just 4 fun
De tittel zegt genoeg
26-02-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geschiedenis van het papier

Geschiedenis van papier

Voordat de mensheid het schrift ontwikkeld had, beschilderden mensen de wanden van grotten. Later schreven ze op andere materialen, waarvan alleen duurzaam materiaal overgebleven is: kleitabletten, gedroogde boombast, botten, schelpen en op het schild van een schildpad. Voor korte notities werden vaak potscherven gebruikt. De Romeinen schreven met een kraspen of stylus op wastafeltjes om notities te maken. Dit waren houten bordjes met bijenwas bedekt. Als ze de notitie niet meer nodig hadden werd de waslaag gladgestreken en was weer klaar voor hergebruik.

Stuk van een manuscript op papyrus
Stuk van een manuscript op papyrus

In de Egyptische oudheid sloeg men de stengels van riet dat langs de Nijl groeide plat, waardoor er rafels (vezels) ontstonden waar men vervolgens matjes van vlocht. Na het drogen werd dit gladgeschuurd en kon men hier op schrijven. In het droge woestijnzand van Egypte zijn nog veel beschreven papyrusrollen bewaard gebleven in tegenstelling tot het vochtigere Europa waar vrijwel alle papyrusrollen vergaan zijn in de loop der tijden.

Later, toen de aanvoer van het steeds duurdere papyrus uit Egypte niet meer voldoende was voor de behoefte aan schrijfmateriaal, schreven de mensen in Europa op het stevigere perkament. Dat werd gemaakt van dierenhuiden. Op dat perkament werd geschreven met een rietpen of bijgesneden ganzenveer. Heel veel perkament is nu nog te zien in musea omdat het, mits goed behandeld, erg lang meegaat. Deze boeken zijn eeuwen oud en inmiddels erg kostbaar.

De wesp was de eerste papierfabrikant. De wesp bouwt haar nest van een soort karton. Vezels van planten mengt ze met haar speeksel tot een brij. De brij droogt en wordt hard. Aangenomen wordt dat een T'sai Lun, een Chinees, in 106 n. Chr. dit werk van wespen heeft afgekeken en zo het papier heeft uitgevonden. Hij klopte vezels van bamboeriet, de bast van moerbeitwijgen en zijdeafval tot brij. Die brij verdunde hij met water en liet het drogen: hij had papier gemaakt. Inmiddels hebben grafvondsten aangetoond dat men in China vóór onze jaartelling al een soort van papier gebruikte. Uit recente archeologische vondsten in het Noordwesten van China is gebleken dat het papier vrijwel zeker al bestond in de Han-dynastie (206 jr voor Chr.)

Eeuwenlang bewaarden de Chinezen hun geheim. Toen namen de Arabieren Chinese papiermakers gevangen, tijdens een oorlog tussen het zich uitbreidende Arabische rijk en China omstreeks het jaar 740 na Chr.. Zo leerden de Arabieren papier maken en dit verdrong al snel het minder stevige papyrus gemaakt van papyrusplanten en het steviger, maar veel duurdere perkament. Later gebruikten ze fijnere materialen dan alleen ruwe plantenvezels, zoals katoenen en linnen lompen. In de Middeleeuwen raakte dit prachtige papier ook in Europa bekend. Kooplieden namen het in hun schepen mee naar Spanje en Italië. Deze kooplui gingen aanvankelijk steeds terug naar Arabië om opnieuw voorraden papier te kopen. Later vonden ze het goedkoper om zelf papier te maken en deze kunst verspreidde zich snel over de rest van Europa.

Papier van oude kleren

Illustratie van een papiermaker uit Jost Amman's Ständebuch, 1568
Illustratie van een papiermaker uit Jost Amman's Ständebuch, 1568

In Nederland bouwde men in de zuidelijke Nederlanden rond 1400 de eerste papiermolens. In de noordelijke Nederlanden werd de eerste papiermolen in de buurt van Dordrecht gebouwd na de val van Antwerpen in 1575. Op de Veluwe waar veel snelstromende beken voor de watermolens waren voor de papierfabricage kwam deze industrie op in de 17e eeuw. Er ontstond nog een nieuw beroep, dat van de voddenman. Hij kocht in de dorpen en steden lompen op, om ze door te verkopen aan de papiermolen.

