NIEUW: Blog reclamevrij maken?
TINEL, Jef

Inhoud blog
  • Muziek van Jef Tinel te beluisteren op het net
  • Jef Tinel
  • Video over Jef Tinel
  • Jef Tinel in Stemband (Koor en Stem)
  • Jef Tinel in beeld
  • Abraham Mulder speelt Jef Tinel
  • Laatste herinnering
  • Hommage aan Jef Tinel
  • Werken van Jef Tinel uitgegeven
  • Hommage
  • Hommage aan Jef en Edgar Tinel op 20/12/15
  • Herdenkingsjaar 2015
  • Koristen van Keizersberg zingen opnieuw Jef Tinel
  • Het orgel in Vlaanderen herdenkt Jef Tinel
  • Vlaams Nationaal Zangfeest
  • Muziek van Jef Tinel tijdens de mis voorafgaand aan het zangfeest
  • Koristen van Keizersberg zingen Jef Tinel
  • Orgelmuziek op CD
  • Jef Tinel in de radiomis van 28 december 2014
  • Mis voor mannenkoor 2x uitgevoerd door Koristen van Keizersberg
  • Mis van Jef Tinel in Gent
  • Mis van Jef Tinel 2x uitgevoerd
  • Orgelmuziek van Jef Tinel in Brussel
  • Orgelmuziek van Jef Tinel te horen in Nederland
  • Orgelmuziek van Jef Tinel in Maldegem
  • Orgelmuziek van Jef Tinel in Brussel
  • Orgelconcert met werk van Jef Tinel
  • IJzerwake programmeert 2 liederen van Jef Tinel
  • Orgelwerkje
  • Jef Tinel op het 77ste Vlaams Nationaal Zangfeest
  • Regina caeli voor orgel van Jef Tinel
  • "Berusting" voor piano
  • Stille komt de nacht gegaan
  • Ballade voor piano
  • Zondagmorgen
  • Kijk en luister naar deze Mazurka voor piano van Jef TINEL
  • Elfendans voor piano
  • Paul Claus zingt (o.a.) Jef Tinel
  • Orgelmuziek van Jef Tinel in Maldegem
  • Opnieuw werk van Jef Tinel gedigitaliseerd
  • Paradijsvogel (Albe - Jef Tinel)
  • Muziek van Jef Tinel op de IJzerwake
  • 2 stapliederen van Tinel
  • Menschenoogen, een gedicht van Alice Nahon op muziek van Jef Tinel
  • Liederen voor zang en piano
  • Een bundeltje van 6 liederen
  • Mis voor mannenkoor en orgel
  • Orgelmuziek van Jef Tinel in Nederland
  • 5 motetten voor mannenkoor met orgelvoorspelen
  • Drie koorliederen voor Vlaanderen
  • Onder de lindeboom
  • Geloof (op tekst van Alice Nahon)
  • Alweer een kunstlied gedigitaliseerd: Zo alleen
  • De dag nu sterven gaat
  • Motet voor mannenkoor en orgel
  • Nieuwe partituur
  • Avondlied
  • Muziek van Jef Tinel in Schoten
  • Derde deel van orkestsuite gedigitaliseerd
  • Suite voor groot orkest
  • Jef Tinel als dirigent
  • Schilderij stelt Jef Tinel voor
  • Tinel op het zangfeest
  • Jef Tinel en zijn echtgenote
  • Marialied: O.L. Vrouw van Goeden Raad
  • Daar waren drie Tamboers
  • Gezelleliederen van Jef TINEL
  • Interessant kooratelier met werk van o.a. Jef TINEL
  • 5 religieuze liederen van Jef TINEL
  • O moeder met de maagdenkroon
  • Twee sololiederen van Jef TINEL
  • 3 Marialiederen voor dameskoor, sopraansolo en orgel van Jef Tinel
  • Marialiederen van Jef Tinel
  • 3 Marialiederen van Jef Tinel
  • Het angelus
  • Jef Tinel en het Vlaams Nationaal Zangfeest
  • Muziek van Jef Tinel in de kersttijd

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief
  • Alle berichten

    een Vlaams toondichter (1885 - 1972)
    11-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dag nu sterven gaat

    Eén van de lievelingsliederen van Jef Tinel uit zijn eigen rijke oeuvre was 'De dag nu sterven gaat' op een tekst van Marcel Breyne. Gecomponeerd in februari 1922.
    Het lied is verwant aan het hier eerder gepubliceerde 'Avondlied'. We horen de stilte van de avond reeds vallen maar toch is er nog een oproep aan de klokken om feestelijk te luiden vooraleer de avondstilte alles overheerst.

