De bandenkeuze is enorm belangrijk in het mountainbiken, ikzelf zweer trouw bij de banden van schwalbe omdat ik daar zeer tevreden van ben, natuurlijk zijn er nog goeie banden zoals michelin, maxis enzv.
Mijn eerste ervaring met schwalbe was met hen skinny jimmy light 2.10, dit was een prima modderband die perfect de modder afvoerde en ook op de weg goed liep, bij mij lag deze vooraan en achteraan spijtig genoeg zijn deze nu uit productie genomen.
Nu rijd ik met de schwalbe nobby nick 2.1 waarvan het profiel op de foto afgebeeld is, dit is de eerste band die gemaakt is met triple compound een combinatie van 3 rubbermengsels, dit houd in dat de band een goede grip heeft in de modder, een lage rolweerstand op de weg en een lange levensduur heeft, ik ben heel tevreden over deze band maar moet wel zeggen dat de jimmy toch nog iets beter was in echte modder, maar dit is wel de perfecte all-round band ik kan hem zeker aanraden.
Binnenband,tubeless of no-tubes?
Je hebt ook nog de keuze uit met binnenband, tubeless of no tubes hier zal ik kort even de verschillende manieren uitleggen.
Binnenband
Ikzelf rijd nog altijd met binnenband, dit is eigenlijk de gewone manier, nadeel hiervan is wel dat indien je met lage druk rijd je wel gevoelig bent voor snake-bites, dit zijn twee gaatjes dicht bij elkaar die komen door over een obstakel te rijden waardoor de band word samengedrukt, nog een nadeeltje is dat deze manier van rijden voor iets meer gewicht zorgt, een voordeel is dat dit systeem op iedere velg kan toegepast worden.
Tubeless
Tubeless is eigenlijk het systeem zoals een autoband, je rijd hier zonder binnenband en het ventiel zit in de velg, bij lekrijden kan dit ventiel verwijdert worden en kan je toch nog altijd een binnenband leggen, je kan de band nadien herstellen met speciaal matriaal dat bij de fietsenboer verkregen kan worden, om tubeless te rijden heb je wel speciale tubeless velgen nodig en tubeless banden die kosten wel iets meer dan een gewone buitenband. Het voordeel is wel dat je door tubeless te rijden wel gewicht uitspaart en geen snake-bites meer hebt dus minder rap lek rijd en ook lager in druk kan rijden. Nadeel is iets duurdere velgen en banden en de banden zouden tamelijk moeilijk af te nemen zijn indien je lek rijd.
No-tubes
No-tubes is het laatste systeem dat op de markt gekomen is, dit is een product dat je in de buitenband giet, éénmaal het in de buitenband gegoten is blijft dit vloeibaar en kleine gaatjes worden direct gedicht, dus hier rijd je ook zonder binnenband. Dit systeem kan je toepassen op alle velgen en met alle banden, net als bij tubeless word er ook een ventiel in de velg gemonteerd. Bij gewone velgen moet je wel eerst een speciaal velglind over de binnenkant van de velg trekken, en dit moet perfect liggen, bij tubeless of no-tubes velgen is dit niet nodig. Daarna leg je de band op je velg maar op het laatst wel wat ruimte openlaten om het product in de band te gieten (de hoeveelheid staat vermeld op het flesje of de handleiding). Als het product in de band is kan je hem volledig over de velg trekken en oppompen, er word wel aangeraden dit de eerste keer met een compressor te doen zodat de band mooi op zijn plaats komt. Zoals ik al eerder zei kan je hier zowel kiezen voor tubeless of gewone banden wat een enorm voordeel is, ook voor het gewicht een gewone band en no-tubes is de lichtste manier van rijden.
Maar als je nu met biba, tubeless of no-tubes rijd, ga nooit zonder binnenband op pad, want je kan altijd lekrijden, en gelijk welk systeem een binnenband kan je altijd leggen.
Het idee voor de brigandsbikers is gerezen op het fietsfeest in ingelmunster in juni 2005, enkele vrienden die samen toertochten gingen rijden kregen het idee om in ingelmunster een mountainbikeclub op te richten, want die was er daar nog niet, zogezegd zogedaan ze staken de koppen tesamen en richtten de brigandsbikers op er werd een lokaal gezocht en dat werd familiepark aviflora te ingelmunster, er werd ook een site opgericht www.brigandsbikers.be , voor de verzekering kozen we voor de bbr.
We rijden op zaterdag en zondag, op zaterdag word er om 13h00 vertrokken aan ons clublokaal, op zondag is dit om 08h00.
Natuurlijk zijn er nog heel wat randactiviteiten ook zoals
- 2 zelfingerichte vtt's één in de zomer en ééntje in de winter. - Een jaarlijks eetfestijn om de clubkas te spijzen. - Een kampioenenviering in oktober. - Bikeweekends. - Nieuwjaarsreceptie. - En sommigen van onze leden nemen ook deel aan wedstrijden.
De club is een echte vriendenkring geworden, en iedereen is er welkom, iedereen vind er wel iemand die op zijn niveau rijd.
De brigandsbikers zijn een toffe club waar vriendschap en clubgeest hoog in het vaandel gedragen worden.
We keren terug naar 2003 ik deed toen absoluut niks van sport, mijn pa, schoonbroer en mijn zus hadden zich een mountainbike aangeschaft en hadden zicht eens aan een vtt gewaagd, ze zeiden dat ik dit ook eens moest doen dat dit echt iets voor mij was. Zogezegd zo gedaan mijn eerste vtt was in Tielt met een gehuurde bike want zelf had ik er nog geen, alhoewel ik afgezien had als een beest vond ik het toch tof, dus de week erna had ik al mijn eerste bike gekocht een bulls.
Maarja de intentie was om dit veel te doen, maar mijn pa'schoonbroer en zus haakten af, en aangezien ik toen enorm veel werkte kwam er van biken niet echt veel in huis, dus het grootste deel van de tijd stond mijn bike gewoon onder het stof.
In september 2005 deed ik het al een tijdje iets kalmer wat het werken betreft, want op den duur was mijn leven slapen en werken en tja zowel fysiek als mentaal ging ik eronderdoor en moest het kalmer aan. Maarja nu had ik teveel tijd en ik besloot de bike terug boven te halen, maar alleen is maar alleen, dus zocht ik een club en vond die ook.
Ik sloot mij aan bij de brigandsbikers uit ingelmunster een club die pas uit de grond gerezen was, daar kreeg ik de smaak pas echt te pakken, eerst reed ik enkel op zondagvoormiddag maar dit veranderde al snel en zo rijd ik nu 2 toertochten per weekend.
Ik ben the voltman 34 jaar en al 10 jaar gelukkig getrouwd met mijn vrouwke Cindy waarmee ik 4 schatten van kinderen heb.
Jordy 10 Shauny 8 Gianni 5 Wesley 4
Ik heb één grote passie en dat is mountainbiken, op dit blogje wil ik dan ook tips,ervaringen kortom alles wat met mountainbiken te maken heeft posten, ook tips over fietstechniek enzo.