Ik las vandaag in een persbericht op de site van 'De Standaard' hetgeen volgt:
"BRUSSEL - De ministers, hun kabinetsleden en hun ambtenaren zullen moeten leren meer de trein te nemen voor korte afstanden. Klimaatminister Paul Magnette (PS) heeft in een rondzendbrief nieuwe regels uitgevaardigd voor de verplaatsingen van de regering. Dat schrijft Het Laatste Nieuws dinsdag.
Onder de 300 kilometer moet de trein de regel worden, vindt Magnette. Voor verplaatsingen die binnen de 10 uur via het spoor bereikbaar zijn, wordt de trein aanbevolen.
De nieuwe regels zijn nu al van kracht voor het gezamenlijke departement van de ministers Magnette en Onkelinx en hun beleidscellen. Voor de andere ministers zijn ze voorlopig nog aanbevolen op basis van vrijwilligheid.
'Ik wil het niet bruuskeren. Er moet stilaan een nieuwe praktijk groeien. De overheid moet het goeie voorbeeld geven', vindt Magnette. Er zijn wel uitzonderingen voor ministers en ambtenaren die heel vaak op reis moeten, zoals bij Buitenlandse Zaken en Defensie." Mijn bedenkingen:
Ik vind dit een zeer wijze beslissing. Deze zou navolging moeten kunnen vinden in alle federale overheidsinstellingen, waar het wagenpark soms irrationele afmetingen aanmeent. Het belgisch spoorwegnet is voldoende uitgebouwd zodat men gemakkelijk van Luik naar Brussel kan reizen en van Gent naar Antwerpen. Benzineverslindende trajecten en filleleed zouden daardoor van de baan zijn, en vooral, zou de belastingsbetaler er beter van worden.
|