Wat valt er te bezien op dit blog? Midden kolom. Oude foto's van schilders of familieleden. Oude foto's van Gustaaf Van De Woestijne. Oude foto's van Karel Van De Woestijne. Tekeningen van FRITS VAN DEN BERGHE. Cenakels van symbolisten. Tekeningen van Gustaaf De Smet foto Foto's van grootmeesters uit die tijd. Schilderijen die uitvergroot kunnen.
Rechter kolom. Tekeningen,potlood,houtskool. Tekeningen potlood van, en door kunstenaars. Diverse tekeningen van diverse kunstenaars
Linker kolom. Beeldhouwwerken. Houtskoolwerken Foto's van kunstenaars. Het land van Latem.(reeks foto's)
George Minne. " Tweemaal Moederschap" Graniet; tussen 1925-1930.
George Minne. " Moeder en kind " Brons ; 1925.
George Minne. " Vredes verlangen." Franse steen; hoogte 1,30m
George Minne. "Vrouw in bad " Gips 1931.
George Minne. "St. Jan De Doper "1895. Origineel gips hoogte 71 cm
George Minne. " Het Gebed "1894. Origineel Gips hoogte 47cm
George Minne. " Drie geknielde knapen "1897.
George Minne. " De fontijn met de geknielde knapen "1998. Exemplaar in gips.
George Minne. Bronzen beeldjes gemaakt tussen1900-1925.
George Minne. " Geknielde knaap " 1898. Gepatineerde gips 82 cm.
George Minne. " De Reliekdrager " 1897. Wit marmer hoogte 67 cm.
Carl De Cock. Borstbeel van Karel Van De Woestijne.
Henri Puvrez 1943. Borstbeeld van Henri Permeke.
Permeke. In het beeldhouwersatelier van Permeke "Marilou "een beeld in uitvoering.
Permeke. " Vrouwenhoofd " beeld in gips rond 1939.
Permeke. " Naakte Vrouw " rond 1938. Gips.
Permeke. In zijn beeldhouwersatelier werkt Permeke aan een " Vrouw en figuur "; later zal hij dit beeld vernielen.
Permeke. " Zelf portret" in hout, hoogte 80 cm. rond 1936.
George Minne. Het graf van George Minne en zijn echtgenote op het kerkhof rond de kerk van Latem. Het grafmonument "VREDESVERLANGEN " en " KRISTUS" die op de grafsteen liggen, werden door George Minne gebeiteld.
Permeke. Beeldhouwwerk van Permeke op het graf van Gustaaf De Smet.
Permeke. Het graf van Gustaaf De Smet op het kerkhof rond de kerk van Deurle. Op de grafsteen een beeldhouwwerk van Constant Permeke.
George Minne. Het graf van Permeke. en zijn echtgenote op het kerkhof rond de kerk van Jabbeke. op het graf een beeldhouwwerk van George Minne.
Het dodenmasker van PERMEKE.
Enkele houtskooltekeningen van ALBERT SERVAES.
HIERONDER VIJF STATIE'S UIT DE KRUISWEG. Houtskooltekeningen rong 1919.
KRISTUS AAN HET KRUIS. Twaalfde statie van de KRUISWEG., houtskooltekening dooe SERVAES in1919. - Zijn religieuze werken werken zijn niets anders dan heiligschennis.- WAAROM ? Hij heeft KRISTUS weerzinwekkend gemaakt.- Hij maakte van hem een arm gefolterd man; zoiets ontroert meer dan een Adonis.- Zijn Kruisweg is afgrijselijk.- ZO MOET EEN KRUISWEG ZIJN . OF BESCHOUWT GIJ DE KRUISWEG ALS EEN KLUCHT? ( Jules Destrée )
Oude foto's van kunstenaars.
