Franse wielerbond wil geen Tourwinnaar tussen 1999 en 2005
De Franse wielerbond (FFC) vraagt de erelijst van de
Ronde van Frankrijk leeg te houden tussen 1999 en 2005.
De organisatie wil zo vermijden dat er een polemiek ontstaat over
de nieuwe winnaars die zouden worden aangeduid na de deklassering van
Lance Armstrong. Verschillende renners die tweede werden in de
zeven Tours die door Armstrong zijn gewonnen, raakten nadien immers ook
in opspraak in dopingzaken.
Donkere periode
"Laat ons geen nieuwe laureaten aanduiden om zo elke polemiek over
de geloofwaardigheid van de eventuele nieuwe winnaars te vermijden",
klinkt het donderdag. "Het gaat om een van de donkerste periodes
uit onze sport."
Op 24 augustus besliste het Amerikaans Antidopingagentschap USADA
Armstrong levenslang te schorsen en al zijn resultaten vanaf 1998 te
schrappen. Daardoor verloor The Boss de zeven opeenvolgende
tourzeges die hij behaalde tussen 1999 en 2005.
Het FFC vraagt overigens ook dat Armstrong al zijn prijzengeld uit
de Tour, goed voor bijna drie miljoen euro, terugstort.
Magere maar kwaliteitsvolle oogst voor Franse wijnboeren
Franse wijnboeren beleven dit jaar een magere oogst. Dat meldde de
Franse minister voor Landbouw Stéphane Le Foll na gesprekken met
vertegenwoordigers van de branche in Parijs.
De opbrengst zal met naar schatting 42,5 miljoen hectoliter wijn de
laagste sinds 1991 zijn. Vorig jaar was dat nog 51 miljoen hectoliter.
Oorzaak van de terugval zijn vorst en hagel die de afgelopen maanden op
diverse plaatsen schade aan de druiventrossen veroorzaakten.
De wijnboeren zijn wel in hun nopjes met de kwaliteit van het vocht. Die zou "veelbelovend" zijn.
De Franse regering trekt ondanks de crisis en de
strenge bezuinigingen ruim 2 miljard euro uit voor de aanpak van
jeugdwerkloosheid. Dat liet de minister voor Werkgelegenheid, Michel
Sapin, woensdag weten na een kabinetsbijeenkomst.
Het doel is om met subsidies voor het eind van 2014 150.000 banen te
scheppen voor werklozen tussen de 16 en 25 jaar. Het gaat dan vooral om
mensen afkomstig uit arme buurten en regio's, die geen middelbare school
hebben doorlopen. De Franse regering wil de banen scheppen in de
publieke en in mindere mate de private sector door tot driekwart van het
minimumloon te subsidiëren.
Jeugdwerkloosheid
Frankrijk telt bijna 3 miljoen mensen zonder baan. Met de nieuwe
maatregelen onder de noemer "banen voor de toekomst'' wil de regering de
jeugdwerkloosheid "in het hart'' raken. Het scheppen van banen is een
speerpunt in het beleid van de socialistische regering van president
François Hollande, die ook nog bezig is 30 miljard aan bezuinigingen te
vinden.
De prijzen aan de pomp gaan in Frankrijk zo snel mogelijk tot 6 cent per liter lager. Dat kondigde de minister van Economie, Pierre Moscovici, aan. Hij onderhandelde gisteren en vanochtend met de petroleumsector.
In Orgon, in het Zuid-Franse
departement Bouche-du-Rhône, zijn zo'n 500 brandweerlui al meer dan een
etmaal in de weer om een zware natuurbrand te blussen. Het vuur werd
nog aangewakkerd door een sterke mistral. Zeker 350 hectare groen zijn
in de vlammen opgegaan. Er vielen geen slachtoffers.
De brand ontstond zaterdagnacht op de top van
een bergkam in de buurt van het plaatsje Orgon. Hoe het vuur ontstaan
is, is nog niet duidelijk. Ondanks de onherbergzame ondergrond baanden
de vlammen zich razendsnel een weg, eerst nog naar een gebied met
kreupelhout en pijnbomen, daarna naar lagergelegen landbouwgebied. De
enorme rookpluim was tientallen kilometers ver te zien.
