION RAPIDE
  • L' AVENIR
  • CYCLES VERMEULEN
  • EASY
  • COREA
  • DUMBO
  • RALEIGH (GB)
  • CYCLES ALPHONSE THOMANN (Fr.)
  • CYCLES RAY. IMPANIS
  • CYCLES LEA
  • EXELCIOR
  • BLEUBIRD (USA)
  • CYCLES LA SIRENE DES FLANDRES
  • CRECENT --- Zweden
  • PRASO
  • FIRMA WITTLER (D)
  • BOBBIN ( LONDON GB)
  • INVICTA (GAZELLE- NL)
  • NORMANDIE
  • CYCLES ROAL & CYC. RAKAM
  • CYCLES DEVAUX
  • MUSTANG (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • SPLENDOR - RADIUM
  • 4 MOTEURS
  • CYCLO
  • CYCLES EXPORT
  • NORTA
  • RIJWIELEN RIA
  • CYCLES VERDUN
  • CYCLES CAM. RENIER
  • CYCLES LAURENT
  • BAUDOUIN ROYAL
  • FAMA
  • CYCLES AS-THOR
  • CYCLES VICI
  • Cycles JONGE AREND
  • RIJWIEL STORMVOGEL
  • CYCLES ROYAL JENNY
  • NORTA
  • CYCLES DEPONDT
  • CYCLES M.BONTE
  • CYCLES BOELAERT
  • EDITH Rijwielen
  • TIELTIA
  • CYCLE BARNUM
  • THE RUDI
  • THE MAPLELEAF MLD
  • THE DURA
  • CYCLES LATEKOMERS
  • NOVY
  • Cycles SABENA & SOLIMAN
  • ROODE LEEUW / LION ROUGE / SPRINT
  • GAZELLE FIETSEN (NL)
  • Balhoofdplaatje SUPERIA en VELO-MOTO
  • SUPERIA Zedelgem - BelgiĆ«
  • ROYAL NORD
  • ROYAL NORD
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
    Merkplaatjes, klevers en transfers
    Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
    21-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES BOELAERT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES BOELAERT - Merelbeke

    21-03-2024 om 14:57 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EDITH Rijwielen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fietsenfabrikant Rijwielen EDITH uit Veurne/Furnes.      Balhoofdplaatje in vorm van een zelfklever.

    21-03-2024 om 14:54 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TIELTIA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TIELTIA - Cools, Tielt

    21-03-2024 om 14:48 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLE BARNUM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLE BARNUM- Libberecht, Roulers/Roeselare

    21-03-2024 om 14:45 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE RUDI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The Rudi -- Libberecht, Roulers/Roeselare

    21-03-2024 om 14:37 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE MAPLELEAF MLD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE MAPLELEAF MLD   Roulers/Roeselare

    21-03-2024 om 14:29 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE DURA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The Dura -- Declercq  Roeselare/Roulers

    21-03-2024 om 14:24 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES LATEKOMERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ROESELARE/ ROULERS

    21-03-2024 om 14:15 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOVY
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Novy  Kortrijk

    21-03-2024 om 14:08 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles SABENA & SOLIMAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Sabenna & Soliman -- Libberecht Courtrai/Kortrijk

    21-03-2024 om 14:04 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROODE LEEUW / LION ROUGE / SPRINT

    Fietsen Roode Leeuw of Lion Rouge; Courtrai. De bedrijfsnaam was SA Lion Rouge, het was gevestigd in Kotrijk. Cycles Sprint was een nevenmerk van de SA Lion Rouge.





    21-03-2024 om 13:56 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GAZELLE FIETSEN (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gazelle Fietsen (Nederland)

    De geschiedenis van Gazelle fietsen gaat terug tot 1892 wanneer Willem Kölling een fiets uit Engeland importeert en hem verkoopt in zijn pas geopende rijwielhandel. Omdat de zaken goed lopen gaat hij een partnership aan met Rudolf Arentsen, een handelaar in kachels, haarden en ijzer. Samen richtten zij de firma Kölling en Arentsen op en enkele jaren later, in 1902,  kopen zij een bedrijfsterrein op in Dieren waar ze voortaan hun activiteiten zullen uitvoeren. Meteen wordt de merknaam Gazelle geïntroduceerd. In de loop der jaren rollen heel wat fietsen uit de fabriek en wordt het gamma zelfs uitgebreid met motorfietsen. In 1915 komen ook de 1ste Gazelle koersfietsen op de markt: de Gazelle Tour De France en Gazelle wegrace n. 1.

     Het bedrijf maakte heel veel onderdelen zelf, zoals trommelremmen en drieversnellingsnaven. Veel andere merken kochten die zaken in. Na 1945 groeide Gazelle uit tot de grootste Nederlandse fabriek. Gazelle maakte zeer goede fietsen, volgde de markt en begreep de kracht van reclame.

