Momenteel worden er weer zo’n vijfduizend Development Kits verstuurd naar ontwikkelaars, gamers en overige virtual reality geeks. Vanaf augustus komen er dus waarschijnlijk in hoog tempo nieuwe toepassingen, games en applicaties uit voor de Oculus Rift. De headset die nu onderweg is vanuit het distributiecentrum van Oculus is de tweede versie van de virtual reality bril. Deze heeft de naam Development Kit 2 meekregen. De naam verwijst naar het feit dat deze versie net zoals de Development Kit 2 steeds primair voor ontwikkelaars bestemd is. Maar wat is nou het verschil tussen de DK1 en de DK 2? In dit stuk gaan wij in op de meest belangrijke wijzigen in zowel de soft- als hardware van de virtual reality bril.
Resolutie en scherm.
De DK 1 kende een zeer bescheiden resolutie van 1280 x 800, lager dan de meeste high-end smartphones van de afgelopen tijd. Elk oog keek naar een scherm van 640 x 800. Bij de tweede versie van de rift is dit opgeschroefd naar Full HD (1290 x 1080) verdeeld over beide ogen. Bovendien heeft het scherm een upgrade gehad van LED naar het energiezuiniger en heldere OLED. De DK2 beschikt ook over een zogenaamd ‘low persistence’ scherm. Dit zorgt voor veel scherpere beelden en dringt motion blur (het vervagen van beelden bij snelle beweging) aanzienlijk terug. De framerate alsmede de refresh rate zijn aanzienlijk verhoogd. Al met al zorgt het nieuwe beeldscherm in combinatie met de verbeterde software voor een veel betere virtuele ervaring.
Beide versies beschikken over een head tracking, waarbij met behulp van de bijgeleverde camera de Oculus Rift in staat is de bewegingen van het hoofd nauwkeurig te bepalen. De DK2 beschikt daarnaast over postitionel tracking hierdoor kan de rift tevens bepalen welke richting het gehele lichaam op beweegt. Dit zorgt ervoor dat neveneffecten zoals hoofdpijn en duizeligheid aanzienlijk minder worden.
Prijs en consumentenversie
De prijs van de Oculus DK2 is gestegen, de eerste versie koste 300 dollar, de tweede gaat de deur uit voor 350 dollar. De prijs van de definitieve consumentenversie is nog niet bekend. Wij denken dat deze zo rond de 300 euro komt te liggen. Wellicht komt er nog een prijsverlaging aan vanwege de aankoop van Oculus door Facebook. Wanneer wij de virtuele wereld kunnen betreden is nog niet bekend maar zal hoogstwaarschijnlijk ergens in 2015 zijn.
|