Belga
In de getroffen dorpen Orgon, Senas en
Eyguières raakte niemand gewond. Een bestuurder die verrast werd door de
vlammen, kon ternauwernood door de brandweer gered worden. Om 3 uur
vanmorgen werd een nabijgelegen camping preventief ontruimd. 70
kampeerders kregen onderdak in een landbouwloods. In het dorpje Senas
zijn twee huizen volledig uitgebrand.
De brandweer zette de grote middelen in. De 500 brandweerlui die
aanvankelijk werden uitgestuurd, kregen in de vooravond nog versterking
van 400 collega's. Elf blusvliegtuigen en twee helikopters overvlogen
het gebied met water. Het vuur zou intussen min of meer onder controle
zijn, maar er zijn nog steeds 500 brandweerlui ter plekke om de situatie
van nabij op te volgen.
Het departement Bouche-du-Rhône, in het zuidoosten van Frankrijk,
bleef deze zomer in tegenstelling tot het zuidwesten relatief gespaard
van grote branden. De brand nabij Orgon is er de eerste van die omvang
dit jaar.
In elke man die vijftig wordt zit een jongen van
twintig die zich afvraagt wat er gebeurd is, zei ooit iemand. Toch is
vijftig een gezegende leeftijd omdat vanaf dan ons geluk en onze
levensvreugde stijl de hoogte ingaan, schrijft Science Magazine op basis van onderzoek bij honderdduizenden Amerikanen:
Psycholoog
Arthur Stone van de Stony Brook University in New York concludeert dat
het algemeen welzijn afneemt vanaf de twintiger jaren tot de leeftijd
van vijftig, om dan steeds verder te vergroten. Ook geluk en
levensvreugde verhogen na je vijftigste. Bezorgdheid blijft tot het
vijftigste levensjaar constant, maar gaat dan zakken. Verdriet is een
constante bij alle leeftijdscategorieën, maar vermindert met het ouder
worden. Boosheid vermindert na de twintiger jaren, stress piekt net in
die twintiger jaren, maar valt na je vijftigste grotendeels weg.
Deze
patronen zijn bijna identiek voor mannen én vrouwen, al hebben vrouwen
meer stress, maken ze zich meer zorgen en zijn ze verdrietiger doorheen
alle leeftijdscategorieën, ondanks dat ze een beter algemeen
welzijnsgevoel hebben dan mannen en dat op bijna alle leeftijden.
Zowat
alle mensen die de dertig zijn gepasseerd zullen deze studie
bevestigen, zegt Stone. Mocht je vandaag een onderzoek doen en vragen
hoeveel mensen opnieuw 25 zouden willen zijn, je zou weinig positieve
antwoorden krijgen.
Stone en zijn collegas onderzochten een
reeks variabelen om te zien of ze de patronen konden verklaren. Speelde
werkloosheid een rol of het aantal kinderen ten laste? Ze vonden weinig
verbanden:
Gehuwde mensen zijn gelukkig, terwijl werkloosheid
ongelukkig maakt. Mensen met kinderen in huis zijn minder gelukkig dan
koppels waar die kinderen het huis al uit zijn. Mensen met een hogere
opleiding zijn gelukkiger dan anderen, tot het ogenblik dat ze
financiëel onafhankelijk worden.
Opleiding maakt mensen dus
gelukkiger omdat het ze rijker maakt, maar hoeveel gelukkiger blijft een
onderwerp van debat. Geld heeft dan weer minder invloed op geluk dan
algemeen wordt verondersteld.
Een andere verklaring is dat oudere
mensen minder conflicten hebben en met betere oplossingen voor
problemen komen, ze hebben betere controle over hun emoties, aanvaarden
makkelijker een tegenslag en zijn minder gevoelig voor boosheid. Oudere
mensen weten dat ze dichter bij de dood komen, daarom kunnen ze beter
van het heden genieten.