Valerius De Saedeleer. In 1913, 46 jaar, - Tijdens het gesprek speelde zijn dikke vingers met zijn stijfharig sikje, gleden over zijn breed gelaat, en gingen krachtig ploegen door zijn weelderig haar.-
Valerius De Saedeleer. In 1913 te Tiegen voor zijn demonteerbaar atelier - Zodanig was hij stralend, rond, dik, joviaal, toch fijn en van nature voornaam -
Valerius De Saedeleer. Valerius met zijn familie voor zijn atelier, Latem 1907-- Hij leeft nauw verbonden met de natuur en woont in een bijna leeg huis -
Valerius De Saedeleer. Valerius met zijn vrouw, in 1923, voor hun huis te Etikhove-- Hij heeft graag dat zijn vrouw, die even korpulent is als hijzelf, een oppassende en opgeruimde moeder, een eenvoudig mens, dicht bij hem komt zitten en uren aan een stuk haar hand op de zijne laat rusten.
Valerius De Saedeleer. Valerius rond 1925 in gezelschap van zijn kleinkinderen, Mevrouw Permeke en zijn eigen vrouw op uitstap in het kasteel van Beloeil -- Men had de indruk een aardmanneke te zien dar was weggelopen uit een sprookje van Andersen en dat een reus was geworden, of de Noordse reïnkarnatie van Sokrates, een Bakchos of een Sileen. --
Valerius De Saedeleer. Tekeningen van Paul Haesaerts in 1930.-- Valerius De Saedeleer zien leven was een genot dat zijn vrienden onophoudelijk konden smaken --
Valerius De Saedeleer. In 1929 was er een retrospektieve tentoonstelling van het werk van Valerius in de Galerie van het Gulden Vlies te Brussel. prinses Astrid vereerde de tentoonstelling met haar bezoek ; de schilder zelf was haar gids.-- Wie hem benaderd, wordt onmiddelijk gewonnen. In zijn omgang laat hij zich leiden door een ingeboren minzaamheid, door een niet aangeleerde wellevendheid die echter oprecht is en als het ware bij ieder nieuw kontakt opnieuw uitgevonden. --
Emiel Claus. omsteeks 1895. -- Hij was groot, mager en zenuwachtig; hij had iets guitigs in zijn blik; niemand kon zo goed als hij sappige verhaaltjes uit de streek vertellen.--
Albijn Van Den Abeele. In 1910. --Hij is instaat om de kunstenaars onmiddelijk onderdak te bezorgen; indien ze een atelier wensen, improvizeerd hij er een.--
Albijn Van Den Abeele.1905. 'Volop aan het werk ' -- Zijn manier van schilderen? korte penseelstreekjes, voortdurend op zijn hoede, oneindig veel skrupules.--
Maurits Niekerk.1903. Letterkundige en schilder. -- Terughoudend en iewat zwaar op de hand; door iedereen geacht; hij geniet aller sympatie.--
Albijn Van Den Abeele. Samen met .. Albijn en Musicus Paul d'Acosta in 1893 na een openluchtconsert door de plaatselijke fanfare. -- Zij zoeken kontakt met het ongekompliceerde dorpsleven dat zij beschouwen als een stimulans tot scheppen --
Het land van Latem. Panorama van Gent; Talrijke kunstenaars zijn afkomstig uit de stad van VAN LERGERGHE, MAETERLINCK, en HELLENS; de meesten hebben er gestudeerd, sommigen waren er professor aan de Akademie of aan de Universiteit. -- De kunstenaars werden wellicht niet zozeer door Latem aangetrokken om wille van de bekoorlijkheid en het aanhalig karakter die een dorp eigen kunnen zijn ; zij werden veeleer weggedreven uit een sociaal milieu dat hun vijandig gezind was. ---
Het land van Latem. Ligging van Latem in Vlaanderen. --- Een typisch dorp. Het symbool van de streek. Een provincie van de streek.---
