als je een vrouw (of man) fotografeert echt voor portret zoals hier moet je echt op de kleinste details letten .
het eerste is als je met de gewone flits werkt is je model voldoende ver van de achtergrond te zetten zodat je die hinderlijke slagschaduw vermindert .
het tweede foutje in je portret dan dit zijn maar kleinigheden maar als je een 20/30 foto
laat maken worden die kleine foutjes hinderlijk .
je hebt haar hand als steun laten gebruiken maar zo hard dat ze rimpels in haar vel duwt .
en dit moet je zien en zeker vermijden
verder is je foto wel in orde al zullen er veel zeggen dat ze niet echt in de lens kijkt maar dat hoeft niet altijd vind ikzelf
Het licht speelt mooi in de foto maar de donkere partijen vind ik aan de donkere kant .
En ook voor kadreren vind ik het niet zo geslaagd die boten rij snijd de foto zowat doormidden .mooier was volgens mij geweest de boten rij helemaal onderaan de foto te nemen .
Zodat je de mooie lucht en licht in die rij boten laat spelen .
de lichtpartij op de stoelen vooraan die je oog geleid naar de andere lichtpartij
op het altaar
alleen een klein puntje heb ik bij deze
ik had iets krapper gekadreerd zodat de donkere partij boven altaar en stoelen iets minder was
maar deze laten zien dat je wel erg dicht bent van hoe het moet
maar een tipje hou tijdens het maken van deze fotos ook de andere lessen en raadgevingen van Ward van Jim in gedachten om tot een algehele mooie foto te komen
hier heb je het licht van de glasramen proberen vangen
wat je ook gelukt is maar ik denk en vind dat je hier een kans hebt gemist
bvb de bogen van boven snij je af wat niet mooi oogt
en je had hier beter een meer algemeen beeld genomen
zodat je echt een strijk licht krijgt over stoelen enz
je fotografeerde bvb schuin naar de hoek van de kerk
als je hier recht toe rechtaan naar achter had gefotografeerd met het glasraam links in je beeld en dan een algemeen beeld van al dat licht dat binnenvalt
was het sterker geworden denk ik
niettegenstaande dat ik het mooie foto s vind en ik kijk uit naar je twee volgende inzendingen
Als hoofdonderwerp heb je gekozen voor de kaarsjes, en dat heb je goed belicht. De vlam van de kaarsen is duidelijk en mooi afgelijnd, alsook de wiek is nog zichtbaar. Door je lichtmeting op de vlam te richten is natuurlijk de rest van de kerk zeer donker, maar daarvoor heb je zelf gekozen. Hierdoor is het binnen komend licht langs het glasraam ook niet overbelicht. Weerspiegeling op het tafelblad is ook goed in beeld gebracht.
Ik vermoed dat je hier de glazen bokaal met de kaarsen belicht hebt met een spot. Hierdoor krijg je die zwarte bovenkant op de foto, wat een beetje storend is. Het idee om een schaduw te creëren op de muur vindt ik zeer goed, persoonlijk zou ik de bokaal iets verder van de muur plaatsen, om als het ware een volledig beeld van de schaduw te krijgen. Belichtingtijd en diafragma zijn goed gekozen, trouwens men ziet de vlammen zeer duidelijk op de foto. Buiten die kleine details is het een goede opname, doe zo verder.
Welkom bij je laatste lessenreeks. Licht is een van de belangrijkste elementen in de fotografie maar ook een van de moeilijkste om juist in foto te brengen.De lichtmeting is dus heel belangrijk om het juiste effect te verkrijgen. Wat je hier gedaan hebt is juist, maar misschien de lichtmeting op de vlam doen, en nadien pas gaan kadreren. De vlammen van de kaarsen zijn een beetje uitgebrand omdat je een algemene lichtmeting gedaan hebt. Als voorbeeld een op dezelfde wijze de lichtmeting methode gebruikt (Division) maar het centrum van de lichtmeting in de vlam, waardoor je meer detail krijgt in de vlam zelf.De weerspiegeling op het meubel is zeer goed weergegeven.