In de papiermolen werden de lompen gesorteerd. Heel vroeger gebruikten men alleen witte stoffen. Dan maakte men de lompen nat en liet ze rotten. Daarna werden ze in smalle stroken gesneden en in een kuip met water gedaan. Urenlang stampten heel grote houthamers, aangedreven door waterkracht, de lompen tot heel kleine vezeltjes die zich vermengden met het water. Dan was de papierpap klaar.

In 1680 vond men een machine uit die het maken van papierpap versnelde. Omdat het een Hollandse uitvinding was werd de machine een "Hollander" genoemd.

Een vel papier werd geschept. De papiermaker (de schepper) dompelde zijn schepvorm, een houten raamwerk met een bodem van fijn gaas bestaande uit textiel of koperdraad, onder in de kuip met brij. Als hij hem eruit haalde, moest hij hem eerst heel goed schudden zodat de brij over de vorm verdeeld werd. Daarna gaf hij de schepvorm aan de man (de koetser) die het laagje papier "afkoetste" op een laag vilt. Door ieder vel op een laag vilt af te koetsen ontstond er een stapel die daarna zwaar geperst werd. De rest van het water stroomde weg. Tot slot werden de vellen aan droogstokken opgehangen om te drogen.

Na het drogen was het papier nog niet geschikt om bedrukt of beschreven te worden. Het moest eerst belijmd worden. Daartoe werden de vellen in een lijmbad gedompeld en opnieuw gedroogd. Daarna werden de vellen opnieuw geperst en op maat gesneden. Hierna was het papier gereed voor gebruik.

In de papierfabriek

De papiermolens zijn vervangen door papiermachines die tientallen meters lang kunnen zijn. Die maken het papier niet meer vel voor vel, ze maken tot wel 2000 meter papier per minuut. Dit gebeurt door de, met veel water verdunde, vezels in een continue proces over een eindeloze fijn gaas te gieten. Zodra er geen water meer door het fijne gaas kan worden verwijderd, gaat de natte massa naar de perspartij. In de perspartij wordt het papier verder gedroogd tot ongeveer 50% water en 50% vezels. Om het laatste vocht er uit te halen wordt het papier over met stoom verhitte cilinders geleid. Op het eind van de papiermachine kunnen walsenkoppels er voor zorgen dat de gewenste dikte en gladheid wordt bereikt. Waarna het eindresultaat op een grote rol opgerold wordt. Vaak wordt dan de rol, die tonnen kan wegen, zo afgeleverd aan de eindverbruiker, meestal een drukkerij of kartonnage fabriek, die dan het papier op gewenst formaat snijdt en verder verwerkt.

Een bekende papierproducent is de South African Pulp & Paper Industry (beter bekend als Sappi). Deze onderneming heeft ook vestigingen in de Benelux.

Waarvan wordt papier gemaakt?

Sinds de 19e eeuw wordt veel papier van hout gemaakt( Door Floyd K.), maar het grootste gedeelte van het papier (ongeveer 70%) wordt tegenwoordig van hergebruikt en ingezameld afvalpapier gemaakt. De belangrijkste houtsoorten die in Europa worden gebruikt voor de productie van papier en karton zijn naaldhout en loofhout. Het overgrote deel komt uit productiebossen en plantages in Scandinavië, Zuidwest-Europa en Noord-Amerika. Die bossen worden min of meer duurzaam beheerd. De papierindustrie gebruikt vooral dunningshout - kleine bomen en snoeihout als takken en kleine stammen - en zagerijresten. De dikkere delen van de stammen en de grotere bomen worden gebruikt voor de bouw-, meubel- en emballageindustrie.