    De pianobegeleiding is een repetitief klokkengelui.

    Bijlagen:
    Sololied_De dag nu sterven gaat.pdf (55.6 KB)   
    ZO KLINKT_Sololied_De dag nu sterven gaat.mid (9.3 KB)   


    09-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motet voor mannenkoor en orgel

    Uiteraard schreef Jef Tinel heel wat (religieuze) koorwerken voor mannenkoor en orgel. Dat genre floreerde in het begin van de 20ste eeuw.
    Tinel componeerde missen en motetten bij de vleet voor dergelijke koren.
    Hier halen we een klein bescheiden, maar opgewekt en feestelijk motet van onder het stof: Regina caeli.
    Het is geschreven voor 3-stemmig mannenkoor en orgel.
    Na een rustige aanhef van de eerste tenoren beaamt het volledig koor met een uitbundig alleluia.
    De tweede tenoren en de bassen nemen elk om beurt ook een zin van  het motet als voorzangers voor hun rekening en elke keer bevestigt het volledige koor met een blijde alleluia.
    Langere noten van het koor worden versierd door een wervelende orgelbegeleiding.
    Na de laatste alleluia van het koor deint ook het orgel uit op het ritme van de alleluia's.

    Een meeslepend stukje muziek!

    Bijlagen:
    Mannenkoor + orgel_Regina caeli.pdf (48.2 KB)   
    ZO KLINKT_Mannenkoor + orgel_Regina caeli.mid (5.8 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe partituur

    Op 30 juli 1922 componeerde Jef Tinel een 'Salve Regina' voor twee gelijke stemmen en orgel.
    Een frisse, vlot zingende en stemmige religieuze compositie op Latijnse tekst.
    De twee stemmen lopen hoofdzakelijk parallel maar toch is er op sommige plaatsen een dialoog en polyfone imiterende opbouw.
    Opvallend is de modulatie van re groot naar fa kruis groot om dan in het slotstuk terug te keren naar re groot.

    Bijlagen:
    Gelijke stemmen + orgel_Salve Regina.pdf (60.4 KB)   
    ZO KLINKT_Gelijke stemmen + orgel_Salve Regina.mid (7.4 KB)   


    08-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avondlied

    Jef Tinel componeerde niet alleen liederen, maar schreef af en toe ook zelf een tekstje waarop hij muziek zette.
    Zo ontstond op 22 september 1922 'Avondlied'.
    We horen en zien hier een Tinel die zeer weemoedig en melancholisch kon zijn.
    Hij bezingt het vallen van de avond en het stilvallen van de natuur.
    Het uur van scheiden en niet meer weerzien is aangebroken.
    Romantisch pur sang....

    De melodie is zeer tekstgetrouw.
    Merkwaardig zijn de triolen die het lied een speciaal karakter geven.
    Let in de begeleiding op de tekstuitbeelding: het 'ruisen van het avondlied' wordt ondersteund door een zeer levendig en beweeglijke begeleiding. 
    Het einde, een klacht van nooit meer weerzien, wordt uitgebeeld door een vertragend en uitstervend naspel van de piano. 

    Een klein pareltje uit de rijke Vlaamse liederenschat....

    Bijlagen:
    Sololied_Avondlied.pdf (50.4 KB)   
    ZO KLINKT_SOLOLIED_Avondlied.mid (3.5 KB)   


    20-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek van Jef Tinel in Schoten

    Op 6 juli vindt er een misviering plaats in de Cordulakerk van Schoten om 18 uur.
    Deze mis wordt opgedragen in het kader van de 11-juliviering.
    Als ordinarium wordt een mis van de jonge componist-organist Kris Wittevrongel uitgevoerd.
    De andere gezangen (ordinarium) zijn sololiederen voor sopraan en orgel van Jef Tinel.
    De 4 liederen zijn: O sacrum convivium; Ave Maria; O Moeder met de maagdenkroon en Sicut lilium.
    De soliste is Rachel Fabry.
    Een ideale gelegenheid dus om werk van Jef Tinel live te horen.


