Inhoud blog
  • Verslag VTT Roeselare 02/09/07
  • Verslag VTT Wingene 26/08/07
  • Banden
  • Mountainbikeclub De Brigandsbikers
  • Hoe ben ik met mountainbiken begonnen?
  • Voorwoord
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Volty's mountainebikecorner
    specialized bikepower
    26-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Vtt Westouter 18/08/07

    Zaterdagmorgen om 10h00 komt mijn vrouwke mij wekken, nog halfslapend ga ik naar beneden voor een senseo en een sigaretje, sinds 2 dagen is het verlof voorbij en da nachtritme moet toch terug even wennen hoor, na enkele senseo’s en sigaretjes ben ik wakker en ga mij opfrissen en hijs me in mijn bb-teneutje, het weer ziet er goed uit dus het word de korte broek en korte trui, als ik in de koelkast kijk merk ik op dat ik vergeten ben sportdrank te halen, tja dan maar op water rijden vandaag hé.

    Omstreeks 12h00 start ik the voltmobiel en begeef me richting ingelmunster naar ons clublokaal aviflora waar we éénmalig om 12h30 afgesproken hadden, de reden hiervoor was dat westouter een uur rijden is en aangezien we maar tot 14h00 konden inschrijven moesten we iets vroeger vertekken, éénmaal het clublokaal bereikt ben ik de eerste, maar niet voor lang want de brigandsbikers stromen massaal toe Nick, Fotografke, Wim D., Wim T., Steven, Marino, Chistophe M., Hans, Stijn, Karel, Heidi, Andy H., Tim en Mike ik hoop dat ik niemand vergeten ben, ja de brigandsbikers zullen goed vertegenwoordigt zijn in westouter.

    Om 12h30 vertrekken we de meeste bikes gaan bij Marino in de camionette en de personen worden verdeel over de wagens ikzelf rijd met Nick mee, in westouter aangekomen mooi op tijd vinden we vlot parking, we maken ons klaar en begeven ons richting inschrijving waar ze opkijken van nog z’on volkstoeloop op het laatste.

    Als iedereen ingeschreven is gaan we van start, de snelste mannen onder ons Karel, Christophe, Steven, Hans, Wim T. en Andy H. gaan er meteen vandoor zij kiezen voor de langste afstand de 55 km met ongeveer 1000 hm, de rest waaronder ikzelf zouden onderweg beslissen, kort na de start wil ik de beentjes toch al even testen en meteen sla ik een gat, ik rijd solo verder maar aan de eerste splitsing zou ik wel op de rest wachten want ben niet van plan een ganse rit alleen te rijden, de eerste beklimming met naam want vele klimmetjes die toch aan de ribben hangen hebben daar geen naam is de kokereelberg hier voel ik al dat ik goed zit, daarna volgt de boeschepeberg voor de eerste keer, maar tijdens de klim zie ik plots een brigandsbiker langs de kant staan, als ik dichterkom zie ik dat het Christophe M. is en zoals het een brigandsbiker beaamt ga ik in de remmen en kijk of ik kan helpen, Christophe is blijkbaar lek gereden, hij rijd met no-tubes en zal eerst proberen om de band gewoon opnieuw te blazen voor hij een binnenband steekt, ik leen hem mijn pomp uit, ondertussen komt ook de rest van de brigandsbikers boven en stopt natuurlijk ook, Nick heeft Christophe voor alle zekerheid toch een binnenband mee voor het geval de no tubes vloeistof zijn werk niet moest doen, als het euvel opgelost is rijden we verder, Christophe gaat meteen op jacht achter de snellere mannen, na de eerste klim volgt een snelle afdaling om en bij de 50kmph stoven we naar beneden volgens Nick, ikzelf kon het niet zien aangezien de batterij van mijn computerke af was, aan de splitsing besuiten we de eerste lus van de 47 km te nemen en krijgen nog eens de boeschepeberg onder de benen, maar na de afdaling hiervan is er terug ééntje lek Wim D. deze keer, we gaan terug in de remmen en als het opgelost is gaat het richting catsberg, ik moet zeggen dat de off-road stukken in deze tocht allemaal perfect berijdbaar zijn, bij de lange off-road beklimming van de cats word de groep gesplitst Nick,Stijn, Mike en ikzelf zijn weggereden van de rest maar blijkbaar moeten we in het bos egens gemist zijn want we vinden geen pijlen meer, dus we keren een stukje terug tot we juist zitten en de beklimming verder kunnen zetten, op de top van de cats is de bevoorrading.