gezaagd naaldhout voor de papierindustrie
gezaagd naaldhout voor de papierindustrie
 

De bomen worden met een machine fijn gemalen tot een houtpap en daarna in een grote ketel gekookt. Dan ontstaat er, na toevoeging van enkele chemicaliën om de lignine tussen de celwanden op te lossen, een brij die alleen uit cellulose bestaat, deze wordt gebleekt, totdat er een witte brij (pulp of celstof) overblijft. Hier worden balen van geperst die later in de papierfabriek weer worden opgelost om papierbrij te maken voor verdere verwerking. Om de bossen te sparen, gebruiken de papierfabrikanten steeds meer oud papier. Van duizend kilo oud papier kunnen ze evenveel nieuw papier maken als van acht bomen. Maar dat is niet voldoende - en omdat we de bossen niet kunnen missen worden veel bomen opnieuw aangeplant.

Er zijn maar weinig papieren die alleen uit vezels bestaan. Aan papier worden tot 25% vulstoffen toegevoegd om, bijvoorbeeld, de beschrijfbaarheid te verbeteren. De meest gebruikte vulstoffen zijn krijt (calciumcarbonaat) en chinaklei (kaolien).

Gerecycleerd papier

Er bestaat ook gerecycleerd papier. Hierbij wordt gebruikt papier gebleekt en opnieuw gebruikt. De productie van gerecycleerd papier heeft een lagere milieubelasting dan de productie van 'nieuw' papier. De milieubelasting van gerecycleerd papier wordt bepaald met behulp van het ABCD-systeem.

  • A: Slechte en beschadigde goederen in de papierfabriek worden opnieuw gebruikt.
  • B: Snij- en ander afval van drukkers en papierverwerkers wordt opnieuw gebruikt.
  • C: Kantoorpapieren, zoals brochures, boeken en computerlistings, worden opnieuw gebruikt.
  • D: Ongesorteerde consumentenpapieren, zoals kranten, telefoongidsen en tijdschriften, worden opnieuw gebruikt.

Middels een nummer wordt op een product het percentage aangegeven dat standaard bij de productie uit iedere categorie wordt gebruikt. Zo wordt een product met daarop '75B/25C' voor 75% van categorie B-papier gemaakt, en voor een kwart van categorie C-papier.

Digitaal papier

Een elektronisch boek (e-book) bestaat al geruime tijd: een klein apparaat waarin je een volledig boek kan downloaden via internet. Het elektronisch papier komt er echter ook aan: hierbij kunnen de teksten eindeloos gewist en ingeladen worden. Displays gebaseerd op deze "elektronische inkt" worden reeds toegepast voor reklamedisplays in winkels.

 Afbeeldingen over papier

          Met deze machiene maakte men vroeger vellen papier
                                                                                                                    



       Een droogrek voor de vellen papier
                                   

          Een Egyptisch tafereel op papyrus 


             

                                                             Egyptische tekening op payrus blad

26-02-2006 om 11:33 geschreven door vagabundo55  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobbys in de kijker 2

                                                De Ballonvaart

 

                                                
 
Zolang de mens bestaat, droomt hij ervan te vliegen en zo vrij te zijn als een vogel. Icarus, Leonardo Da Vinci, Cyrano de Bergerac, ze schreven allemaal op hun eigen manier geschiedenis. Maar de eerste mensen die ècht het luchtruim kozen waren Pîlatre de Rozier en de Markies d’Arlandes in Frankrijk. Ze deden dat op 21 november 1783 in een hete-luchtballon van de broers Etienne en Joseph Montgolfier. Maar liefst 20 minuten bleven ze in de lucht met hun ballon, gemaakt van papier en stof. Het open vuur zorgde voor vette rook en voor kleine brandjes, maar ze brachten hun vaart tot een goed einde. De mens had de zwaartekracht overwonnen en het luchtruim verkend!
 