    Vanaf 1965 begint Gazelle zich serieus in te zetten op de markt van de koersfietsen. De eerste modellen worden simpelweg Gazelle racefiets genoemd en de frames zijn ingedeeld in racefiets frames of super racefiets frames. Als componenten kun je kiezen uit Stronglight, Simplex, Campagnolo en zelfs Zeus. Shimano is dan nog niet te verkrijgen. In 1965 wordt tevens gestart met de sponsoring van een professionele wielerploeg onder leiding van prof wielrenner Piet Van Est. De eerste sponsoring is nog zeer bescheiden en het is pas wanneer de sigarenfabrikant Willem II als cosponsor er bij komt dat de eerste overwinningen tot stand komen.

    In 1967 wordt zelfs niemand minder dan Rik Van Looy ingelijfd die er blijft tot en met het einde van zijn loopbaan als prof renner in 1970.

    De sponsoring van professionele wielerploegen duurt tot 1999, een periode van meer dan 30 jaar dus waarbij heel wat bekende renners de revue passeren en heel wat successen worden geboekt waaronder ook twee keer een wereldtitel: in 1969 met Harm Ottenbros en in 1975 met Hennie Kuiper. Het is naar aanleiding van deze titels dat de Gazelle Champion Mondial wordt gelanceerd, de meest succesrijke Gazelle fiets tot nu toe.

     Gazelle racefietsen

    Gazelle racefietsen zijn een begrip in Nederland waar ook tal van professionele wielerteams hebben meegereden. Vooral het topmodel de Gazelle Champion Mondial dat geboren werd in 1969 na de wereldtitel van Harm Ottenbros op een Gazelle fiets en waar onder andere Hennie Kuiper bekend mee werd, is een gegeerd verzamelobject geworden.

    Ondanks de overname in 1971 door Raleigh bleef het merk bestaan. Sinds 2001 is de fabriek in Dieren weer in Nederlandse handen, sinds 2011 onderdeel van Pon Holdings.

    André Vlaanderen. (Cornelis André Vlaanderen - Amsterdam, 1 september 1881 – Brugge, 5 augustus 1955 - was een Nederlands grafisch kunstenaar. André Vlaanderen (1881 - 1955), geboren in Amsterdam, was één van de eersten die zijn kunstvaardigheid inzette op het gebied van de reclame. Vanaf 1914 tot kort voor de tweede wereldoorlog werkte hij onder andere voor Gazelle. In de periode van 1914 tot 1929 (hij vertrekt dan naar Brugge in België) publiceert Gazelle wekelijks een advertentie van zijn hand in 'De Kampioen'. Naar schatting heeft hij 500 advertenties gemaakt. Hij produceerde tussen 1920 en 1930 ook een twintigtal gratis promotieboekjes voor Gazelle. Verder ontwierp hij het balhoofdplaatje, het merkteken op de balhoofdbuis, dat ruim 75 jaren - eerst met zijn naam onderaan; later zonder - zo kenmerkend was voor een Gazelle fiets.

    Met al zijn uitingen zorgde André Vlaanderen ervoor dat het merk Gazelle voortdurend op ieders netvlies stond. Hij heeft Gazelle een 'gezicht' gegeven. Het dan ook niet vreemd dat Gazelle destijds zo'n grote naamsbekendheid had - en nu nog steeds heeft.

    In augustus 1929 vestigde Vlaanderen zich in België, eerst in Gent en vanaf augustus 1930 in Brugge. Eerst woonde hij in de randgemeenten Sint-Andries en Assebroek, om vanaf 1939 en tot aan zijn dood in de historische stad, op het adres Spiegelrei 24 te wonen.

    https://www.diereninbeeld.nl/index/Onderwerp-album/Paginas/Gazelle_Rijwielfabriek.html

    https://www.gazelle.nl/historie/rijke-geschiedenis







    Bijlagen:
    gaz1.jpg (52.2 KB)   

    21-03-2024 om 00:00 geschreven door phd


    20-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balhoofdplaatje SUPERIA en VELO-MOTO

    Balhoofdplaatje SUPERIA en VELO-MOTO





    20-03-2024 om 21:36 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUPERIA Zedelgem - Belgiƫ

    Superia (Zedelgem-Lichtervelde)

     Superia is een Belgisch historisch merk van bromfietsen en is verbonden met de zaakvoerder Remi Claeys (Zedelgem 29 september 1897 – aldaar 24 november 1974). Het merk was gesetteld in Zedelgem en Lichtervelde en kwam voort uit het bromfietsmerk Flandria, na een disharmonie tussen de broers Aimé en Remi Claeys.

