Superia (Zedelgem-Lichtervelde)
Superia is een Belgisch historisch merk van bromfietsen en is verbonden met de zaakvoerder Remi Claeys (Zedelgem 29 september 1897 – aldaar 24 november 1974). Het merk was gesetteld in Zedelgem en Lichtervelde en kwam voort uit het bromfietsmerk Flandria, na een disharmonie tussen de broers Aimé en Remi Claeys.
De tweede zoon van de Zedelgemse hoefsmid Ludovicus Claeys (1846-1913) richtte in 1897 het Rijwielenbedrijf Claeys op en liet het in 1906 over aan zijn broers Aimé, Alidor, Remi en Jerome. Zij doopten het op 13 augustus 1924 met de naam VGN Claeys Gebroeders. Ze produceerden op artisanale wijze rollend speelgoed, kinderwagens, fietsen en bromfietsen onder het merk De Westvlaamsche Leeuw. Toen ze overschakelden naar de rijwielindustrie, voerden ze de merknaam Flandria in. Buizen die een belangrijk onderdeel waren, kochten ze bij derden.
In 1949 richtte Remi In Lichtervelde zijn eigen buizenfabriek op en nam zo de toelevering in eigen handen. Als de fabricage eind augustus 1950 startte, nam zoon André de dagelijkse leiding op zich. Als snel werd hij ook toeleverancier voor andere bedrijven in de meubelindustrie (stoelen) en de carrosseriebouw, voor water- en gasbuizen. De Koreaanse Oorlog die in 1951 uitbrak, zwengelde de tewerkstelling aan. Een order voor onderdelen voor bedden van het Britse leger deed de fabriek overschakelen op het drieploegenstelsel.
De datum van de splitsing is onduidelijk, waarbij sommige bronnen beweren dat het nieuwe bedrijf in 1949 werd opgericht en dat Superia al bestond, terwijl anderen 1956 citeren voor de geboorte van Superia. Hoe dan ook, het bedrijf vervaardigde zijn eigen gelaste stalen buizen voor de fietsen en ging uiteindelijk ook stalen en aluminium buizen produceren voor verschillende industrieën.
Verschillen van mening met zijn broer Aimé waren voor Remi aanleiding om zijn eigen bedrijf Remi Claeys NV/SA op te richten. De opheffing van de VGN gebeurde op 3 november 1956. Daarna produceerde Aimé verder onder de naam "Flandria", terwijl Remi het type Flandria-bromfiets, de "Superia" als label gebruikte. In de fabriek in Zedelgem werden de doorgangen dicht gemetst om de fabriek zo op te delen in twee. Remi Claeys bouwde aan zijn fabrieksdeel een nieuwe fabriek en gaf ze de naam “Superia”. De fabriek in Lichtervelde bleef in zijn handen. Superia en Flandria deelden dus één gebouw, jarenlang stonden ze aan weerszijden van een gemeenschappelijke muur.
Vanaf 1957 deelde André Claeys de leiding van de “Buizenfabriek Remi Claeys” met André Maselis, zijn schoonbroer.
Beide broeders leverden een concurrentieslag in de rijwielsector. Wielercoryfeeën als Briek Schotte, Walter Godefroot en Freddy Maertens maakten Flandria wereldberoemd. Rik Van Steenbergen, Eddy Merckx en Patrick Sercu reden voor Superia. Als Rik Van Looy in 1963 zijn contract tekende met de wielerploeg Solo-Superia, was dat in bijzijn van de familie Claeys. De feitelijke vennootschap van het echtpaar Remi Claeys en hun kinderen omvatte twee bedrijven: de “Buizenfabriek Remi Claeys” in Lichtervelde en de “Superia” te Zedelgem.
Er waren nog banden tussen beide fabrieken. De modellen en de namen van de bromfietsen bleven op elkaar lijken en men kon in Zedelgem achterom van de ene fabriek in de andere. De blokken voor Superia kwamen echter niet van Flandria, maar van Sachs en Victoria.
In 1968 vormde de feitelijke vennootschap zich om van de “Buizenfabriek Remi Cleys” in Lichtervelde en de “Superia” in Zedelgem tot een naamloze vennootschap met de naam “Werkhuizen Remi Claeys” (in het Frans “Ateliers Remi Claeys”) met de maatschappelijke zetel in Lichtervelde, Kortemarkstraat 32. In de jaren zeventig kreeg de firma de ene klap na de andere. De 77 jarige Remi overleed in 1974, toen werden de twee vestigingen van het bedrijf gerund door zijn drie zonen en schoonzoon. Als André Claeys op 1 april 1975 het bedrijf verliet, sloeg de oliecrisis hard toe. Omdat Superia in financiële problemen kwam, trad de overheid in 1976 via de Nationale Investeringsmaatschappij (NIM) toe tot het kapitaal. Door de kapitaalverhogingen werd het aandeel van de familie in het kapitaal teruggedraaid. In 1979 werd het bedrijf overgenomen door de overheid en sindsdien is hij minstens een paar keer van eigenaar veranderd. Halverwege de jaren tachtig werd Superia opnieuw winstgevend. De ploeg die in 1985 onder leiding van Jan Meylemans aantrad, wilde een imago die een verkoop van het bedrijf mogelijk maakte.
De fietsafdeling bleef echter wel productief tot in 1987. Na het faillissement van A.Claeys-Flandria (mei 1981) werd ondermeer de fiets- en grasmaaierafdeling van Flandria overgenomen door Superia (intussen een staatsbedrijf geworden) waarbij de grasmaaiers na die aankoop verder verkocht werden onder de merknaam "Flandria". In 1989 werden de grasmaaier- en radiatorafdeling (nog steeds gevestigd te Zedelgem) overgenomen door het Zweedse Stiga. In 1991 stootte Stiga de radiatorafdeling echter terug af. Deze kwam in handen van een Nederlandse entrepreneur, Fons Walder die de naam Superia Radiatoren behield.
In 1999 werd de radiatorafdeling aan een Amerikaanse onderneming (Masco) verkocht waarbij Fons Walder wel behouden bleef als afgevaardigd bestuurder. Tot op heden maakt de Superia radiator afdeling onderdeel uit van de Vasco-Group.De fabriek bestaat nog en produceert o.a. verwarmingsradiatoren aan de Remi Claeysstraat in Zedelgem.
Bron: Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Superia_(Zedelgem-Lichtervelde)
20-03-2024 om 00:00
geschreven door phd
|