    De bevoorrading is ok er is vanalles genoeg, we wachten er op de rest maar die komen blijkbaar niet af, we proberen te bellen maar kunnen niemand bereiken, dus besluiten we te vertrekken, als we vertekken kunnen we opnieuw een lus van de 47 meepikken, we overleggen voor Nick en mij is het hetzelfde, Mike en Stijn zouden liever de lus er niet bijnemen dus word deze lus niet genomen, de off-road afdaling die volgt zit ik op kop en het gaat opnieuw razendsnel, maar op het einde ligt in een weiland een diepe geul dwars over het pad, ik verwittig mijn medebikers en iedereen jumpt er vlot over maar vlak daarna volgen er 2 z’on geulen naeen hier moest je al serieus jumpen want als je met je voorwiel in de tweede geul raakte ging je overkop, Nick, Stijn en ikzelf gaan er vlot over, Mike heeft echter iets minder geluk en beland met zijn voorwiel in de 2e geul en gaat overkop gelukkig zonder erg, nadien hoorden we dat fotografke en Wim T. hier ook overkop gegaan zijn, we zetten onze tocht verder en de volgende klim is de zwarte berg eerst off-road en de rest op de weg, Nick en ik komen als eersten boven en wachtten er op Stijn en Mike. De zwarte berg was meteen de laatste beklimming voor ons en het gaat terug richting westouter, even na ons komt het groepje dat we kwijt waren ook aan blijkbaar hadden ze nog te kampen gehad met een lekke band.

    We verkleden ons en nemen plaats op een gezellig en zonnig terrasje voor den aprés, ondertussen beginnen ook de mannen van de 55km aan en vertekken we richting aviflora, Christophe M., Hans en Steven keren met de bike terug, In den avi aangekomen drinken we vlug nog iets en trekt iedereen huiswaarts.

    Prachtig tochtje met een prachtige opkomst van de brigandsbikers, op de organisatie viel niks aan te merken en de off-road was perfect bereidbaar.

    Greetings the voltman

    26-08-2007 om 23:52 geschreven door The Voltman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Banden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De bandenkeuze is enorm belangrijk in het mountainbiken, ikzelf zweer trouw bij de banden van schwalbe omdat ik daar zeer tevreden van ben, natuurlijk zijn er nog goeie banden zoals michelin, maxis enzv.

    Mijn eerste ervaring met schwalbe was met hen skinny jimmy light 2.10, dit was een prima modderband die perfect de modder afvoerde en ook op de weg goed liep, bij mij lag deze vooraan en achteraan spijtig genoeg zijn deze nu uit productie genomen.

    Nu rijd ik met de schwalbe nobby nick 2.1 waarvan het profiel op de foto afgebeeld is, dit is de eerste band die gemaakt is met triple compound een combinatie van 3 rubbermengsels, dit houd in dat de band een goede grip heeft in de modder, een lage rolweerstand op de weg en een lange levensduur heeft, ik ben heel tevreden over deze band maar moet wel zeggen dat de jimmy toch nog iets beter was in echte modder, maar dit is wel de perfecte all-round band ik kan hem zeker aanraden.

    Binnenband,tubeless of no-tubes?

    Je hebt ook nog de keuze uit met binnenband, tubeless of no tubes hier zal ik kort even de verschillende manieren uitleggen.

    Binnenband

    Ikzelf rijd nog altijd met binnenband, dit is eigenlijk de gewone manier, nadeel hiervan is wel dat indien je met lage druk rijd je wel gevoelig bent voor snake-bites, dit zijn twee gaatjes dicht bij elkaar die komen door over een obstakel te rijden waardoor de band word samengedrukt, nog een nadeeltje is dat deze manier van rijden voor iets meer gewicht zorgt, een voordeel is dat dit systeem op iedere velg kan toegepast worden.

    Tubeless

    Tubeless is eigenlijk het systeem zoals een autoband, je rijd hier zonder binnenband en het ventiel zit in de velg, bij lekrijden kan dit ventiel verwijdert worden en kan je toch nog altijd een binnenband leggen, je kan de band nadien herstellen met speciaal matriaal dat bij de fietsenboer verkregen kan worden, om tubeless te rijden heb je wel speciale  tubeless velgen nodig en tubeless banden die kosten wel iets meer dan een gewone buitenband.
    Het voordeel is wel dat je door tubeless te rijden wel gewicht uitspaart en geen snake-bites meer hebt dus minder rap lek rijd en ook lager in druk kan rijden.
    Nadeel is iets duurdere velgen en banden en de banden zouden tamelijk moeilijk af te nemen zijn indien je lek rijd.