De uitvinders van de luchtballon zijn de broers Montgolfier. Zij hadden een papierfabriek. In hun vrije tijd hadden ze al vaak nagedacht over een manier om van de aarde op te stijgen. Op een dag zag een van de twee broers wasgoed boven een vuurtje hangen. Door het opstijgen van warme lucht begon een hemd een beetje bol te staan. Hun eerste ballon maakten ze van linnen en papier. Aan kabels hing er een bak onder de ballon. Daarin werd een vuur gestookt van vochtig stro en wol.
 
Parijs, 19 september 1783. Eindelijk is het dan zover. Vanmiddag om een uur zal voor het paleis van Lodewijk XVI in Versailles de eerste heteluchtballon opstijgen. Er is een grote menigte mensen. Iedereen wil met eigen ogen zien hoe de eerst luchtbol waar al zolang over gepraat wordt opstijgt. In de mand zitten drie dieren, een schaap, een haan en een eend. De ballon gaat 500 meter hoog de lucht in en hij daalt drie kilometer verderop. Bij het dalen beschadigen de takken van de bomen de ballon. Maar de dieren hebben het gelukkig overleefd.
Twee maanden later, op 21 november 1783, maakten voor het eerst in de geschiedenis twee mensen een luchtreis. Het waren Jean François Pilâtre de Rozier en de markies van Arlandes. Het mocht eerst niet van de Franse koning want hij vond het te gevaarlijk. Uiteindelijk mocht het toch. De ballon ging ongeveer 90 meter de lucht in. Vanaf de grond kon je zien hoe de eerste twee luchtreizigers hun hoed afnamen voor de mensen beneden. Na 25 minuten landde de ballon veilig op ongeveer 8 kilometer van de plek waar hij omhoog was gegaan.

In 1961 kwamen twee Amerikaanse ballonvaarders op een hoogte van 35 kilometer. Deze reis maakten ze om onderzoekingen te doen in de bovenste laag van de dampkring: de stratosfeer. En je begrijpt wel dat je zo'n lange reis op zo'n hoogte niet kunt maken in een open rieten mand. Daarvoor heb je een stevige gesloten cabine nodig. Dan word je beschermd tegen de kou en soms het slechte weer. een gesloten cabine beschermt je ook tegen een gebrek aan zuurstof. Want hoe hoger in de dampkring, des te minder zuurstof er in de lucht zit en een mens kan niet leven zonder zuurstof.

Hoe werkt een luchtballon?

We weten allemaal dat hete lucht opstijgt. Op die manier werkt ook een heteluchtballon. Door de lucht in de ballon warmer te laten worden stijg je, en door die lucht kouder te laten worden daal je.

Het grootste en meest opvallende deel is de ballon zelf, ook wel het omhulsel genoemd. Vroeger werd dit omhulsel van een lichte geweven stof. De binnenkant werd nog met papier beplakt. Maar tegenwoordig wordt het meestal van nylon gemaakt. Sterke kabels moeten het zwaarste deel, de mand, dragen.

Die mand is meestal gemaakt van rotan (een buigzaam en toch sterk soort riet). En de randen zijn gevlochten van wilgentenen. Daaromheen zit een hoes van leer of suède. Er zijn ballonnen met grote en kleine manden. De grootste Nederlandse ballon kan 21 mensen vervoeren.

In de mand staan de piloot, de passagiers en de gasflessen. Die gasflessen zijn nodig om de brander, die onder de ballon hangt, te laten branden. Tijdens het varen zet de piloot de brander iedere minuut ongeveer 10 seconden aan. Zo is de lucht niet te warm en niet te koud. De brander maakt veel lawaai. Soms schrikt het vee in het weiland waar de ballon wil dalen van dat lawaai. Daarom is er ook een fluisterbrander.