    09-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Derde deel van orkestsuite gedigitaliseerd


    We lieten eerder al weten bezig te zijn aan de digitalisering van de Suite voor groot orkest van Jef Tinel.
    We publiceerden al een voordruk van de eerste twee delen (Scherts; Op de elvenheuvel).
    Nu kunnen we ook het derde deel prijsgeven: Spokendans.
    Een vinnig en levendig stuk muziek met een Lento-tussendeel.

    In het handschrift staat vermeld dat de eerste uitvoering van dit stuk plaatsvond op 26 november 1940. 

    Nu beginnen we aan de digitalisering van het vierde deel: Landelijke dans.

    Als bijlage vindt u de partituur en een klankbeeld.

    Bijlagen:
    SUITE VOOR GROOT ORKEST_3_SPOKENDANS.mid (57.3 KB)   
    SUITE VOOR GROOT ORKEST_3_SPOKENDANS.pdf (175.8 KB)   


    30-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Suite voor groot orkest

    Op dit moment werken we aan de digitalisering van een suite voor groot orkest van Jef Tinel.
    Het werk bestaat uit 4 delen:
    -Scherts
    -Op den elvenheuvel
    -Spokendans
    -Landelijke dans

    De eerste 2 delen zijn voorlopig af.
    We werken door aan de andere delen.

    Bijlagen:
    SUITE VOOR GROOT ORKEST_1_SCHERTS.mid (44.5 KB)   
    SUITE VOOR GROOT ORKEST_1_SCHERTS.pdf (271.9 KB)   
    SUITE VOOR GROOT ORKEST_2_OP DEN ELVENHEUVEL.mid (16.1 KB)   
    SUITE VOOR GROOT ORKEST_2_OP DEN ELVENHEUVEL.pdf (105.8 KB)   


    10-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Tinel als dirigent

    Jef Tinel was niet alleen toondichter. Hij dirigeerde naast de massazang op zangfeesten en Ijzerbedevaarten ook koren en orkesten.
    In 1955 werd Tinel gehuldigd voor zijn 70ste verjaardag.
    Het snarenensemble Dispa bracht hem hulde in het Gentse conservatorium.
    Als apotheose van de avond dirigeerde Jef Tinel zelf de creatie van zijn werk voor koor en orkest: Als het bruine veld (tekst van René De Clercq).
    In de bijlage ziet u een foto van de dirigerende jubilaris.

    U merkt ook dat de radio (NIR) het orkest opnam. Helaas zijn de opnames niet meer terug te vinden....

    Bijlagen:
    Jef Tinel dirigeert.pdf (462.8 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderij stelt Jef Tinel voor

    Kunstschilder Renaat Saey was een jeugdvriend van Jef Tinel.
    In de jaren '60 werden ze buren in de Veldekensstraat in Oostakker. Vandaag heet die straat 'Jef Tinelstraat'.
    Toen Jef Tinel zwaar ziek werd, was Renaat Saey zijn trouwe vriend en verzorger. Hij bleef dat tot Tinels overlijden in 1972.
    Saey was een bewonderaar en promotor van Tinels werk.
    Hij maakte enkele portretten van de toondichter.
    In de bijlage ziet u een voorbeeld van zo een schets. 
    Tinel is voorgesteld in een typische ontspannen houding met pijp.

    Bijlagen:
    Jef Tinel schilderij (Renaat Saey).pdf (2.8 MB)   


    24-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tinel op het zangfeest

    Op zondag 3 maart vindt het 76ste Vlaams Nationaal Zangfeest plaats in de Antwerpse Lotto-Arena.
    Jef Tinel trad zelf meermaals op als dirigent op dat zangfeest.
    Zijn strijdlied 'Wij zijn bereid' was en is er een vaste waarde.
    Ook zijn ander strijdlied 'Vlaanderens schoonste dag', het staplied 'Nieuwe jeugd' en zijn koorwerk 'Fantasia' stonden er ooit op het programma.