Maar de tijd dat we oud worden maar accepteerden omdat er geen alternatief was ligt dus duidelijk achter ons.
In Frankrijk test McDonalds met afrekenen via PayPal. Dat gaat meteen een stuk sneller!
In 30 Franse vestigingen van de
fastfoodketen kun je, met behulp van de McDo app, je bestelling plaatsen
en afrekenen met PayPal. De bestelling kun je vervolgens ophalen bij
een speciale kassa.
De keten hoopt op succes van dit
nieuwe project, want hiermee zouden de wachtrijen flink verkort kunnen
worden. Klanten kunnen voordat ze het restaurant binnenstappen al hun
bestelling maken, en dat scheelt tijd.
In het zuiden van Frankrijk hebben paleontologen van de
universiteit van Poitiers het skelet van een nieuw soort dinosaurus
ontdekt. Het dier behoort tot de familie van de "titanosaurussen" en is
naar schatting 75 miljoen jaar oud.
Een stralende zon
streelt zacht de heuvels rond Aix-en-Provence terwijl geurige lavendel
het landschap in paarsen tinten tooit. Het zuiden van Frankrijk lijkt in
de zomer vaak idyllischer en aantrekkelijker dan ooit.
Of de
regio 75 miljoen jaar geleden ook in diezelfde hoedanigheid aanschouwd
kon worden, is wellicht een overbodige vraag. De kans dat wezens uit die
periode de geur van bloeiende olijfbomen kwamen opsnuiven lijkt dan ook
eerder klein. Toch is er alvast een dier dat toen op ontdekkingstocht
trok doorheen de streek.
Paleontologen van de universiteit van
Poitiers hebben in het Zuid-Franse dorpje Velaux, niet ver van
Aix-en-Provence, immers de restanten ontdekt van de "Atsinganosaurus
velauciensis". In de volksmond ook wel de "zigeuner" of de
"zwerver-dinosaurus" genaamd, een verwijzing naar de veronderstelde
migratie van de soort.
De dinosaurus leefde tijdens het
Boven-Krijt (75 miljoen jaar geleden, red.) en behoort tot de familie
van de "titanosaurussen". De soort heeft familiebanden die tot ver in
Roemenië reiken en werd pas ontdekt in 2010.
"De schedel ontbreekt helaas"
Volgens
de eerste onderzoeksresultaten zou de "Atsinganosaurus velauciensis"
ongeveer 12 meter lang geweest zijn en was hij eerder "tenger" gebouwd.
Al moet "tenger" in het geval van deze herbivoor dan wel in het juiste
perspectief geplaatst worden.
Belga
"We
hebben meer dan 70 procent van het skelet van de dinosaurus kunnen
blootleggen", vertelt Géraldine Garcia, een van de paleontologen. "De
schedel hebben we helaas niet kunnen terugvinden, maar we gaan toch
proberen om een waarheidsgetrouwe reconstructie samen te stellen".
De
onderzoekers van de Franse universiteit werkten tijdens de opgraving
nauw samen met het Koninklijk Instituut voor Natuurwetenschappen in
Brussel.
Hun onderzoek startte eigenlijk al in 2002. Omdat ze
wilden vermijden dat hun site geplunderd zou worden, maakten de
paleontologen de vondst van de dinosaurus pas nu bekend.
Het
skelet van de "Atsinganosaurus velauciensis" is bovendien niet het enige
dat werd ontdekt bij de opgravingen. De wetenschappers troffen op
dezelfde site ook een schedel van een krokodil, de restanten van
schildpadden en de botten van andere dinosaurussen aan (onder meer van
de Ankylosaurus en de Rhabdodon, red.).
Zuid-Frankrijk was 75 miljoen jaar geleden dus misschien ook wel een fijne plek om te vertoeven.
Franse belastingvluchtelingen kiezen Brussel-stad, Elsene en Ukkel
Laat de rijken de crisis betalen, redeneren de Franse socialisten.