     

      De tweede zoon van de Zedelgemse hoefsmid Ludovicus Claeys (1846-1913) richtte in 1897 het Rijwielenbedrijf Claeys op en liet het in 1906 over aan zijn broers Aimé, Alidor, Remi en Jerome. Zij doopten het op 13 augustus 1924 met de naam VGN Claeys Gebroeders. Ze produceerden op artisanale wijze rollend speelgoed, kinderwagens, fietsen en bromfietsen onder het merk De Westvlaamsche Leeuw. Toen ze overschakelden naar de rijwielindustrie, voerden ze de merknaam Flandria in. Buizen die een belangrijk onderdeel waren, kochten ze bij derden.

    In 1949 richtte Remi  In Lichtervelde zijn eigen buizenfabriek op en nam zo de toelevering in eigen handen. Als de fabricage eind augustus 1950 startte, nam zoon André de dagelijkse leiding op zich. Als snel werd hij ook toeleverancier voor andere bedrijven in de meubelindustrie (stoelen) en de carrosseriebouw, voor water- en gasbuizen. De Koreaanse Oorlog die in 1951 uitbrak, zwengelde de tewerkstelling aan. Een order voor onderdelen voor bedden van het Britse leger deed de fabriek overschakelen op het drieploegenstelsel.

    De datum van de splitsing is onduidelijk, waarbij sommige bronnen beweren dat het nieuwe bedrijf in 1949 werd opgericht en dat Superia al bestond, terwijl anderen 1956 citeren voor de geboorte van Superia. Hoe dan ook, het bedrijf vervaardigde zijn eigen gelaste stalen buizen voor de fietsen en ging uiteindelijk ook stalen en aluminium buizen produceren voor verschillende industrieën.

    Verschillen van mening  met zijn broer Aimé waren voor Remi aanleiding om zijn eigen bedrijf Remi Claeys NV/SA op te richten. De opheffing van de VGN gebeurde op 3 november 1956. Daarna produceerde Aimé verder onder de naam "Flandria", terwijl Remi het type Flandria-bromfiets, de "Superia" als label gebruikte. In de fabriek in Zedelgem werden de doorgangen dicht gemetst om de fabriek zo op te delen in twee. Remi Claeys bouwde aan zijn fabrieksdeel een nieuwe fabriek en gaf ze de naam “Superia”. De fabriek in Lichtervelde bleef in zijn handen. Superia en Flandria deelden dus één gebouw, jarenlang stonden ze aan weerszijden van een gemeenschappelijke muur.

    Vanaf 1957 deelde André Claeys de leiding van de “Buizenfabriek Remi Claeys” met André Maselis, zijn schoonbroer.

    Beide broeders leverden een concurrentieslag in de rijwielsector. Wielercoryfeeën als Briek Schotte, Walter Godefroot en Freddy Maertens maakten Flandria wereldberoemd. Rik Van Steenbergen, Eddy Merckx en Patrick Sercu reden voor Superia. Als Rik Van Looy in 1963 zijn contract tekende met de wielerploeg Solo-Superia, was dat in bijzijn van de familie Claeys. De feitelijke vennootschap van het echtpaar Remi Claeys en hun kinderen omvatte twee bedrijven: de “Buizenfabriek Remi Claeys” in Lichtervelde en de “Superia” te Zedelgem.

    Er waren nog banden tussen beide fabrieken. De modellen en de namen van de bromfietsen bleven op elkaar lijken en men kon in Zedelgem achterom van de ene fabriek in de andere. De blokken voor Superia kwamen echter niet van Flandria, maar van Sachs en Victoria.

     In 1968 vormde de feitelijke vennootschap zich om van de “Buizenfabriek Remi Cleys” in Lichtervelde en de “Superia” in Zedelgem tot een naamloze vennootschap met de naam “Werkhuizen Remi Claeys” (in het Frans “Ateliers Remi Claeys”) met de maatschappelijke zetel in Lichtervelde, Kortemarkstraat 32.  In de jaren zeventig kreeg de firma de ene klap na de andere. De 77 jarige Remi overleed in 1974, toen werden de twee vestigingen van het bedrijf gerund door zijn drie zonen en schoonzoon. Als André Claeys op 1 april 1975 het bedrijf verliet, sloeg de oliecrisis hard toe. Omdat Superia in financiële problemen kwam, trad de overheid in 1976 via de Nationale Investeringsmaatschappij (NIM) toe tot het kapitaal. Door de kapitaalverhogingen werd het aandeel van de familie in het kapitaal teruggedraaid. In 1979 werd het bedrijf overgenomen door de overheid en sindsdien is hij minstens een paar keer van eigenaar veranderd. Halverwege de jaren tachtig werd Superia opnieuw winstgevend. De ploeg die in 1985 onder leiding van Jan Meylemans aantrad, wilde een imago die een verkoop van het bedrijf mogelijk maakte.