    No-tubes

    No-tubes is het laatste systeem dat op de markt gekomen is, dit is een product dat je in de buitenband giet, éénmaal het in de buitenband gegoten is blijft dit vloeibaar en kleine gaatjes worden direct gedicht, dus hier rijd je ook zonder binnenband.
    Dit systeem kan je toepassen op alle velgen en met alle banden, net als bij tubeless word er ook een ventiel in de velg gemonteerd.
    Bij gewone velgen moet je wel eerst een speciaal velglind over de binnenkant van de velg trekken, en dit moet perfect liggen, bij tubeless of no-tubes velgen is dit niet nodig.
    Daarna leg je de band op je velg maar op het laatst wel wat ruimte openlaten om het product in de band te gieten (de hoeveelheid staat vermeld op het flesje of de handleiding).
    Als het product in de band is kan je hem volledig over de velg trekken en oppompen, er word wel aangeraden dit de eerste keer met een compressor te doen zodat de band mooi op zijn plaats komt.
    Zoals ik al eerder zei kan je hier zowel kiezen voor tubeless of gewone banden wat een enorm voordeel is, ook voor het gewicht een gewone band en no-tubes is de lichtste manier van rijden.

    Maar als je nu met biba, tubeless of no-tubes rijd, ga nooit zonder binnenband op pad, want je kan altijd lekrijden, en gelijk welk systeem een binnenband kan je altijd leggen.

    Greetings the voltman


     

    09-08-2007 om 09:57 geschreven door The Voltman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mountainbikeclub De Brigandsbikers
    Even een woordje uitleg over de club

    Het idee voor de brigandsbikers is gerezen op het fietsfeest in ingelmunster in juni 2005, enkele vrienden die samen toertochten gingen rijden kregen het idee om in ingelmunster een mountainbikeclub op te richten, want die was er daar nog niet, zogezegd zogedaan ze staken de koppen tesamen en richtten de brigandsbikers op er werd een lokaal gezocht en dat werd familiepark aviflora te ingelmunster, er werd ook een site opgericht www.brigandsbikers.be  , voor de verzekering kozen we voor de bbr.

    We rijden op zaterdag en zondag, op zaterdag word er om 13h00 vertrokken aan ons clublokaal, op zondag is dit om 08h00.

    Natuurlijk zijn er nog heel wat randactiviteiten ook zoals

    - 2 zelfingerichte vtt's één in de zomer en ééntje in de winter.
    - Een jaarlijks eetfestijn om de clubkas te spijzen.
    - Een kampioenenviering in oktober.
    - Bikeweekends.
    - Nieuwjaarsreceptie.
    - En sommigen van onze leden nemen ook deel aan wedstrijden.

    De club is een echte vriendenkring geworden, en iedereen is er welkom, iedereen vind er wel iemand die op zijn niveau rijd.

    De brigandsbikers zijn een toffe club waar vriendschap en clubgeest hoog in het vaandel gedragen worden.

    Greetings the voltman

    07-08-2007 om 12:54 geschreven door The Voltman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe ben ik met mountainbiken begonnen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We keren terug naar 2003 ik deed toen absoluut niks van sport, mijn pa, schoonbroer en mijn zus hadden zich een mountainbike aangeschaft en hadden zicht eens aan een vtt gewaagd, ze zeiden dat ik dit ook eens moest doen dat dit echt iets voor mij was.
    Zogezegd zo gedaan mijn eerste vtt was in Tielt met een gehuurde bike want zelf had ik er nog geen, alhoewel ik afgezien had als een beest vond ik het toch tof, dus de week erna had ik al mijn eerste bike gekocht een bulls.

    Maarja de intentie was om dit veel te doen, maar mijn pa'schoonbroer en zus haakten af, en aangezien ik toen enorm veel werkte kwam er van biken niet echt veel in huis, dus het grootste deel van de tijd stond mijn bike gewoon onder het stof.

    In september 2005 deed ik het al een tijdje iets kalmer wat het werken betreft, want op den duur was mijn leven slapen en werken en tja zowel fysiek als mentaal ging ik eronderdoor en moest het kalmer aan. Maarja nu had ik teveel tijd en ik besloot de bike terug boven te halen, maar alleen is maar alleen, dus zocht ik een club en vond die ook.

    Ik sloot mij aan bij de brigandsbikers uit ingelmunster een club die pas uit de grond gerezen was, daar kreeg ik de smaak pas echt te pakken, eerst reed ik enkel op zondagvoormiddag maar dit veranderde al snel en zo rijd ik nu 2 toertochten per weekend.

    07-08-2007 om 12:13 geschreven door The Voltman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorwoord
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Welkom op mijn blogje

    Ik ben the voltman 34 jaar en al 10 jaar gelukkig getrouwd met mijn vrouwke Cindy waarmee ik 4 schatten van kinderen heb.

    Jordy 10
    Shauny 8
    Gianni 5
    Wesley 4

    Ik heb één grote passie en dat is mountainbiken, op dit blogje wil ik dan ook tips,ervaringen kortom alles wat met mountainbiken te maken heeft posten, ook tips over fietstechniek enzo.

    07-08-2007 om 10:49 geschreven door The Voltman

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!