Ik hou niet van rijken', liet president François Hollande zich in 2006
tijdens een televisieprogramma ontvallen. Gefortuneerde Fransen moeten
flink inleveren: iedereen die meer dan één miljoen euro per jaar
verdient, moet 75 procent van het inkomen dat men boven dat miljoen
verdient, aan de fiscus afstaan. Het Franse parlement maakt zich op om
deze nieuwe wet goed te keuren en wil ook de vermogensbelasting
verhogen.
Franse grootverdieners hebben geen zin in een fiscale
molensteen. Ze onderzoeken massaal of het niet interessanter is om te
verhuizen naar een buurland zoals België. Want als de 75-procentregel,
de vermogensbelasting en alle nieuwe en bestaande belastingen bij elkaar
worden opgeteld, worden de kapitaalkrachtigste Fransen in de nabije
toekomst tot voor 100 procent aangeslagen.
Volgens Philippe Rosy
van residentieel vastgoedspecialist Engel & Völkers zijn
Brussel-stad, Elsene en Ukkel het meest in trek bij de rijke Fransen. De
zes Brusselse vastgoedkantoren van Engel & Völkers (Ter Kameren, De
Zavel, Dumonplein en Montgomery in Sint-Pieters-Woluwe, Brugmann in
Elsene, Fort Jaco in Ukkel ) realiseerden in 2011 ruim 134 miljoen euro
aan vastgoedtransacties op hun grondgebied, wat goed is voor twintig
procent van de Brusselse markt van onroerende eigendommen met een waarde
van meer dan 500.000 euro. Engel & Völkers ervaart nu een
versnelling in die markt.
We kennen het fenomeen van Franse
fiscale vluchtelingen al meer dan tien jaar, maar de Franse
presidentsverkiezing in mei 2012 zorgde voor een grote toename van
geïnteresseerde Franse kopers, weet Philippe Rosy. Deze Fransen willen
zich niet gestraft voelen en iets huren, maar willen eigenaar zijn van
hun woning. Dagelijks krijgen we geïnteresseerden over de vloer in onze
kantoren aan de westkant van Brussel. Ze kopen een eigendom in
Brussel-stad, in de mooiste straten van het centrum, of in Elsene en
Ukkel. Ook populair zijn groene gemeenten als Sint-Genesius-Rode en
Lasne. Voorts zijn er Fransen die niet te ver willen pendelen en een
eigendom kopen net over de Frans-Belgische grens. Het wordt hier op de
vastgoedmarkt nog een warme herfst, aldus Philippe Rosy.
Frankrijk
heeft altijd al een moeilijke relatie gehad met rijke onderdanen.
Topchef Alain Ducasse trok naar Monaco. Zangers Charles Aznavour en
Johnny Hallyday, filmster Alain Delon en autocoureur Alain Prost
verhuisden naar Zwitserland. De baas van de Franse supermarktketen
Auchan, Gérard Mulliez, kwam naar ons land. In 2011 pakten 800 rijke
Fransen hun koffers. Door al deze fiscale ballingen loopt de Franse
schatkist naar schatting jaarlijks zon 50 miljard euro mis
Wie in Frankrijk tankt, hoeft binnenkort minder
accijns te betalen op benzine en diesel. De heffing gaat omlaag, heeft
premier Jean-Marc Ayrault woensdag bekendgemaakt op de Franse
nieuwszender BFMTV. De maatregel is volgens hem "bescheiden en
tijdelijk''.
Hoe veel de brandstofprijs zal dalen en wanneer de korting ingaat,
maakte Ayrault niet duidelijk. Minister van Financiën Pierre Moscovici
gaat volgende week om tafel met oliebedrijven en consumentengroepen om
de plannen uit te werken.
Iets minder
Een liter euro loodvrij kost in Frankrijk ongeveer 1,70 euro, iets
minder dan in Nederland. Diesel kost gemiddeld ongeveer 1,50 euro,
blijkt uit overheidscijfers.
10 procent begroting
De accijnzen leverden Frankrijk in 2010 34 miljard euro op, meer dan 10
procent van de totale belastinginkomsten. Volgens berekeningen van de
vorige regering van president Nicolas Sarkozy kost een accijnsverlaging
van 10 cent de schatkist 5 miljard euro.