Het land van Latem 3. Leie en kerktoren van Latem ( foto 1910.) --- Een plaats die voortaan in de geschiedenis van de beschaving even beroemd zal zijn als Barbizon of Pont- Haven, een stip op de aarde waarin een uitzonderlijke intensiteit van menselijk leven werd samengebald en waar de geest is vaardig geworden.---
Het land van Latem 4. Een Leietocht ter hoogte van Deurle --- Het langzaam glijden van het water wordt nog vertraagd doordat de stroom menigvuldig kronkelt en wentelt, op delijke hoogte liggend met het vlakke land dat vruchtbaar en vredig zijn beide oevers raakt.---
Het land van Latem 5. Overzicht van de Leie aan het Duivelshof te Latem, met een blik op de beemden ( foto rond 1905.) --- Wie kent niet die schone vlakten, die malse weiden vol grazende koeien, en die grijze wilgenbomen ?---
Het land van Latem 6. De hoofdstraat van Deurle ( foto Claerhout ) --- Wie spoed maakt, is er voorbij zonder het te weten. Maar wie er enkele tijd blijft talmen, wordt er gewoonlijk door aangegrepen.---
Het land van Latem 7. Het werkhok op de Molenheuvel te Deurle, waar Cyriel Buysse de meeste van zijn werken schreef. --- Het is onmogelijk dat iemand die met hart en ziel in deze streek heeft geleefd, ze ooit zou kunnen vergeten en er niet met een diepe ontroering aan terug zou denken. ( Naar Karel Van De Woestijne )---
Het land van Latem 8. Luchtfoto van Deurle ( 1920. ) --- Wanneer wij praten over Latem, ligt het in onze bedoeling een centrum en een symbool op te roepen, het centrum en een symbool van een ganse streek die stil is en gastvrij, en die, benevens Latem, ook Deurle, Afsnee en Astene omvat, en zich uitstrekt tot Deinze, Drongen en Sint- Denijs- Westrem.---
Het land van Latem 9. De kerk van Latem toegewijd aan de heilige Martinus. ---Sedert 1905 prijkt op een altaar een doek " St. Dominikus ontvangt de rozenkrans uit de handen van O- L- V " dat werd geschilderd en geschonken door G. Van De Woestijne - Geen roemrijk verleden, geen historische monumenten.---
Het land van Latem 9. De kerk van Latem toegewijd aan de heilige Martinus. ---Sedert 1905 prijkt op een altaar een doek " St. Dominikus ontvangt de rozenkrans uit de handen van O- L- V " dat werd geschilderd en geschonken door G. Van De Woestijne - Geen roemrijk verleden, geen historische monumenten.---
Het land van Latem 10. De molen van Latem. --- Dit gezegend oord verschilt op het eerste gezicht in niets van honderd andere dorpen, veilig weggedoken tussen de Brabantse heuvels en de Noordzee.---
Vlaamse_schilders
Wat te doen om mijn gans blog te overlopen!!!!!!!!!
Telkens aan het einde van de reeks berichten ( midden kolom ) staan drie groene pijltjes, klik op het pijltje dat naar links verwijst, en het blog verloopt verder.Deze bewerking telkens herhalen, tot het einde.
paulsaxtenor
15-10-2007
Gustaaf De Smet
Gustaaf De Smet. Potlood tekening " DE VERLIEFDEN " rond 1935. Niettegenstaande de meest hardnekkinge poging blijven de twee partners op een afstand van elkaar; zij komen niet los uit hun dromen; de man zit in zijn eigen kracht gevangen, de vrouw is als verlamd door haar eigen passiviteit. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting
Zelfportet van Gustaaf De Smet. Fragment uit ' DE SCHILDRR EN ZIJN VROUW ' olie 150x125-- 1924. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Wij zijn hier in het café VERPLAETSEN, een trefpunt voor artiesten.