De piloot gebruikt ook nog instrumenten. Een stijgsnelheidsmeter om te kijken of de ballon omhoog of omlaag gaat, een hoogtemeter. Als je daarop kijkt zie je hoe hoog de ballon boven zeeniveau vaart. De pyrometer. deze meet hoe hoog de temperatuur boven in de ballon is. Het mag daar namelijk niet heter dan 120 graden zijn. Er is meestal ook een radio om contact te houden mat de volgploeg. Als laatste is er ook een GPS-ontvanger. Dit apparaat werkt met behulp van satellieten en je kunt ermee zien waar op aarde je bent.

Je kunt een ballon niet echt sturen. De wind bepaalt de richting. Een piloot kan alleen een andere luchtlaag opzoeken waar de wind een andere kant op waait. Omdat je niet goed kunt sturen, mag een ballon niet vlakbij de zee opstijgen. Stel je voor dat je boven zee bent als je gas op is en je moet landen!

Afbeeldingen van luchtballons

                                         Vroeger ........

         

                                                 .....En nu  

 

              

 

                                      Zonder woorden                                  

                                      

                                    

26-02-2006 om 11:18 geschreven door vagabundo55  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobby's in de kijker 1
  Paramotor flying  
 
Wie zijn die mannen met hun vliegende parachutten in de lucht ??????
 
Even voorstellen : 
 

Paramotor

Een paramotor of gemotoriseerd glijscherm is luchtvaartuig dat bestaat uit een glijscherm, ook parapente genoemd, een soepele uit stof gemaakte vleugel waarmee zweven mogelijk is, samen met een motor die ofwel op de rug van de piloot gedragen wordt of geplaatst is op een onderstel op drie of vier wielen (ook trike genoemd). In tegenstelling bij glijschermen waarbij je dynamische winden (hellingswinden) of thermische winden (*) moet hebben om te kunnen vliegen en waar je meestal vertekt van een helling, is het opstijgen op een horizontaal terrein perfect mogelijk. Het ruimtevaartuig Hermes, het ruimtetuig van de ESA (European Space Agency), maakt van het paramotorprincipe dankbaar gebruik.

Je kan hier spreken van een volwaardig vliegend tuig omdat het perfect bestuurbaar is een zowel kan stijgen, dalen als horizontaal blijven.

 
 
                                                    
                                      Heerlijk ,vrij als een (paramotor) vogel in de lucht
 
                      (Ga met muis over het zwarte vlak,om te stoppen klik op "escape")
 
 

                                  

 

 Geschiedenis

Marbella Parapente S.L. ontwierp zijn eerste Paramotor eind ’89. De grote nieuwigheid in het design was het lage bevestigingspunt tussen de vleugel en de Paramotor, aangezien het bevestigingspunt van andere Paramotorontwerpen hoog lag. PAP was geboren.

Pierre Aubert, stichter van het bedrijf, begon met paragliding in ’86 met de oude 10-cellige wings. Datzelfde jaar vestigde hij zich in Marbella, Spanje. Enkele jaren later, na in een gespecialiseerd tijdschrift een artikel gelezen te hebben over Paramotors, ondernam hij een reis naar Frankrijk om te zien wat de markt te bieden had.

In die tijd hadden de beschikbare modellen allemaal een hoog bevestigingspunt en toen Pierre deze uittestte, merkte hij dat ze over het algemeen niet confortabel te besturen waren. Dit ongemak bracht hem ertoe zijn eigen Paramotor met laag bevestigingspunt te ontwerpen, overeenkomstig het systeem dat toegepast werd bij free flight paragliden.                                                

 

                                       Ook in de winter is deze hobby uitvoerbaar

                         (Ga met muis over het zwarte vlak,om te stoppen klik op "escape") 

 

                                         
 
 
 
                                                                     Hier  eeen staaltje van vliegkunst

                                      

 

 Meer info over deze schitterende hobby klik op deze link:   

       
 
De Paramotor van Pierre was de eerste die in Spanje gezien werd. Verschillende professionnals uit de branche waren erg geïnteresseerd in dit “gadget” en waren vooral geïnteresseerd in het design, zo erg zelfs dat ze Pierre vroegen om enkele demonstraties te geven bij nationale vliegfestivals. Het “gadget” had zoveel succes dat Pierre bestellingen ontving van heel wat professionals. De eerste generatie Paramotors werd “CORSAIR” gedoopt

Stilaan werd Marbella Parapente, die tot dan in Spanje gekend was als een dynamische Club en Paragliding School, wereldwijd bekend om zijn Paramotors

 

Nu wat meer over het zeil en minder over de motor.