    Op 3 maart staat het lied 'Wij zijn bereid' opnieuw geprogrammeerd.

    U komt toch ook meezingen! 


    12-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Tinel en zijn echtgenote

    Jef Tinel huwde een jonge onderwijzeres uit Maldegem (Helena Van den Bossche, 1899-1979).
    In de bibliotheekkast van zijn partituren vinden we een paar composities die hij aan zijn vrouw opdroeg.

    In 1923 schreef hij het pianostukje 'Sprookje' voor haar en in 1920 wijdde hij het lied 'Als eene bloeme' aan haar. 

    Pianist Jozef De Beenhouwer beoordeelt 'Sprookje' als een mooi en origineel werkje.

    Bijlagen:
    ALS EENE BLOEME.pdf (39.6 KB)   
    Pianomuziek_Sprookje.pdf (5.7 MB)   


    10-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marialied: O.L. Vrouw van Goeden Raad

    In de archieven vonden we een oud papiertje met daarop een eenvoudig en melodieus Marialied, bedoeld voor samenzang in een lof of eucharistieviering.
    Jef Tinel schreef het op een tekst van een Augustijnerpater in Gent, pater Anselmus.
    Het lied werd wellicht gezongen in de Sint-Stefanuskerk te Gent bij de Augustijnen.
    Jef Tinel was organist en koorleider in deze kloosterkerk van na de bevrijding in 1944 tot in de jaren '60.

    Bijlagen:
    Marialied_Onze Lieve Vrouw van Goeden Raad.pdf (947 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daar waren drie Tamboers

    In een van zijn gedichten vertelt Albrecht Rodenbach over drie Tamboers die in 1302 terugkeerden van de oorlog.
    Aan de poort ontmoetten ze hun koningin die vroeg hoe ze het gesteld hadden aan het front.
    Elke Tamboer doet zijn verhaal.

    Jef Tinel componeerde op deze tekst een vinnig en vastberaden staplied.
    Willem Demeyer programmeerde het in zijn legendarische radio-uitzendingen, gaf het lied uit in verschillende van zijn zangbundels en liet het uitvoeren door zijn soldatenkoren. 
    Zowel Gaston Feremans als Guy Duyck maakten er orkestraties voor. Zelf had Tinel ook een orkestratie gemaakt.
    Hier publiceren we de originele versie voor zang en piano. 

    Misschien moet het ANZ het nog eens programmeren op het zangfeest....

    Bijlagen:
    Daar waren drie Tamboers.pdf (2.1 MB)   
    ZO KLINKT_Staplied_Daar waren 3 Tamboers.m4a (4.5 MB)   


    25-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezelleliederen van Jef TINEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 1921 componeerde Jef Tinel 6 koorliederen op teksten van Guido Gezelle.
    Hierboven vindt u de partituur.
    Maar Jef Tinel concipieerde deze en andere Gezelleliederen ook voor solozang en klavier tijdens de jaarwisseling van 1921 naar 1922..
    Hierboven kan u er inmiddels enkele vinden.
    Bij een uitvoering kan men dus afwisselen tussen koor- en soloversies of zelfs een meerstemmig lied variëren met een solostrofe met begeleiding (mits transponeren).
    De sololiederen die overeenstemmen met de koorversies worden geleidelijk gedigitaliseerd.
    Zo hebben we 'Alle dagen', 'Jesu, wijs en wondermachtig', 'O Moedermaagd', 'O Jezu vol genaden', 'O Maria onbevlekte' en 'Ik wil mij gansch U geven' gepubliceerd in koorversie (zie: 6 religieuze liederen op tekst van Guido Gezelle) en in sololiedversie (zie: sololied_Gezelleliederen).
    Hou dus deze webstek in de gaten want er volgt nog meer..