Gustaaf en Leon De Smet. Samen met de dorpelingen in gepassioneerde ontspanning met de eeuwenoude werpschijven. Rechtstaand links LEON DE SMET-- geknield zijn broer GUSTAAF- rond 1935 te Deurle Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Foto van GUSTAAF DE SMET rond 1930. Foto die gemaakt werd door zijn neef ROBERT DE SMET.-- Hij voelt zich het best in zijn element wanneer de natuur rond hem gaat inslapen, wanneer de avond valt, wanneer de Winter alle geluiden doet verstillen, wanneer de mensen zwijgen of wanneer de zondagse rust als een mantel over het dorp ligt uitgespreid. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede LATEMSE GROEP 7. LEON DE SMET. Leon aan het werk rond 1914. - Zonder de minste inspanning, meer als vakman dan als kunstenaar, schildert hij vlot landschappen, naaktfiguren, interieurs, potretten, en stillevens. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede "LATEMSE GROEP 6. LEON DE SMET. Leon De Smet met zijn vrouw en twee zonen in hun huis te Sint- Martens- Latem in 1908. Zeer vroeg wordt hij door iedereen bewonderd; tussen de vrienden is hij trouwens de enige die er in slaagt zich een kliënteel te maken. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede LATEMSE GROEP .5 . FRITS VAN DEN BERGHE. Zelfportret, geschilderd in 1899. Hij is de zoon van de bibliotekaris van de Gentse Universiteit ; hij diskussieert graag, praat vanuit de hoogte en verslind boeken. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede LATEMSE GROEP 4. GUSTAAF DE SMET. Gustaaf, stifttekening door zijn broer LEON DE SMET in 1896. Men ziet FRITS VAN DEN BERGHE dikwijls in gezelschap van een grote vriend, GUSTAAF DE SMET; deze had enkele tijd rondgehangen in de omgeving van het dorp, en hij neemt er zijn intrek in 1901. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede "LATEMSE GROEP " 3. CONSTANT PERMEKE. Constant te LATEM in 1912. Hij spot met alles wat naar studie ruikt, kan amper lezen of schrijven, en verwenst alles wat hem niet aanstaat. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede " LATEMSE GROEP ". 2 . ALBERT SERVAES. Albert in zijn atelier te LATEM in 1912. Hij wilde in nauwer kontakt leven met de eenvoudige boeren; daarom nam hij zijn intrek bij ' DOORKE ', een zeer arm en primitief man. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De tweede LATEMSE GROEP. 1 . ALBERT SERVAES. Albert Servaes in 1903 na de loting voor de militaire dienstplicht. Volgens de gewoonte draagt hij op zijn hoed het nummer dat hij zojuist heeft getrokken.-Een handelsreiziger in koloniale waren die na zijn dagelijkse ronde ' s avonds moedig naar LATEM trekt om er te gaan schilderen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Vorming van de tweede groep en nieuwe vriendschapsbanden.
Vorming van de tweede groep en nieuwe vriendschapsbanden. Tussen 1905 en 1910 heeft te Latem een soort aflossing van kunstenaars plaats. Wat tot op dat ogenblik organisch gegroeid was, verliest zijn innerlijke binding; geleidelijk onstaat iets embryonairs dat slechts lange tijd nadien tot volle rijpheid zal komen. Karel vertrekt in 1906, Valerius in 1908, Gustaaf in 1909. Binus wordt oud; hij komt dicht bij de tachtig. George gaat zich meer en meer in zijn huis afzonderen om zich volledig aan zijn werk te kunnen geven; sommige zullen hem later verwijten dat hij niet voldoende aandacht heef besteed aan de nieuwe aangekomenen, aan de jonge krachten. Wat is er gebeurd ? Het leven in de gemeenschap heeft geleden onder nodeloze herhaling. Wat de ene van de andere te leren had, kent hij reeds. De kontakten hebben een deel van hun nut en van hun gemoedelijkheid verloren. De echte scheppers praten steeds minder; zij denken vooral aan het werk dat zij moeten