De bandenkeuze is enorm belangrijk in het mountainbiken, ikzelf zweer trouw bij de banden van schwalbe omdat ik daar zeer tevreden van ben, natuurlijk zijn er nog goeie banden zoals michelin, maxis enzv.
Mijn eerste ervaring met schwalbe was met hen skinny jimmy light 2.10, dit was een prima modderband die perfect de modder afvoerde en ook op de weg goed liep, bij mij lag deze vooraan en achteraan spijtig genoeg zijn deze nu uit productie genomen.
Nu rijd ik met de schwalbe nobby nick 2.1 waarvan het profiel op de foto afgebeeld is, dit is de eerste band die gemaakt is met triple compound een combinatie van 3 rubbermengsels, dit houd in dat de band een goede grip heeft in de modder, een lage rolweerstand op de weg en een lange levensduur heeft, ik ben heel tevreden over deze band maar moet wel zeggen dat de jimmy toch nog iets beter was in echte modder, maar dit is wel de perfecte all-round band ik kan hem zeker aanraden.
Binnenband,tubeless of no-tubes?
Je hebt ook nog de keuze uit met binnenband, tubeless of no tubes hier zal ik kort even de verschillende manieren uitleggen.
Binnenband
Ikzelf rijd nog altijd met binnenband, dit is eigenlijk de gewone manier, nadeel hiervan is wel dat indien je met lage druk rijd je wel gevoelig bent voor snake-bites, dit zijn twee gaatjes dicht bij elkaar die komen door over een obstakel te rijden waardoor de band word samengedrukt, nog een nadeeltje is dat deze manier van rijden voor iets meer gewicht zorgt, een voordeel is dat dit systeem op iedere velg kan toegepast worden.
Tubeless
Tubeless is eigenlijk het systeem zoals een autoband, je rijd hier zonder binnenband en het ventiel zit in de velg, bij lekrijden kan dit ventiel verwijdert worden en kan je toch nog altijd een binnenband leggen, je kan de band nadien herstellen met speciaal matriaal dat bij de fietsenboer verkregen kan worden, om tubeless te rijden heb je wel speciale tubeless velgen nodig en tubeless banden die kosten wel iets meer dan een gewone buitenband. Het voordeel is wel dat je door tubeless te rijden wel gewicht uitspaart en geen snake-bites meer hebt dus minder rap lek rijd en ook lager in druk kan rijden. Nadeel is iets duurdere velgen en banden en de banden zouden tamelijk moeilijk af te nemen zijn indien je lek rijd.
No-tubes
No-tubes is het laatste systeem dat op de markt gekomen is, dit is een product dat je in de buitenband giet, éénmaal het in de buitenband gegoten is blijft dit vloeibaar en kleine gaatjes worden direct gedicht, dus hier rijd je ook zonder binnenband. Dit systeem kan je toepassen op alle velgen en met alle banden, net als bij tubeless word er ook een ventiel in de velg gemonteerd. Bij gewone velgen moet je wel eerst een speciaal velglind over de binnenkant van de velg trekken, en dit moet perfect liggen, bij tubeless of no-tubes velgen is dit niet nodig. Daarna leg je de band op je velg maar op het laatst wel wat ruimte openlaten om het product in de band te gieten (de hoeveelheid staat vermeld op het flesje of de handleiding). Als het product in de band is kan je hem volledig over de velg trekken en oppompen, er word wel aangeraden dit de eerste keer met een compressor te doen zodat de band mooi op zijn plaats komt. Zoals ik al eerder zei kan je hier zowel kiezen voor tubeless of gewone banden wat een enorm voordeel is, ook voor het gewicht een gewone band en no-tubes is de lichtste manier van rijden.
Maar als je nu met biba, tubeless of no-tubes rijd, ga nooit zonder binnenband op pad, want je kan altijd lekrijden, en gelijk welk systeem een binnenband kan je altijd leggen.