    20-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interessant kooratelier met werk van o.a. Jef TINEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kooratelier COLLECTIO CATHEDRALIS op zaterdag 26 januari 2013 te Keizersberg, Leuven


    Sedert haar oprichting heeft de Capella Sanctorum Michaelis et Gudulae, het Kathedraalkoor van Brussel, veel oude muziek van onder het stof gehaald en uitgevoerd. 
    De laatste jaren werd jonge componisten opgedragen werken te schrijven voor de eredienst in de Kathedraal; bovendien hebben reeds gerenommeerde componisten een belangrijke bijdrage geleverd tot wat intussen een indrukwekkende bibliotheek wordt. 
    Sinds 2002 stelt de Capella deze muziek beschikbaar voor alle geďnteresseerde koren, en publiceert, in samenwerking met de uitgeverij EUPRINT Editions, de interessantste werken uit haar verzameling in de reeks “Collectio Cathedralis”. De Capella hoopt hiermee te helpen voldoen aan de behoefte van belangstellende (kerk-) koren om nieuwe hoogstaande partituren ten gehore te brengen. 
    Om beter, zingend, kennis te maken met de schat muziek die de Collectio reeds voorstelt, organiseert de Capella Ss Michaelis et Gudulae reeds voor de derde maal, i.s.m. uitgeverij Euprint en Abdij Keizersberg, een kooratelier waarop eenieder maar vooral dirigenten en zangers, uitgenodigd wordt. 
    Bent u geďnteresseerd in klassieke, romantische en hedendaagse kathedraalmuziek? Of bent u nieuwsgierig naar wat de Collectio Cathedralis te bieden heeft? Of wilt u gewoon eens lekker zingen, ondersteund door de leden van het Brusselse kathedraalkoor? Dan is dit misschien datgene waar u al zo lang naar uitkijkt. 
    De Capella SS Michaelis et Gudulae, Koor&Stem, abdij Keizersberg en uitgeverij Euprint nodigen u van harte uit om op 26 januari 2013, van 14 tot 15.30 uur, in abdij Keizersberg te komen meezingen aan een selectie uit de Collectio Cathedralis. 
    Composities voor gemengd koor, gelijke stemmen en SABar van o.a. August De Boeck, Charles-Joseph Van Helmont, Jules Vyverman, Gaston Feremans, Kimber Bex, Jef Tinel, Kurt Bikkembergs en Martin Slootmaekers. 
    Het geheel zal verlopen onder leiding van Kapelmeester Kurt Bikkembergs en Koen Vits (o.a. dirigent Hadricantuskoor Wijgmaal). 
    Na het zingen verwent gastheer Abt Kris Op de Beeck o.s.b. ons allen op een “Keizersbergse” receptie, alwaar u gerust kunt bladeren in alle partituren die de Collectio te bieden heeft en een keuze kunt maken tussen de eerste CD’s die de Capella opgenomen heeft met composities uit de Collectio Cathedralis


    12-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 religieuze liederen van Jef TINEL

    In december 1921 schreef Jef Tinel 5 religieuze liederen op diverse teksten van Fons Van de Maele, Emiel Fleerackers, Pater Stracke, August Cuppens en A. Scheiris.
    3 ervan hebben we eerder al voorgesteld.
    Vandaag voegen we aan de reeks nummer 1 en 5 toe.
    Nummer 1 is een tekst van Fons Van de Maele.
    De tekst Ave Maria gebruikte Tinel ook in een versie voor dameskoor, sopraansolo en orgel. Ook die versie stelden we eerder voor.
    Deze toonzetting is bedoeld voor solozang en klavier. Het betreft een totaal andere melodie dan de koorversie.
    De 6/8 maat geeft het lied een vlot en meeslepend karakter.
    De begeleiding bestaat uit een langgerekte hoge en lage toon in linker- en rechter hand terwijl daartussen heel de tijd door dezelfde akkoorden terugkeren als klokkengelui. De tekst verhaalt immers over het torenklokje dat het nevelfloers doorboort. De begeleiding is een soort ostinaat dat de klokken uitbeeldt.

    Het 5de lied van de reeks is een toonzetting van de alomgekende tekst van priester Cuppens: Onze Lieve vrouw van Vlaanderen.
    Deze compositie is vlot en gaat rechtdoor. Ze is soberder dan de versie die we kennen van De Vocht. Hier blijkt duidelijk het verschil tussen deze -nochtans- perfecte leeftijdsgenoten. De Vocht leefde van 1887 tot 1977 en Jef Tinel leefde van 1885 tot 1972.
    De Vocht was veel exuberanter en dacht grootser terwijl Tinel eerder sober, beheerst en intiem dacht.