voltooien. De oppervlakkigen integendeel lopen steeds meer in de weg en verliezen hun tijd in eindeloze diskussies of gewoon in luidruchtige bijeenkomsten " GENOEG DAARVAN ! zeggen de meest bedachtzamen bij zichzelf, wij hebben elkaar geholpen om op gang te geraken ; in het vervolg moet iedereen op eigen benen leren lopen! " Maar voor allen die er hebben gewoond, waar zij ook heen mogen gaan,, en wat er van hen ook moge geworden, betekend LATEM het gezegend oord en de gezegende tijd, en blijven stempel op hun persoon en op hun werk, en een bron van inspiratie. Het is een uitverkoren stuk grond; iedereen heeft er ziin eerste wortel geschoten, maar staat nu op het punt om herplant te worden en ergens zijn takken vrij in de lucht te laten opschieten, om nog meer vrucht te dragen
De eerste LATEMSE GROEP. 5 . Veertig jaar later. Minne en De Saedeleer bevinden zich in gezelschap van schilder JOZEF HORENBANT opnieuw aan de boorden van de Leie- Indien wij hen mogen geloven, was in die tijd het zand der wegen meer geschilverd, de kleurenschakering van de lucht veel rijker en de aroma der bossen oneindig veel zachter. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting
De eerste LATEMSE GROEP.4. De vier gebroeders VAN DE WOESTIJNE rond 1905. Van links naar rechts ; Gustaaf, Maurits, Karel, en Edward. Gustaaf is zacht van karakter en onhandig, hij is verlegen en schuchter als een siminarist. Karel is ziekelijk, mager, en kouwelijk; hij heeft dikke blauwe lippen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De eerste LATEMSE GROEP. 3 . Een openluchtfuif op de boord van de Leie bij VALERIUS en CLEMKE de SAEDELEER. Op de feestdagen dat VALERIUS het geluk heeft gehad een schilderij te verkopen, worden de vrienden bij hem uitgenodigd om een glas zurig bier te drinken,, dat bloedworst, roggebrood, frieten en rijsttaart moet doorspoelen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De eerste LATEMSE GROEP.2 . Te LATEM rond 1895. Per koets komen vrienden op bezoek. Rond de tafel van L naar R. VAN DEN ABEELE, GHEYS , DE SAEDELEER , en EMIEL BALLIN. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De eerste " LATEMSE GROEP ". Van links naar rechts: GEORGE MINNE , GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE , VALERIUS DE SAEDELEER , KAREL VAN DE WOESTIJNE , en ALBIJN VAN DEN ABEELE ( de foto werd gemaakt in 1899.) Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Constant Permeke. " De maaltijd" houtkoolstekening--1930.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskooltekening op hout 1908
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Centrale delen van houtskooltekeningen uit 1917- 1921--1928.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskooltekening op doek 1929.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskool 1919.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind" houtskool 1929.
GEORGE MINNE. "De Kristus van de Eucharistie " Houtskool op hout 100x60.
GEORGE MINNE. "O.L.Vrouw van de boodschap 1919." Houtskool op papier 97x70.
GEORGE MINNE. "Naakte moeder en kind "1928. Houtskool op papier 34x21.
GEORGE MINNE. "Pieta 1 (fragment) 1930. Houtskool er eternit 117x179.
GEORGE MINNE. " pieta 2" 1929. Houtskool op eternit 117x179.
GEORGE MINNE. " De eucharistische Kristus 1921" Houtskool op papier 35x25.
George Minne. "Moeder en kind " Houtskool op papier45x35.
Constant Permeke. " Moeder en Kind " Houtskool 1921.
Constant Permeke. " Karel " houtskool op hout.1921.
Constant Permeke. " Vrouw die het brood snijdt " Houtskool 150x90 1921.
Getekende portretten van beroemde schilders.
KAREL VAN DE WOESTIJNE. Getekend door Jules De Praetere in 1897.
KAREL VAN DE WOESTIJNE. Getekend door Gustaaf Van De Woestijne. (porlood) 1910.