 

Parapente

Het klasieke glijscherm

Een parapente of glijscherm is een soepele, uit doek gemaakte vleugel waarmee men kan zweven.

Het woord stamt af van de parachute, waar het deel 'chute' vervangen werd door 'pente'. Waar de 'chute' stond voor 'val', staat 'pente' voor 'helling', omdat de glijschermpiloten van berghellingen vertrekken en eromheen vliegen.

In tegenstelling tot de parachute, die niet bestuurbaar is (enkel een minimum controleerbaar), is een glijscherm perfect bestuurbaar.

De parapente bestaat uit twee stofdelen, boven- en onderzijde, verbonden door bruggen,

hierdoor wordt de vleugelvorm verkregen. Het materiaal is gemaakt van geweven doek. Het bekendste is nylondoek.

Door het glijscherm te vullen met lucht (aan de voorkant is hij open) zal deze de vorm van de vleugel aannemen. De snelheid zal een opwaartse lift genereren die de zwaartekracht tegenbalanceert en het glijscherm zal doen zweven. Zonder verdere bekrachtiging (paramotor) is de verticale verplaatsing nog altijd neerwaarts. Men zal bijgevolg enkel opwaarts kunnen gaan als er thermische (warmte) of dynamische (hellings-) winden zijn.De besturing gebeurt met de twee stuurlijnen.

                 

                                                      Onderdelen en vormen

 

                                      Onderdelen en vormen

  

Tot slot enkele afbeeldingen van deze schitterende hobby

 

                                   Vrij als een vogel in de lucht

 

       

                Je kan het ook met twee                    Bijna klaar voor de start

              

 

              Zonsondergang gezien vanuit de paramotor                             

 

         

 
 Dat deze sport niet altijd zonder gevaar is blijkt uit deze artikels uit de dagbladen:
 

Twee doden bij ongeval met paramotor

 KORTEMARK - In Kortemark, op de grens met Hooglede is zaterdagmiddag een paramotor neergestort met twee mannen aan boord. De slachtoffers waren op slag dood. De oorzaak van het ongeluk is nog onbekend.
 
       *****************************************************************************

Paramotor in Eigenbrakel stortte neer door turbulentie

De paramotor die zondagavond in Eigenbrakel in de omgeving van de Leeuw van Waterloo neerstortte, is in een turbulentie terechtgekomen, waardoor de parachute inklapte, zo is maandag gebleken. Het parket van Nijvel schakelde een expert in om de paramotor te onderzoeken. De piloot kwam bij het ongeval om het leven.

Twee mannen stegen zondag met een paramotor (valscherm met motor) op om een uur te vliegen en voor valavond naar de basis terug te keren. Toen ze de heuvel met de Leeuw van Waterloo naderden, vloog een van de twee piloten in een turbulentie die zijn valscherm deed inklappen, waardoor de piloot geen enkele kans meer had.

De andere piloot zag het ongeval gebeuren en verwittigde de hulpdiensten. slachtoffer Krizyzztof Krzesiaka Vel Chzyzewsky, geboren in 1959 en afkomstig uit Jette, bezweek aan zijn verwondingen terwijl medewerkers van de 100 hem ter plaatse probeerden te redden. De tweede piloot raakte in shock.
        
 
         

26-02-2006 om 11:13 geschreven door vagabundo55  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)



Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Archief per week
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!