Ik las het volgend bericht op een Belgische Wijnsite:
"Uit een massaonderzoek bleek bij Delhaize dat 70% van de wijnaankopen door vrouwen gebeurt. Vrouwen kiezen daarbij ook nog eens anders: ze gaan voor het gerecht dat ze in gedachten hebben en laten zich daarbij leiden door prijs en etiket. Mannen kijken eerder naar de herkomst van de wijn.
Dit onderzoek wordt onderschreven door een intern onderzoek van Carrefour. Vrouwen kopen het vaakst, maar zoeken goedkoop spul. Dit criterium leek zelfs zo determinant dat men overwoog om de rekken te rangschikken volgens prijs en niet langer volgens herkomst.
Voorlopig houdt men het toch bij de herkomst in beide supermarkten dus blijft men zich richten tot de mannen. Beetje inconsequent, toch?
Toch een paar bedenkingen bij dit onderzoek. Waarom zien we alleen mannen met een kar vol flessen wijn langs de kassa trekken en nooit vrouwen? Waarom houden vrouwen het vaak bij één of hooguit twee flesjes? Andere bedenking: werd het onderzoek niet té zeer administratief bekeken, bijvoorbeeld op basis van de klantenkaarten? Als dat het geval is, worden de onderzoekers natuurlijk misleid. Mijn klantenkaart staat namelijk op naam van mijn vrouw, en dat feit alleen al zou voor een serieuze vertekening van het onderzoek kunnen gezorgd hebben..."
Mijn bevindingen hieromtrent:
Uit eigen ervaring ben ik geneigd de bevindingen van dit onderzoek als niet geloofwaardig te beschouwen. Er zijn, volgens mij, zeer weinig vrouwen (en de uitzonderingen bevestigen de regel) die kaas gegeten hebben van de kennis van wijn. Dit wil niet zeggen dat vrouwen geen wijn drinken en deze smakelijk kunnen vinden. Maar een diepere kennis, achtergrond, karateristieken, enz... zijn meestal niet aan hen besteed.
Dat 70 % vrouwen wijnen kopen in de supermarché zegt niets over hun kennis en capaciteit om een goede wijn aan te kopen! Zijn er nog "slechte" wijnen? Een zeer goeie vraag! De warenhuizen zijn er op uit om te verkopen, punt andere lijn. Wie en wat gekocht wordt, is een andere kwestie!
|