     De fietsafdeling bleef echter wel productief tot in 1987. Na het faillissement van A.Claeys-Flandria (mei 1981) werd ondermeer de fiets- en grasmaaierafdeling van Flandria overgenomen door Superia (intussen een staatsbedrijf geworden) waarbij de grasmaaiers na die aankoop verder verkocht werden onder de merknaam "Flandria". In 1989 werden de grasmaaier- en radiatorafdeling (nog steeds gevestigd te Zedelgem) overgenomen door het Zweedse Stiga. In 1991 stootte Stiga de radiatorafdeling echter terug af. Deze kwam in handen van een Nederlandse entrepreneur, Fons Walder die de naam Superia Radiatoren behield.

    In 1999 werd de radiatorafdeling aan een Amerikaanse onderneming (Masco) verkocht waarbij Fons Walder wel behouden bleef als afgevaardigd bestuurder. Tot op heden maakt de Superia radiator afdeling onderdeel uit van de Vasco-Group.De fabriek bestaat nog en produceert o.a. verwarmingsradiatoren aan de Remi Claeysstraat in Zedelgem.

     

     Bron: Wikipedia     https://nl.wikipedia.org/wiki/Superia_(Zedelgem-Lichtervelde)

     



    20-03-2024 om 00:00 geschreven door phd


    17-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROYAL NORD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Royal Nord is een Belgisch historisch merk van motorfietsen en bromfietsen.

     Ets. Nord, Gebroeders Hufkens, later H. Hufkens, Hasselt. Jean Hufkens werkte aanvankelijk bij Gillet, maar ging al snel fietsen verkopen in Hasselt.

    In 1927 ging hij deze ook zelf produceren. Toen het bedrijf begon te groeien, voegden zijn broers Henri, Hubert, Gaston en Achille zich bij hem. Jean en Achille reden wedstrijden met Saroléa- en Gilletmotoren. De gebroeders Hufkens werden al snel dealer van Gilletmotorfietsen.

    In 1931 begonnen de gebroeders zelf motorfietsen te produceren. In feite was dit al de eerste keer dat het bedrijf badge-engineering toepaste. Dat zou in de loop der jaren nog vaak gebeuren. De eerste Royal Nords waren rijwielen met een 100cc-hulpmotor en lichte125cc-motorfietsen. Alles naar voorbeeld van Gillet en daarvan nauwelijks te onderscheiden.

    In 1933 volgde een 175cc-uitvoering.

    In 1935 veranderde de bedrijfsnaam in NV Werkhuizen Gebroeders Hufkens, maar Hubert en Henri verlieten de firma.

    Na de Tweede Wereldoorlog ging de productie door en in 1951 presenteerde Royal Nord gemotoriseerde tandems en bromfietsen. Eind jaren vijftig, toen de motorfietsverkoop al behoorlijk ingestort was, richtte Royal Nord zich vooral op de productie van bromfietsen.

    1960 was een slecht jaar voor Royal Nord. Jean Hufkens verongelukte bij een auto-ongeval, en bovendien werd Belgisch-Congo onafhankelijk, waardoor een groot deel van de afzetmarkt wegviel. Men probeerde met de productie van grasmaaiers het hoofd boven water te houden. De komst van Honda op de Belgische bromfietsmarkt was een tweede klap.

    Toch verkocht Royal Nord — ook in Nederland — meer bromfietsen dan men kon produceren, en dat ondanks een relatief hoge prijs. Een belangrijke reden voor de aankoop was dat een Royal Nord harder liep dan de Kreidlers van de Duitsers die in groten getale in het weekeinde vanuit het Ruhrgebied naar de regio Eindhoven kwamen. In 1967 eindigde de bromfietsproductie, maar de Royal Nord-rijwielhandel in Hasselt bleef bestaan. De winkel werd uitgebaat door de gebroeders Freddy en Marc Hufkens. Men kon er nog steeds fietsen en bromfietsen kopen, echter niet meer van het merk Royal Nord.

     

    Eind 2011 stopten de gebroeders met de zaak, die daarna zou worden gesloopt.

    Bijlagen:
    n2.jpg (32.1 KB)   
    n3.jpg (49.1 KB)   
    n4.jpg (76.8 KB)   

    17-03-2024 om 12:50 geschreven door phd


    16-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROYAL NORD

    Royal Nord balhoofdplaatjes eigen verzameling.





    16-03-2024 om 00:00 geschreven door phd




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024


    Mijn favorieten
  • RIJWIELINDUSTRIE Nederland
  • Vintage Royal Nord koersfiets
  • Balhoofdjes fietsmuseum Mommen Nl.
  • Belgische fietsfabrikanten (1953)
  • KOERS WIELERMUSEUM ROESELARE
  • Fietsen Burgers
  • Utrechtse rijwielhandel

  • Een interessant adres?


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!