    Daarmee hebben we de reeks van 5 religieuze liederen voltooid.
    In de totaallijst van gepubliceedre composities kan u de partituur bekijken én een midi-versie beluisteren.  


    10-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O moeder met de maagdenkroon

    In 1910 componeerde Lodewijk De Vocht zijn immens bekende 'Liefde gaf U duizend namen' of 'O.L. Vrouw van Vlaanderen' op tekst van priester August Cuppens.
    Het lied werd geschreven voor de 50ste verjaardag van het beeld van O.L.V. van Vlaanderen in Gent.
    Een hardnekkig verhaal vertelt dat De Vocht hier een wedstrijd won voor Robert Herberigs, Joseph Ryelandt, Karel Mestdagh en Franz Uyttenhove.
    Herberigs stuurde een lied in op tekst van jezuďet Emiel Fleerackers en Uyttenhove componeerde een Marialied op tekst van Caesar Gezelle.
    Volgens muziekwetenschappers zou het niet om een wedstrijd gegaan hebben, maar hadden de jezuďeten 5 toondichters naar een lied gevraagd, zonder wedstrijdaspect.
    Oorspronkelijk was het lied (Zegezang) van Uyttenhove (die organist was in de Gentse jezuÎetenkerk) het populairst. Nadien won De Vochts Marialied de grootste populariteit.

    Jef Tinel was hier niet betrokken.
    In 1921 componeerde hij echter op de tekst 'O moeder met de maagdenkroon', waarop Herberigs gewerkt had, een eigen versie. Het lied verwijst duidelijk naar de kroon van het Mariabeeld en noemt Maria de vorstin van Vlaanderen.
    Het is een lied voor zang en klavier.
    Het is een lied in 5/4-maat met een slot in 4/4. 
    Het eerste deel heeft een reciterend karakter met een in elk vers terugkerende prosodie en het slot van elke strofe is een brede vertragende groet aan moeder Maria.
    De begeleiding is rijker uitgewerkt dan die in de 2 eerder gepubliceerde liederen.
    Weliswaar volgt de rechterhand nagenoeg de melodie met drieklankakkoorden, maar de linkerhand is ook meerstemmig in drieklanken. Het geheel heeft een eigen aparte harmonie.
    Het karakter is volks, ingetogen en religieus. 
    Een goede uitvoering vereist een strikt toepassen van de aanwijzingen qua tempo en volume.
     

    Bijlagen:
    Sololied_O moeder met de maagdenkroon.pdf (43.8 KB)   
    ZELF LUISTEREN_Sololied_O moeder met de maagdenkroon.mid (6.4 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee sololiederen van Jef TINEL

    Op eerste en tweede kerstdag van het jaar 1921 componeerde Jef Tinel twee stemmige eenvoudige sololiederen voor zangstem en klavier.

    Het eerste is geschreven op een ietwat 'naďeve' tekst van A. Scheiris.
    We hebben nog niet kunnen achterhalen wie die dichter(es) is.
    Het is een nederig gebed tot Sint-Jozef. Passend in de kersttijd. De tekst verwijst naar de toenmalige traditie om beelden van Sint-Jozef thuis op de schouw te hebben en het vermeldt dat maart de maand van Sint-Jozef is. 
    De muziek is een eenvoudige volkse melodie die de tekst zuiver onderstreept en gehoorzaam volgt. De rijmwoorden worden belicht door de lengte van de eindnoot van elk zinsdeel.
    De klavierbegeleiding is uiterst sober. Ze volgt in de rechterhand met eenvoudige drieklanken de melodie terwijl in de linkerhand de bas eenstemmig kleurt.

    Het tweede lied is een tekst van pater Desiderius Stracke. Deze jezuďet is in de Vlaamse beweging geen onbekende. Hij leefde van 1875 tot 1970.
    Ook dit gedicht is eenvoudig maar is iets rijker en meer poëtisch dan het vorige.
    Jef Tinel voorzag het gedicht ook hier van een stemmige, intieme en eenvoudige melodie.
    De rijmwoorden aan het einde van de verzen komen extra tot uiting door het verlengd akkoord.
    De begeleiding is met dezelfde techniek als het eerste lied geconcipieerd: de zanglijn komt in de rechterhand in drieklank terug en in de linkerhand zit alleen een eenvoudige bas.