Verkiezingsbelofte
Het in toom houden van de brandstofprijzen was een belangrijke
verkiezingsbelofte van president François Hollande. Een dip in de
prijzen van ruwe olie verdreef het voornemen even van de politieke
agenda. Sinds enkele weken stijgen ze echter weer, net als de prijzen
aan de pomp.
Franse consumenten, die de gevolgen van de stagnerende economie toch al voelen, zijn hiervan de dupe.
Oliemaatschappijen hebben de Franse regering gewaarschuwd dat de lagere
prijzen geen oplossing zijn, maar tot brandstoftekorten zullen leiden.
In Frankrijk is woede ontstaan over de verkoop van een historisch
kasteel met wijngaarden aan een Chinees. Het is een kasteel uit de 12de
eeuw in de gemeente Gevrey-Chambertin, in de wijnstreek Bourgogne.
Een
Chinese gokmagnaat kocht het kasteel een tijd geleden, voor 8 miljoen
euro. Dat is nu pas bekend geworden, tot woede van Franse wijnboeren.
Zij hadden 5 miljoen euro geboden. Hun plan was om er samen met anderen
een bezoekerscentrum van te maken.
Gevrey-Chambertin is één van de bekendste wijnen uit de Bourgogne. Elk jaar wordt er zo'n 11.000 liter geproduceerd.
Export
Franse wijn is populair bij Chinezen. Eerst waren Franse
wijnboeren daar blij mee, omdat de export naar China steeg. Inmiddels
zijn ze minder enthousiast, omdat Chinezen steeds meer chateaus opkopen.
Vorig
jaar verkocht een Nederlandse wijnboer Château Richelieu in Bordeaux
aan Chinezen. Hij had het kasteel in 2005 met hulp van Nederlandse
investeerders gekocht. De Nederlander zegt dat hij het kasteel van de
hand moest doen vanwege de moordende concurrentie. Steeds meer mensen
kiezen voor wijn uit Zuid-Afrika, Australië en Zuid-Amerika.
Franse alcoholtests slecht voor de volksgezondheid
In Frankrijk is iedere chauffeur verplicht om minstens één
gebruiksklare alcoholtest in zijn auto te hebben. In de praktijk moet je
er dus altijd 2 hebben om niet plotseling, na een controle, zonder te
zitten. Aangezien de tests een beperkte houdbaarheidsdatum hebben,
betekent dit dat alleen al de Franse autos jaarlijks goed zijn voor
maar liefst 80 miljoen ethylotests, die in de vuilnisbak verdwijnen.
En dat is slecht voor het milieu. Elke test bevat kaliumdichromaat,
een kankerverwekkende, chemische stof die zeer toxisch is en huid en
ogen kan aantasten. Kaliumdichromaat is bovendien erg schadelijk als het
in water terechtkomt. Als de ethylotests bovendien in de
verbrandingsoven belanden, komt bij verbranding 120 kg chroom vrij per
jaar.
De Franse milieuorganisatie Robin des Bois eist dat de overheid een
vernietigingsplan opstelt, gefinancierd door de fabrikanten van
ethylotests. In afwachting daarvan kun je gebruikte en vervallen tests
het best bij het chemisch afval inleveren.
De boeren in de Franse Alpen klagen over een wolvenplaag. Er leven
opnieuw zo'n 250 wolven in Frankrijk, dubbel zoveel als zes jaar
geleden. Op zich een goede evolutie, maar die wolven bijten de schapen
van de boeren dood.
Vakantiegangers op de wegen in Frankrijk hebben
zaterdag te kampen met flinke vertraging. Op het hoogtepunt rond 12.30
uur stond er 500 kilometer file op de Franse wegen, zo meldde de ANWB.
Vooral op de A7 in de richting van het zuiden was het druk,
automobilisten kwamen rond 12.30 uur terecht in langzaam rijdend verkeer
over een afstand van 90 kilometer.
Ook op de weg van Frankrijk
naar Spanje ontstond drukte, reizigers kwamen daar in ongeveer 22
kilometer file terecht voor de grens.