VALERIUS DE SAEDELEER. Getekend door Gustaaf Van De Woestijne 1915.
GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE. Houtskool op doek, door Leon De Smet. 1916.
EMIEL CLAUS. naar een ets die in 1923 gemaakt werd door een leertlinge en vriendin JENNY MONTIGNY- In België is Claus de hogepriester van de sekte der lumunisten.
PORTRET VAN CONSTANT PERMEKE. houtskool tekening door ALBERT SEVAES in 1910.Eer hij in Latem aankwam, was hij als een bliksemschicht even verschenen in de Akedemie van Brugge en van Gent; te Gent ontmoet hij diegenen zijn onafscheidelijke vrienden zullen worden: FRITS VAN DEN BERGHE - GUSTAAF EN LEON DE SMET.
PAUL GUSTAVE VAN HECKE. houtskooltekening door LEON DE SMET in 1911. Voor een korte wijl en bijna op hetzelfde ogenblik was hij leerling wever, bediende, politiek leider, toneelschrijver, regiseur, akteur, journalist.
Albijn Van Den Abeele. Getekend door EMIELCLAUS.
Diverse werken van diverse meesters.
Werk van Xavier DE COCK. Albijn Van Den Abeele, 25 jaar oud. ---- De geest dezer streek, de goede geest zonder slinke slimheid maar met wijs en oerlandig verstand, op deze grond geboren en één, fijn één met deze grond. -- ( Karel Van De Woestijne )
Werk van George Minne. ' Moeder en kind ' Houtskool, 1919. -- Wanneer haar voorgevoelens tegen wil en dank te machtig worden, wordt haar blik doordringend ; zij peilt de toekomst zonder zichzelf nochtans wat voor te liegen. --
Werk van George Minne. ' Moeder en kind 2. ' Houtskool, 1920 ' Ik draag U aan mijn hart, al ben ik jaren zwaar ' ( Karel Van De Woestijne. )
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. ' Portret van Mevrouw George Minne. ' Latem 1900. Sommige van zijn doeken vloeien over van genegenheid . ( Karel Van De Woestijne. )
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. " Portret van Elisabet De Saedeleer als kind. " Latem 1904. ' Een vol gelaat, een krachtige kleine mond, grote heldere ogen; klaarblijkelijk was de kunstenaar bij het eerste ogenblik verwonderd, zelfs verrukt '
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. ' Portret van Mevrouw Karel Van De Woestijne '(Marie Van Hende) door haar schoonbroer Gustaaf Van De Woestijne. " De kracht van Gustaaf Van De Woestijne als portretschilder vloeit uit een diep doorvoeld persoonlijk kontakt met zijn model '
Werk van Albert Servaes. ' Monnik uit de abdij van Orval', 1928. Houtskooltekening. ' Wanneer hij te gast is in één of ander klooster, geeft hij volgens de gebruikelijke ceremonieën de vredekus aan de monniken, ontzegt zichzelf de dingen die zij zich moeten ontzeggen, volgt hun kerkelijke diensten en zingt samen met hen de vespers en de metten.'
Werk van Albert Servars. ' Ecce Homo ' 1919. Houtskool op papier 76x57. 'Dan puilen de oger uit, er komt klaarheid in het bewustzijn, de onverschillige gaat aan het huiveren, de leerling komt naderbij en de verader krijgt schrik.'
Werk van Albert Servaes. ' Doodsangst ' 1919- Olie op doek 58x74. ' Deze Kristus zou te mager zijn en te uitgemergeld, met te veel wonden overdekt, en overdreven toegetakeld.'
Werk van Albert Servaes. Albert toont één van zijn laatste werken in zijn atelier te Luzerne 1961. ' Hij draagt een grote bril, golvende baard en snor, dikke wenkbrauwen, en verstreuvelde haren verbergen een rood gelaat dat in de loop van het gesprek beurtelings bleek wordt of purper; de kleine blauwe ogen knipperen voortdurend alsof hij onrustig ware.