    Opmerkelijk, ook in andere liederen van Jef Tinel, is dat voor- en naspelen ofwel afwezig zijn of zeer kort zijn. 

    Bijlagen:
    Sololied_Biddend rijst mijn hart.pdf (33.5 KB)   
    Sololied_Jozef hoog verheven.pdf (33.1 KB)   
    ZELF LUISTEREN_Sololied_Biddend rijst mijn harte.mid (2.7 KB)   
    ZELF LUISTEREN_Sololied_Jozef hoog verheven.mid (3.1 KB)   


    05-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 Marialiederen voor dameskoor, sopraansolo en orgel van Jef Tinel

    Het derde lied is ook gedigitaliseerd.
    Zo is Jef Tinels drieluik van Marialiederen voor gelijke stemmen (+ sopraansolo) en orgel op teksten van Fons Van de Maele volledig uitgegeven.

    Dit derde lied is m.i. het sterkste van de drie. We krijgen een sopraansolo die uitsteekt boven de drie stemmen en tegen de stemmen ingaat.
    Het orgel begeleidt bescheiden, maar zwijgt op de meest delicate plaatsen waar het koor en soliste innig en nederig 'Ave Maria' zingen.
    In het voorspel (en tussenspel) suggereert de orgelpartij de klokjes waarnaar de tekst verwijst.

    Daarmee is heel het drieluik vrijgegeven.
    Het is een duidelijk romantisch werk uit 1921 vol beate verering voor de moeder Gods.
    Jef Tinel, de koster-organist en begenadigde toondichter combineert zijn kwaliteiten in deze 3 eenvoudige, stemmige en mooie liederen.
    Meer dan een uitvoering waard! 

    In de lijst hierboven staan ze samen onder de rubriek: "Marialiederen" voor dameskoor en orgel.

    Bijlagen:
    Ave-Maria.mid (5.5 KB)   
    Dameskoor + orgel_Marialiederen_3_Ave Maria (+sopraansolo).pdf (51.5 KB)   


    04-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marialiederen van Jef Tinel

    Inmiddels is ook een tweede lied uit de cyclus van 3 gedigitaliseerd.
    Het is het eerste van de reeks: Maria's naam.
    Dit lied is geschreven voor dameskoor met 2 sopraanpartijen en 1 altpartij met orgelbegeleiding.
    Het bestaat uit 3 strofen met refrein.
    Ook hier is het orgel als het ware een 4de stem die vooral tussenkomt als de andere stemmen zwijgen.
    De stemmen komen fugatisch binnen maar blijven via de tekstplaatsing toch homofoon. Dit geeft het werkje voortdurend een aangroeiend effect en behoudt de tekstverstaanbaarheid.
    Dit eerste deel van het drieluik valt op door een vloeiende en eenvoudige melodie, doordachte structuur, romantische stemming en variatie van tempo en volume.

    Nu werken we nog aan de publicatie van het derde deel: Ave Maria.

    Bijlagen:
    Dameskoor + orgel_1_Maria's naam.pdf (53.4 KB)   
    Dameskoor + orgel_1_Maria's-naam.mid (7.7 KB)   


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Artikels over en werken van Jef Tinel
  • Wikipedia
  • Studiecentrum Vlaamse muziek
  • Muziek van Jef Tinel gedigitaliseerd (svm)
  • Gezelle op muziek gezet door Jef Tinel (artikel 4)
  • Musica Flandria
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • IMSLP-partituren
  • CPDL-partituren
  • Jef Tinel te gast op kunstweekends
  • ANZ-gedigitaliseerde partituren

  • Koor en Stem (werken van Jef Tinel in de bibliotheek)
  • Muzikum
  • Ave Mariasongs (O.L.Vrouw van Vlaanderen en Wees gegroet, Maria van Jef TINEL)
  • Partituren van Jef TINEL in Nederland
  • Jef Tinel op Soundcloud

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!