In Zwitserland en Duitsland valt het nog mee met de drukte.
De bosbrand in de buurt van de badplaats Lacanau in het Franse
departement Gironde, is nog steeds niet geblust. Brandweermannen hebben
de hele nacht tevergeefs geprobeerd om het vuur te blussen. De brand
verwoestte al minstens 450 hectare vegetatie, meldt de brandweer.
"Er zijn nog steeds enkele brandhaarden", verklaart een woordvoerder van
de hulpdiensten in de Gironde. Evacuaties zijn er de voorbije nacht
niet geweest.
Het vuur, dat gisterennamiddag ontstond, wordt
door zowat 200 brandweermannen bestreden met enkele blusvliegtuigen en
een 80-tal brandweerwagens. Het gaat om een van de hevigste branden in
Frankrijk sinds het begin van de zomer.
Twee departementale
wegen werden afgesloten, maar de inwoners zijn niet geïsoleerd,
aangezien er nog alternatieve routes zijn. Slechts vijf woningen werden
ontruimd.
De bluswerkzaamheden zullen er vandaag niet
eenvoudiger op worden, omdat de wind er plots van richting kan
veranderen, de vegetatie er dichtbegroeid is en het er erg warm is.
Gisteren raakten drie brandweermannen lichtgewond.
Een Belgische bus met 69 Nederlandse toeristen heeft in
de nacht van dinsdag op woensdag vuur gevat op de Franse snelweg A7,
ter hoogte van Reventin-Vaugris (Isère). Dat heeft vervoerscoördinator
William Bontrup van de Nederlandse reisorganisator Solmar Tours in
Maarheze (nabij Eindhoven) tegenover Belga bevestigd.
Volgens Bontrup vervoerde de door Van Hool gebouwde bus, gehuurd van
Staf Cars in Lommel, 66 Nederlandse toeristen. De twee bestuurders waren
Belgen.
Toen de busbestuurder omstreeks 02.30 uur merkte dat zijn motor vuur
vatte, stopte hij meteen op de pechstrook om de uit Spanje terugkerende
passagiers te evacueren. Dat gebeurde in alle kalmte.
De beginnende brand was aan de bestuurder gemeld door andere
weggebruikers, waarna meteen gestopt werd. Bij de evacuatie is ook een
deel van de bagage gered, voegde de vervoerscoördinator daaraan toe.
Hij bevestigde dat er zich geen persoonlijke ongelukken hebben
voorgedaan. De toeristen waren rond de middag alweer op weg naar huis.
Hoe de brand is kunnen ontstaan, is nog niet geweten.
Dit bijzondere natuurfenomeen doet zich voor in de Franse Camargue. Door de hoge zoutconcentraties in het water kan dit soms rood, roze of oranje kleuren. De Russische fotograaf Sam Dobson
maakte deze serie fotos. Opvallend is dat niet alleen het water
verkleurd, maar dat de zoutkristallen zich afzetten op de waterplanten
in het meer.
Frankrijk geeft 47.000 Belgische autobestuurders boete in juli
In de maand juli heeft Frankrijk 47.000 bekeuringen opgestuurd naar
Belgische autobestuurders die verkeersovertredingen hebben begaan. Dat
schrijft de Franse krant Les Echos vrijdag.
Sinds 1 juli kunnen Belgische bestuurders die in Frankrijk de
verkeersregels aan hun laars lappen de boete thuis toegestuurd krijgen.
Dat is het gevolg van een akkoord tussen Frankrijk en België, dat
toelaat om gegevens tussen beide landen uit te wisselen.
Tussen 1 juli en 31 juli waren al 47.000 Belgische bestuurders op de bon geslingerd in Frankrijk, aldus Les Echos.
De slechtste automobilisten komen volgens de krant evenwel uit
Duitsland. Jaarlijks worden in Frankrijk 500.000 tot 1 miljoen
verkeersovertredingen van Duitse bestuurders geregistreerd, maar
voorlopig bestaat er nog geen akkoord tussen Frankrijk en Duitsland dat
toelaat om die boetes ook op te sturen.