Werk van Permeke. ' Emma ' gewassen tekening75x55. ' Wanneer de natuurlijke ontroering hem in zijn beste dagen alle opzettelijkheid en snoeverij doet vergeten, is zijn werk het werk van een begenadigd tekenaar '
Werk van Permeke. ' Boerin in Zondagse kleren ' Penseeltekening, fragment, 1923. ' Hij is een durvend tekenaar, en hij blijft meester van zijn werk '
Werk van Permeke. ' Boer met sikkel ' of ' Na het werk ' Houtskooltekening, 1928. -- Maar die kalmte is heviger dan tumult, die onbeweeglijkheid is vuriger dan opwinding, en die stilte snijdt meer door merg en been dan al het lawaai van de hele wereld te samen --
Werk van Permeke. ' Vissersvrouw ' Gewassen tekening 148x98, 1921. -- Een reeks tekeningen op meer dan natuurgroote, tergelijkertijd onstuimig , gevoelvol en majesteues; het zijn stuk voor stuk stevige werken, verrassend mooi en totaal oorspronkelijk.
Werk van Permeke. ' Vrouw met hoed ' Gewassen tekening 180x90. 1926. -- Men zou in hem een schilder van verschijningen kunnen zien ; een bruuske en vluchtige ontmoeting, een vlug vervloeiend schouwspel wordt even bruusk een tekening of schilderij.--
Werk van Permeke. ' De veerman ' Houtskooltekening rond 1923. -- Zij zijn onder de bedwelming gekomen van de diepe vrede die bij valavond over het water waart; zij zijn er stil bij geworden en dromerig; die vrede is als het ware in ieder van hen neergezegen --
Werk van Permeke. ' Vrouw met emmers ' Gewassen tekening, rond 1926. -- Hoe Permeke zijn werken schept?? Het is een eigen manier om vlug en ruw een gewaarwording te vertalen die in hem werd teweeggebracht.--
Werk van Permeke. ' Naakt ' Houtskooltekening 1910. -- Zie hoe in deze vrouw, tergelijkertijd forsig en rank , sterk als een paard en lenig als een tijger, de natuur in al haar schittering straalt, zwaar van het sap en opgespannen van weelde en rijkdom. Men voelt dat de kunstenaar gedurende het werk in onmiddelijk kontakt heeft geleefd met de innerlijke trilling, met de blinde durf en de kracht van het leven.--
Werk van Permeke. " De waterdraagster " 1926. Gawessentekening op papier 50x21. --Nooit maaklt hij zijn helden belachelijk met klatergoud, en hij plaatst hen geen kronen op het hoofd. Door zijn kunst alleen verleent hij hen burgerrecht--
Werk van Gustaaf De Smet. Typische momenten van de schilder Gustaaf De Smet. " De visser "--- " De karabijnschutter " ---" Vogelpik " -- Alles blijft onbeweeglijk stil om het aanbiddelijk ogenblik te kunnen weerkaatsen waarop het penseel ven de schilder alles tot stilstand heeft willen brengen.--
Werk van Gustaaf De Smet. " Rust in de duinen " Houtskooltekening, rond 1926. -- Wanneer hij een motief behandeld, gaat hij de duizend bijkomstigheden van de natuur achteloos voorbij en stapt regelrecht naar het vereenvoudigd beeld dat in hem is ontstaan als gevolg van zijn kontakt met de natuur.--
Werk van Gustaaf De Smet. " Wachten " Potloon rond 1935. -- In drie lijnen een houding, een zieletoestand.--
Werk van Gustaaf De Smet. " Rustende mensen " rond 1930. Oostindische inkt . -- Die zo dicht bij het volk staat en het spel der naïviteit speelt--
Werk van Gustaaf De Smet. " De huisvrouw. " Oostindische inkt, rond 1930. -- Hij spreekt de taal der tekens.--
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. Ilustratie voor REINAERT DE VOS.
Werk van Gustaaf De Smet. " Mijn Dorp "
Werk van George Minne. Kristus met de kelk. Houtskool, 1921. -- Bezie hem; Hij stort niet ineen; Hij gaat ter plaatse over in ontbinding, Hij verstijft Hij valt uiteen. --
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. Gustaaf Van De Woestijne voor het raam, zelfportret 1920. -- Tussen kunst en leven is hij geen krachtige en zelfbewuste tussenpersoon, maar steeds schuchter en vol vrees --
Werk van Paul Haesaerts in 1930. -- Valerius De Saedeleer zien leven was een genot dat zijn vrienden onophoudelijk konden smaken --
Werk van Jozef Cantré. (1932). Houtsnede van Jozef Cantré als illustratie bij Karel Van De Woestijnes 'DE BOER DIE STERFT'. -- Ik maak al mijn pak "
Werk van Albert Servaes. ' ECCE HOMO ' 1919. Houtskool op papier 76x57. -- Dan puilen de ogen uit, er komt klaarheid in het bewustzijn, de onverschillige gaat aan het huiveren, de leerling komt naderbij, en de verader krijgt schrik.--
Werk van Albert Servaes. ' Doodsangst ' 1919. Olie op doek 58x74. -- Deze Kristus zou te mager zijn en te uitgemergeld, met te veel wonden overdekt, en overdreven toegetakeld.--
Werk van Albert Servaes. Houtskool op papier 94x80.1920. " Boer " -- De vorm wordt nooi bepaald door een precieze, overdachte en zelfzekere trek ; een menigte van lijnen benadert de vorm en suggereert hem door het drama te onsluiten.--
Werk van Permeke. ' De twee gezusters ' Houtskool 180x116. -- Er straalt een levenskracht uit de majestatisch en stevig gebouwde lichamen die hij met meesterlijke hand tekent in het volle bewustzijn van zijn mogelijkheden.--
Werk van Permeke. ' Vrouw met korf ' 1921. Houtskool op papier 160x100. -- Dit is de belangrijke periode van de jaren 1919-- 1925 waarin de meeste van zijn werken ontstaan.--
Werk vanPermeke. ' Boerin '1929- Olie op doek 90x180. -- Ver van de eigen impulsen te beteugelen en de scheppende geest een bezwerend halt toe te roepen in zijn dolle verbeeldings-ren.--
Werk van Frits Van Den Berghe. ' Vreemde personages ' Oostindische inkt rond 1935.. -- Hij wil nog verder doordringen in de uitbeelding van het ongewone, en komt dicht bij het surrealisme.--
Werk van Frits Van Den Berghe. ' TRIO ' Oostindische inkt rond 1935. -- Heeft de schilder een voorgevoel gehad dat de steen-,water- en levensfeer elkaar doordringen? --
Werk van Frits Van Den Berghe. ' Het gelaat ' Oostindische inkt rond 1923.; schets voor doek. -- De mens is één en al angst, ingewanden, nachtmerrie , en droom: ledepop. --
Werk van Jules De Sutter. ' Zelfportret ' Olie 120x80. Fragment 1926. -- De opbouw van zijn doeken zijn slordig en verwaarloosd; thans wordt hij streng en bewust.--
Werk van Frits an Den Berghe. " DE DONKERE WOLK "
Werk van Permeke. ' De landloper ' Houtskool, 1921. -- Als een medium , een ziener of een tovenaar, Draagt Permeke een zekere magische kracht in zich ; het is een zeldzamen en oneindig kostbare gave; want daardoor wordt de plastische expressie tot haar uiterste punt van uitwerking gevoerd. --
Werk van Permeke. ' De drinkende arenleesster ' Houtskool rond 1925. -- Zie welke autentieke en grandioze zwier de kunstenaar heeft gegeven aan het voorvaderlijk gebaar van de drinkende arenleesstrer.--